Wieke Bockstael Peter Oeij Fietje Vaas April 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Door goede gesprekken groeien
“Hoe kom ik aan klanten?”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Voor de AOV verzekering met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan het juiste adres. Want onze AOV vergelijking resulteert niet alleen.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Niveau 4 Kerntaak 1: personeelsmanagement Blz. 15
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Een startersgids voor innovatie
Het meten van arbeidsproductiviteit
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Wat willen we vandaag doen?
Interpreteren van data
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Voor de AOV verzekering met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan het juiste adres, want onze.
HR Analytics.nl HR analytics: begin bij de basis...
Producten & Werkprocessen
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
ESF Regiobijeenkomst september Programma 10:00Opening en inleiding 10:15Projectadministratie deel 1 11:15Pauze 11:30Projectadministratie.
2014 EVALUATIES N+1.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Kennismanagement & Sociale media
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Subsidie Sociale innovatie en vitale bedrijven VAPRO Subsidieadvies.
Talent in Ontwikkeling
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
3.1 PRODUCTIE.
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Welkom Havo 5..
Beste ath 4..
Begroten & Budgetteren
Big Data.
Vergadering Personeelsdienst
Big Data.
Duurzame inzetbaarheid
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Methoden om te werken aan continue verbetering
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Cursus Interne auditor
De Kostprijs Why Bother?.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Wieke Bockstael Peter Oeij Fietje Vaas April 2009 Stappenplan meten arbeidsproductiviteit Wieke Bockstael Peter Oeij Fietje Vaas April 2009

Introductie Sociale innovatie is het vernieuwen van de arbeidsorganisatie en het benutten van compententies. Het doel daarvan is het verhogen van de arbeidsproductiviteit en het ontplooien van talent. Dit ‘Stappenplan meten Arbeidsproductiviteit’ is een leidraad bij het meetbaar maken van het effect van uw sociale innovatie op de arbeidsproductiviteit. (Voor de door ESF-gesubsidieerde projecten is het vaststellen van dit effect een concrete vraag voor de projectrapportage.) Het stappenplan is geen kant-en-klaar rekenmodel, zoals het programma voor uw belastingopgave. Dat komt omdat het maatwerk is. Het hangt van uw soort bedrijf, de soort sociale innovatie en de effecten die uw organisatie belangrijk vindt. Dit stappenplan helpt u bij het vinden van uw eigen weg. Uitgangspunt voor dit stappenplan is dat u reeds weet welke sociale innovatie u gaat implementeren. In het vervolg wordt dit aangeduid als de ‘maatregel’. Heeft u naar aanleiding van dit stappenplan vragen dan kunt u contact opnemen TNO Contact met TNO Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Overzicht van het Stappenplan Stap 1. Reikwijdte van de maatregel bepalen Op welk deel van uw organisatie heeft uw maatregel effect? Raakt het de hele organisatie, een afdeling / team, een keten …? Lees meer Stap 2. Definiëren van arbeidsproductiviteit Arbeidsproductiviteit is toegevoegde waarde gedeeld door gewerkte uren, of anders gezegd: prestatie / arbeidsinzet Wat is voor uw bedrijf de belangrijkste maat om de prestatie te kennen en te vergelijken? Lees meer Stap 3. Meetbaar maken van arbeidsproductiviteit Hoe heeft uw maatregel effect op de arbeidsproductiviteit? Welke prestatie-indicatoren zijn van belang? Zijn er naast directe ook indirecte effecten? Op welke termijn verwacht u welk effect? Lees meer Stap 4 Het opstellen van een meetplan Wat staat er in uw meetplan? Stap 5 Het meten Waar moet u aan denken bij het uitvoeren van de