Welkom in groep 5 Informatieavond 13 september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 4/5 Fijn dat u gekomen bent!.
Advertisements

Allemaal hartelijk welkom
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 5a Diana Berendsen en Marieke Maandag
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Werkwijze groep
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Informatieavond groep H5/6
Welkom in….. Er staat koffie voor u klaar!.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatieavond groep
Werkwijze groep
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Ouderavond 10 september 2013.
Van groep 8B / 7 oktober  gesprekje over weekend  helpers (en andere klusjes)  eten en drinken: niet teveel (2 dingen)  verjaardagen (liever.
Welkom in groep 8M.
Welkom in groep 6.
Welkom in groep Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Werkwijze groep 5a
Informatieavond 24 augustus Voorstellen leerkrachten.
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Welkom in groep 5!.
Informatie avond 18 september 2013
Infoavond groep 4.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Welkom in groep 6 Informatieavond
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Welkom in groep 8M. Eerst nog even het volgende…  S.v.p. telefoon uit  Adressenlijst controleren door ouders.
Werkwijze groep
Welkom in groep 5 Informatieavond 29 augustus 2011.
Welkom in groep 6.
Informatie groep
Informatieavond Groep 6C
Informatieavond groep
Welkom in groep 6D Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisschool Op De Horst
Informatieavond Groep 6C Welkom. Algemene schoolinfo Gym op donderdag om tot uur Bezoek tandarts, dokter etc. Klassensite foto’s,
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Informatie avond 1 september 2015.
Welkom op de informatieavond van groep 5
Welkom op de informatie avond van groep 4
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom in groep 6D.
Er staat koffie voor u klaar!
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Rens Ronde Welkom bij de ouder informatie avond Groep 5 Tim van Asten.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Informatieavond groep 3
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Informatie avond Groep 5-6 Basisschool Sint Jozef Noordhoek.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Groep
Informatieavond groep 4K
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Welkom in groep 5 Informatieavond 13 september 2010

Agenda Telefoonlijst, ook e-mail Algemeen Catechese Taal Lezen Rekenen Schrijven Hoeken en Groepen Wereldoriëntatie Werkstuk Spreekbeurt Verkeer Creatieve vakken Gymnastiek Methodes bekijken en Koffie. Wilt u zo vriendelijk zijn de gegevens op de lijst te checken? Dit komt vanavond aan bod…het één uitgebreider dan het ander.

Algemeen Dagritme Klassenbeurt Computers Klassensite Woensdag gruitdag Spelling, rekenen, taal. Hoeken en groepen Werkstukken: computerlokaal. Klassensite Woensdag gruitdag Start van de dag met dagritme: Kinderen weten wat er op een dag te wachten staat Klokken  Klokkijken is belangrijk in 5. Veel kinderen vinden het moeilijk. Nu komt het iedere dag terug. Taken: Klassenbeurt: vegen, melkpakjes, planten, ramen, schriften uitdelen Iedere keer de twee volgende van de lijst Computers: In de klas is het streven iedere dag 1 keer. Spelling, taal en rekenen. (Moet nog op gang komen) Sommige kinderen moeten ook extra oefenen  Op de computer Tijdens Hoeken en Groepen Op termijn ook voor werkstukken Klassensite: Informatie en leuke dingen Spelling: woordpakketten Rekenen: Sites om te oefenen Yurls Brieven Wat maken de kinderen mee op een dag. Woensdag gruitdag: niet verplicht wel sterk aan te bevelen.

Algemeen (vervolg) Rapporten Toetsen Cito Methodegebonden Remedial teaching: Mappen mee! Interne begeleiding Barend Schuurman Plusgroep Rapporten: 3 keer per jaar. Cijfers worden gebaseerd op toetsen (methodegebonden) en de daarbij algemene indruk van het kind. Naast de methodegebonden toetsen heb je de CITOtoetsen. Onderaan. Staat los van het cijfer op het rapport. Remedial teaching: Kinderen die uitvallen kunnen extra hulp krijgen. In overleg met de IB-er Barend. Kinderen krijgen dan als extra hulp in de klas. Ligt aan vakgebied en probleem hoe vaak. Maar meestal kort. Thuis is belangrijk. MAPPEN MEE! Kinderen die naar boven uitschieten gaan naar de SOFIE Rekenen gekort in de weektaak en algemene instructie Taal routeboekje Kinderen worden op dit moment getest, wel of niet in sofiegroep. Kinderen die sterk zijn, maar niet in de SOFIE zitten, krijgen op een andere manier hun uirdaging.