metingen? Lees meer Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 1. Reikwijdte van de maatregel bepalen. Heeft de maatregel (de sociale innovatie die u wilt invoeren) betrekking op een bepaald deel van uw organisatie of op uw hele organisatie? Belangrijk is hier de reikwijdte (of ‘systeemgrens’) niet te klein af te bakenen …: een maatregel in de ene afdeling kan effect hebben op de arbeidsproductiviteit in die ene afdeling, maar ook op die van andere afdelingen. Het kan zo zijn dat de maatregel bij de ene afdeling tot een verbetering leidt maar ten koste van de prestaties van andere afdelingen. … maar ook niet te groot: het wordt dan heel moeilijk te bepalen hoe u effecten exclusief kunt toeschrijven aan uw maatregel. Bedenkt u in deze fase ook of de processen van ondersteunende diensten worden geraakt door de maatregel. En of u ook dat deel wil meenemen in uw berekening. In deze stap kunt u ook vast stellen welke belanghebbenden in uw organisatie betrokken zijn bij de ontwikkeling van de maatregel en mogelijk ook bij het meetbaar maken van de arbeidsproductiviteit. U kunt hierbij denken aan leidinggevenden, productiemedewerkers en ondersteunende en stafdiensten. Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 2. Definiëren van arbeidsproductiviteit. Arbeidsproductiviteit = toegevoegde waarde gedeeld door gewerkte uren, of anders gezegd prestatie (of output) gedeeld door arbeidsinzet. Om voor uw bedrijf een zinnige definitie van arbeidsproductiviteit te bepalen, gaat u op zoek naar een relevante indicator voor de prestatie en de inzet van arbeid. Stap 2a. Vaststellen van de maat voor prestatie Bedenk eerst wat de prestatie is van uw organisatie/afdeling/….? En daarna wat een goede maat is voor deze prestatie? Waar kijkt u allereerst naar om te zien of uw organisatie het goed doet? Lees meer Stap 2b. Vaststellen van de maat voor de inzet van arbeid. De meest gebruikte maat is hier ‘gewerkte uren’, maar er zijn andere mogelijkheden… Lees meer Relatie van arbeidsproductiviteit met kwaliteit van de output en kwaliteit van de arbeid. Lees meer Voorbeelden van definities van arbeidsproductiviteit Lees meer Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Arbeidsproductiviteit en kwaliteit Terug naar naar stap 2 Arbeidsproductiviteit en kwaliteit Mogelijk vraagt u zich af hoe arbeidsproductiviteit zich verhoudt tot de kwaliteit van uw product/dienst en de kwaliteit van de arbeid. Innovaties, dus ook sociale innovaties, hebben natuurlijk niet alleen effect op arbeidsproductiviteit. Zij kunnen ook invloed hebben op, onder meer, de kwaliteit van de output en de kwaliteit van de arbeid. Een innovatie zou kunnen leiden tot een hogere arbeidsproductiviteit ten koste van deze kwaliteit. Het is daarom van belang om naast de arbeidsproductiviteit ook in de gaten te houden hoe deze andere factoren zich ontwikkelen. Dit instrument gaat daar niet op in. Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 2a Maat voor de prestatie Terug naar naar stap 2 Stap 2a Maat voor de prestatie Bedenk eerst ‘wat is de prestatie is van mijn organisatie/afdeling/….?’ en daarna ‘wat is een goede maat voor deze prestatie?’. Waarschijnlijk hanteert u al indicatoren waarmee u ziet of uw organisatie(-onderdeel) het goed doet. Het is verstandig daarbij aan te sluiten, want hierover heeft u al gegevens. Zo houdt u het eenvoudig. Voldoet deze bestaande maat dan bent u klaar! Soms is het lastiger om een maat voor de prestatie te bepalen, zoals voor veel dienstverleners. Wat is immers het product of de dienst van een agent, van een bejaardenverzorger, van een treinconducteur, van een beleidsmedewerker, of van een wooninrichtingsadviseur? Komt u er niet direct uit wat voor u de maat de prestatie zou kunnen zijn, … Voorbeelden van de maat voor de prestatie: toegevoegde waarde, aantal eenheden geproduceerd, aantal cliënten afgehandeld, declarabele uren, …. Lees meer Lees meer Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 