Algemeen (vervolg) Adaptief onderwijs Kanjertraining Coöperatief leren Doel is samenwerken Iedereen heeft eigen aandeel Adaptief onderwijs: Op het niveau van het kind. Zit in methodes, kom ik late op terug Kanjertraining: Max en de zwerver. Aan de hand van het verhaal vragen en toneelspel. De regels staat weer centraal. Belangrijk dat kinderen durven te zeggen wat ze vinden. Coöperatief leren: Is iets wat in de school steeds meer terugkomt. Er zal een lijn door de school komen, zodat het steeds meer uitgebreid wordt. Komt op gang. Het doel is samenwerken, maar dat ieder zijn eigen aandeel heeft. Soms als verwerking, soms om de kennis op te halen, soms als energizer.

Catechese Trefwoord Vieringen Gedenkhoek Trefwoord: spiegelverhalen (van november tot april) Vieringen komen in de school terug: Kerst, pasen. Nieuw is de gedenkhoek. Kinderen kunnen daar iets kleins kwijt. Waar zijn ze blij om, waar verdrietig. Verder heeft het in het dagelijks leven een Christelijke grondslag. Kinderen gaan vanuit bepaalde waarden en normen om met elkaar. Wij proberen dit te stimuleren. Daarnaast kunnen situaties uit het dagelijks leven aanleiding zijn tot een christelijk verhaal (spiegelverhaal)

Taal Methode Taal Actief Periodes van 3 weken Combineert taal en spelling Eén centraal thema Ankerverhaal Woordenschat Remediëren en verrijken Twee soorten boeken!

Spelling Periodes van drie weken Nauw verbonden met taalmethode Spellingscategorieën Betekenis / synoniemen Werkboek, nakijken Dictee 1 en 2 Flitsen Remediëren, verrijken Thuis oefenen www.wrts.nl groep5j.wrts.nl Kijk ook eens bij www.woordkasteel.nl en www.beetjespellen.nl Direct nakijken en verbeteren. Twee dictees. Aan de hand van dictee 1, wordt dictee al dan niet gegeven. Op de site zal ik zetten wanneer het eerst volgende dictee is.

Stellen Creativiteit. Opbouw van zinnen. Opbouw van verhaal. Spelling. En toen, en toen… Opbouw van verhaal. W,W,W,W,W,H Spelling.

Begrijpend lezen Boekles vaak samen. Bakkaarten. (Hoeken en Groepen) Toetsen. Toetsen nog bekijken! Verwijswoorden; details, soorten teksten vergelijken.

Technisch lezen De kinderen mogen zelf een boek van huis meenemen. Estafette Drie keer per week Drie niveaus (Niveau 1, 2, 3) Voorbereid op lezen m.b.v. het werkboek Herkenbare teksten Plezier. Thuis lezen Stillezen, maar zeker ook HARDOP lezen is belangrijk. Moeilijke woorden centraal. Kinderen worden aan de hand van het werkboek voorbereid op de tekst die ze lezen in het leesboek. Kinderen vanaf M6 hebben estafettelopen. Andere opdrachten. Kinderen die niveau E5 hebben, gaan zelf het gewone boek doen en krijgen daarbij nieuwsbegrip/ Kinderen die moeite hebben, doen meer samen. Kinderen leren op tempo te lezen Zandloper! De kinderen mogen zelf een boek van huis meenemen.