2a Maat voor de prestatie - aandachtspunten Terug naar naar stap 2 Stap 2a Maat voor de prestatie - aandachtspunten Enkele aandachtspunten om u op weg te helpen: Verplaatst uzelf zichzelf in de interne of externe klant, degenen die afhankelijk is van uw werk. Wat levert u nu eigenlijk af aan deze klant? Bestaat deze prestatie uit telbare en onderling goed vergelijkbare eenheden (poducten/diensten) dan zijn productieaantallen een geschikte maat. Is de prestatie niet-telbaar en/of zijn de eenheden moeilijk onderling vergelijkbaar (vaak bij dienstverlening of kenniswerk), dan zijn er twee mogelijkheden: Probeer de eenheden onderling vergelijkbaar te maken, bijvoorbeeld door er een gewicht aan te hangen (denk aan zorgzwaarte in de zorg, of de begrote uren bij projectmatige dienstverlening). Maak het niet te ingewikkeld, dat is onnodig. Kijk op een hoger niveau naar de prestatie. U kunt bijvoorbeeld de omzet van de organisatie/afdeling/… als maat hanteren. Of benut een externe maat: bijvoorbeeld tevredenheidsscores van klanten. Het kan best zijn dat u een efficiëntie-maat hanteert die ‘omgekeerd’ een geschikte maat is voor arbeidsproductiviteit. Bijvoorbeeld: u weet hoeveel arbeidstijd er nodig is om één product of dienst te leveren. De arbeidsproductiviteit is dan één gedeeld door deze maat. Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 2b Maat voor de inzet van arbeid Terug naar naar stap 2 Stap 2b Maat voor de inzet van arbeid Meestal wordt voor arbeidsproductiviteit ‘gewerkte uren’ als maat gehanteerd. Als u met deze maat uit de voeten kunt, hanteert u deze dan. De basisberekening is: (aantal beschikbare fte) x (de beschikbare werktijd per fte in aantal uren). Houdt u rekening met de volgende aandachtspunten: U kunt uitgaan van bruto werktijd, dus inclusief verlof, verzuim en ook inhuur (uw maat kan dan bruto uren of fte zijn) of de netto werktijd. U kunt de inzet van arbeid uitdrukken in loonkosten. U weegt dan de gewerkte uren met de uurtarieven. Verschuiving van werkzaamheden door de maatregel naar medewerkers met andere tarieven worden dan inzichtelijk. Houdt u de reikwijdte (stap 1) in de gaten. Zorg ervoor dat u de maat voor de prestatie en arbeidsinzet op hetzelfde niveau en over dezelfde tijdsperiode formuleert: prestatie en inzet voor de afdeling / team per dag/maand/jaar. Ook voor de arbeidsinzet geldt: hou het eenvoudig en benut zoveel mogelijk informatie die u al heeft! Het gaat immers om aard en omvang van het effect van de maatregel te kunnen bepalen; en dat hoeft niet per se al te gedetailleerd. Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Enkele voorbeelddefinities van arbeidsproductiviteit Terug naar naar stap 2 Enkele voorbeelddefinities van arbeidsproductiviteit Prestatiemaat Gedeeld door maat voor de inzet van arbeid Wanneer geschikt? Totale opbrengst, vergoedingen, toegevoegde waarde, (bruto/netto) winst of omzet Aantal functie-eenheden (fte), gewerkte uren of loonkosten Deze kan altijd, ook als prestatie lastig telbaar/vergelijkbaar is. U kunt het toespitsen op de afdeling (verkoopomzet, serviceomzet) Aantal (correcte) producten Telbare producten: productiebedrijven. Eventueel uitsplitsen naar productsoorten. Aantal klanten, cliënten, bezoekers, bewoners, leerlingen, ‘calls’, klantcontacten, transacties, gereden kilometers, etc Aantal functie-eenheden (fte), gewerkte uren of loonkosten Telbare diensten: onderwijs, zorg, dienstensector, transport, etc. Eventueel rekening houdend met ‘zwaarte’ om eenheden vergelijkbaar t maken Declarabele tijd, geplande tijd Gewerkte tijd Tijdsintensieve dienstverlening met lastig vergelijkbare diensten of projecten, zoals adviesdiensten. Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 3. Meetbaar maken van arbeidsproductiviteit. Hoe heeft de maatregel effect op de arbeidsproductiviteit? Houdt u hierbij rekening met het volgende: Directe effecten: een maatregel heeft direct effect op arbeidsproductiviteit als het direct ingrijpt op de tijdsbesteding van medewerkers of op het volume. Het slimmer inrichten van uw werkprocessen is een voorbeeld van een sociale innovatie die een direct effect kan hebben. Indirecte effecten: bij sociale innovatie is er echter meestal sprake van indirecte effecten. Stel u investeert in opleiding en multi-inzetbaarheid. De opleiding leidt tot een hogere certificeringsgraad, maar niet direct tot hogere productiviteit. Pas na een inleertijd zal deze maatregel leiden tot een beter benutting van capaciteit en dus tot een hogere arbeidsproductiviteit. Termijn waarop het effect zichtbaar wordt: het kan enige tijd duren voordat het effect op arbeidsproductiviteit zichtbaar wordt, zoals in het voorbeeld hierboven. Het kan dan wenselijk ook tussentijdse effecten te formuleren om de voortgang van uw maatregelen te bewaken. Het is daarbij goed om specifieke mijlpalen te bepalen. Dit zijn de momenten waarop u eventueel tussenmetingen wilt doen. Periode1 Periode 2 Periode 3 T0: Invoering maatregel: opleidingstrajecten gestart T1: Opleidingstrajecten afgerond Certificeringsgraad toegenomen Arb.prod. niet toegenomen T2: Inleertijd voorbij: Certificeringsgraad gelijk. Arb.prod. toegenomen Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 4&5 Meetplan en meten Uw idee voor een sociaal innovatieve maatregel Uw definitie van Arbeidsproductiviteit Ontwikkel uw maatregel Stap 4 Opstellen meetplan Lees verder Stap 5 Het meten Nulmeting (0) arbeidsproductiviteit T0 Implementeer de maatregel (bijv. pilot) Effectmeting (1) arbeidsproductiviteit T1 Uitrol van de maatregel Effectmeting (2) arbeidsproductiviteit T2 Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Stap 4 Het meetplan Naar Figuur Meetplan en meten Het meetplan zal bevatten: De definitie van arbeidsproductiviteit Uw maat voor de prestatie Uw maat voor de inzet van arbeid Eventuele tussentijdse indicatoren die u ook wilt meten Randvaarwaardelijke factoren die u wilt meten, zoals kwaliteit, verzuim, klanttevredenheid De mijpalen, de momenten waarop u gaat meten Uw meetmethode voor de verschillende indicatoren, bijvoorbeeld: Gegevens verzamelen uit de bedrijfssystemen en –rapportages Vragenlijsten onder belanghebbenden mbt de effecten. Gesprekken met expertgroepen Tijdstudies Aandachtspunten bij het opstellen van een meetplan: Gebruik eventueel een controle groep waar de maatregel niet ingevoerd wordt: u kunt dan het effect van de maatregel isoleren van andere veranderingen. Als u wilt vergelijken tussen groepen (afdelingen/teams) zorg dan wel dat voor prestatie en inzet van arbeid voor die andere die groepen ook geldig zijn. Let op voor andere maatregelen, ontwikkelingen die effect hebben op de arbeidsproductiviteit die niet toe te rekenen zijn aan uw maatregel. Het gaat hier bijvoorbeeld om veranderingen in loonkosten, verzuim, maar ook andere innovaties. Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Succes met het meten! Stap 4 Het meten. Naar Figuur Meetplan en meten Het meten bestaat uit: Nulmeting (T0): voordat de innovatie ingevoerd wordt. Metingen tussentijds (T1): eventueel een of meer tussentijdse effectmetingen tijdens de invoering, en in ieder geval na de invoering in een eventuele pilotgroep. Eindmeting (T2): Een meting na volledige uitrol van de maatregel. Let erop dat u bij elke meting op dezelfde maten gebruikt en op dezelfde manier meet! Succes met het meten! Heeft u nog vragen dan staan wij u graag te woord. Contact met TNO Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009

Contact TNO Heeft u naar aanleiding van dit stappenplan voor het meten van arbeodsproductiviteit vragen dan kunt u contact opnemen met: Peter Oeij, peter.oeij@tno.nl, 023-5549972 Fietje Vaas, fietje.vaas@tno.nl, 023-5549571 Wieke Bockstael, wieke.bockstael@tno.nl, 023-5549409 Terug naar stappenplan Stappenplan meten arbeidsproductiviteit TNO Kwaliteit van Leven / April 2009