Rekenen Wereld in getallen Nieuwe methode Vaste opbouw van de lessen Plusboek Wereld in getallen Nieuwe methode Vaste opbouw van de lessen (Automatiseren, kern, verwerking) Ruimte voor differentiatie Weektaak Zelf nakijken…waarom?? Projecttaken Vaste opbouw Bijwerk- boek Weektaken Vaste opbouw uitleggen (opdr 1, opdr 2, afschillen, opdr 3) Bijwerkboek Weektaak: niveaus. De hele week de tijd. Soms krijgen kinderen het mee naar huis. Weektaak moet af. Vooral in het begin streng. Ik kijk ook naar hoe het kind gewerkt heeft. Soms wil het kind ook.

Rekenen 2 4 6 6 8 1 2 Wereld in getallen + 8 0 6 0 0 6 9 2 + Verkennen tot en met 10.000 Positioneren van getallen op de getallenlijn Rekenen tot en met 1000 H, T, E. Tafels herhalen, automatiseren “Cijferen” Nu al netjes werken in schrift! + + WAT MOET DIT JAAR GEAUTOMATISEERD ZIJN????

Rekenen (vervolg) Tafels Automatiseren/tempo delen (5 x 4 = 20 20 : 4 = 5 … x 4 = 20) hulp bij andere keersommen 10 x 6 = 60 5 x 6 = 30 Tip: Malle getallen Speel Yathzee

Vervolg rekenen Klokkijken Analoog Ook de minuten en kwartieren Digitaal 24 uur

Schrijven Zwart op wit Schrijfhouding. Schriftligging. Pengreep. Vloeiend verbinden van de letters. Kinderen ontwikkelen al eigen handschrift. Twee verschillende schriften.

Wereldoriëntatie Drie nieuwe methodes. In vogelvlucht  Biologie Een zee van tijd  Geschiedenis Land in zicht  Aardrijkskunde In blokken van twee of drie weken aangeboden. Na ieder blok is er een toets. Onder het kopje “Wereldoriëntatie” op het rapport.

Wereldoriëntatie Natuur: Eten en gegeten worden Techniek: Internet Milieu: Het weer Gezond & redzaam gedrag: Eigen lichaam

Wereldoriëntatie De 10 tijdvakken. In groep 5 komen een aantal kenmerkende en voor kinderen herkenbare onderwerpen aan bod, zoals het oude Egypte en ‘Oma’s tijd’. De 10 tijdvakken. In Een zee van tijd zoeken de leerlingen overeenkomsten en verschillen tussen deze samenlevingen.

Wereldoriëntatie De kinderen maken kennis met aardrijkskunde aan de hand van de volgende onderwerpen: Werk Landschap Verkeer en vervoer Geloof Je eigen omgeving Ook kaartopdrachten komen aan bod

Boekentip: Lang geleden In een land hier ver vandaan Overal en ergens

De kinderen leren de basis Hoeken & Groepen Drie keer in de week Samenwerken Zelfstandigheid Opdrachten sluiten aan bij diverse vakken Leeshoek Wereldoriëntatiehoek Creahoek Samenhoek Rekenhoek Basisbits De kinderen leren de basis

Werkstuk Introductie werkstuk Leren samenvatten met behulp van kernwoorden. Samen muurkranten maken Structuur van een werkstuk Ieder kind maakt een eigen werkstuk

Spreekbeurt; na de voorjaarsvakantie Originaliteit. Presenteren. Smartboard & Materiaal. De kinderen krijgen een blad met daarop de criteria voor een spreekbeurt. Komt ook op site.

Verkeer Verkeerskrant VVN Directe omgeving Fietsen, lopen Verkeersregels; zo zit dat

Creatieve vakken Handvaardigheid Tekenen; in de klas Drama Muziek Op vrijdag, juf Margot Tekenen; in de klas Koppelen aan kunst Portrettekenen Drama kanjertraining Muziek Juf Marjolein

Gymnastiek Maandag en donderdag Vakleerkracht Douchen Zorg voor regenkleding op donderdag. Vakleerkracht Douchen Vergeet geen slippers mee te geven!

Vragen en methodes inkijken Stel gerust vragen! U kunt de methodes inkijken.