Andere (school)tijden in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Informatieavond 19 november 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
De nieuwe school Impressie.
Schooltijdenonderzoek
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Transcript van de presentatie:

Andere (school)tijden in het onderwijs Informatie voor ouders/verzorgers 7 oktober 2013

Programma van de avond Waarom andere tijden? (aanleiding en opbrengst) Traject tot nu toe. Wat is het, wat betekent het? Voor- en nadelen voor: – de kinderen – de ouders/verzorgers – de leerkrachten – de financiën – de omgeving (andere scholen, verenigingen, werkgevers). Mogelijke invoeringsdatum.

Waarom andere schooltijden? Andere tijden: nieuwe – en reeds aanwezige ouders vragen naar aanpassing rooster (aaneengesloten opvang); groei van twee werkende ouders die participeren op de arbeidsmarkt; groei van werkende alleenstaande ouders; groei van kinderen die gebruik maken van de tussenschoolse - en de buitenschoolse opvang (TSO: vaak 50% van het leerlingenaantal).

Waarom andere schooltijden? De basisscholen in Glanerbrug kunnen gaan kiezen voor andere schooltijden. Kinderen krijgen daardoor een andere dagindeling, een andere vrijetijdsbesteding en andere leerpatronen. Verbinding tussen de school en de omgeving zorgt voor meer stabiliteit, veiligheid en continuïteit naar de kinderen toe. Wij willen dan ook inspelen op deze veranderende maatschappij en ons proactief hierin opstellen.

Wat levert andere schooltijden op? Verandering van schooltijden (aaneengesloten opvang) leidt tot: versterking pedagogische band leerkracht-leerling; één verantwoordelijk aanspreekpunt voor kinderen per dag; vergroting effectieve lestijd; effectiever gebruik van concentratie bij leerlingen.

Traject andere schooltijden tot nu toe Voorjaar 2013: start oriëntatie andere tijden informeren managementteam en MR afstemming scholen en kinderopvang Glanerbrug oprichting stuurgroep (dir, ouders en leerkrachten, MR) Mei/juni 2013: informeren team en invullen team-enquête Oktober /november 2013: informeren ouders/verzorgers middels ouderavond ouder-enquête

Welke modellen van andere onderwijstijden zijn er? Traditioneel model Schooltijden van (ongeveer) 8.30 – 12.15 uur en 13.00 tot 15.15 uur. Woensdagmiddag is vrij (de onderbouw of de gehele school soms ook vrij op vrijdagmiddag). Continurooster Vier dagen van ongeveer 8.30 tot 14.30 uur. Woensdag les van 8.30 tot 12.00 uur. Alle kinderen blijven over. Vijf-gelijke-dagen-model Elke dag school van bijvoorbeeld 8.30 – 14.00 uur. Alle kinderen blijven over, geen vrije woensdagmiddag.

Welke modellen van andere onderwijstijden zijn er? Bioritme-model Elke dag school van 8.30 tot 16.30 uur. De pauze duurt van 12.00 tot 14.30 uur; de kinderopvang verzorgt een programma met sport, cultuur en rustige activiteiten. 7 tot-7-model School is elke dag open van 7.00 tot 19.00 uur 52 weken per jaar model School biedt samen met de kinderopvang een geïntegreerd programma van onderwijs, sport en ontspanning. De schoolvakanties worden gespreid.

Gelegenheid voor vragen

Welke voorkeur keuze is gemaakt (door team en stuurgroep)? Naar aanleiding van de team-enquête en de gedachtewisseling in de stuurgroep of MR: het vijf-gelijke-dagen-model of het continue rooster met een vrije woensdag handhaven bestaande lestijden

Welke voordelen heeft het gelijke dagen model boven het continue rooster? de kinderen zijn aaneengesloten op school en eerder vrij middagpauze wordt ingekort de kinderen zijn 5½ uur onder de hoede van één persoon: de leerkracht leerkracht luncht met de groep geen aparte TSO, wel BSO.

Welke voordelen heeft het gelijke dagen model boven het continue rooster? De arbeidstijdenwet (werk en rustregeling voor leerkrachten) zegt dat een leerkracht max. 5½ uur (zonder pauze) mag werken. Wanneer de woensdagmiddag vrij blijft, zullen de overige dagen meer dan 5½ uur bevatten (om de 7520 uur te behalen) waardoor er voor de leerkracht een pauze ingepland moet worden en er opvang voor de kinderen moet zijn. Dit inplannen van deze pauzemomenten is voor een school moeilijk te organiseren én de kinderen komen dan weer onder de hoede van een ander (TSO).

Welke mogelijkheden zijn er m. b. t Welke mogelijkheden zijn er m.b.t. de lestijden in het gelijke dagen model? Maandag 8.30-14.00 uur / 8.15-13.45 uur Dinsdag 8.30-14.00 uur / 8.15-13.45 uur Woensdag 8.30-14.00 uur / 8.15-13.45 uur Donderdag 8.30-14.00 uur / 8.15-13.45 uur Vrijdag 8.30-14.00 uur / 8.15-13.45 uur

Voordelen voor de kinderen van het gelijke dagen model meer structuur, rust, balans in de week (elke dag hetzelfde) per dag 1 vertrouwd aanspreekpunt meer vrije tijd minder deelname in drukke momenten verkeer (2 momenten: school   huis gelijkheid/alle kinderen eten op school samen pauze houden levert gemeenschapsgevoel op bij kinderen minder lang overblijven, minder kans op incidenten verplicht buiten spelen opgestarte activiteiten hoeven niet onderbroken te worden, de vaart blijft erin, concentratie wordt beter vastgehouden.

Nadelen voor de kinderen Langere opvangtijd na schooltijd. Geen lange middagpauze (kan nadeel zijn). Kinderen zien ouders niet tussen middag.

Voor– en nadelen voor de ouders/verzorgers Voordelen alle groepen/kinderen tegelijk naar school één haal- en één brengmoment geen TSO meer regelen, geen TSO kosten Nadelen na school eerder oppas nodig niet samen eten met ouders/opa/oma eventueel werktijden aanpassen meer BSO.

Voor en nadelen voor de leerkrachten Voordelen pedagogische band tussen leerkracht en leerling versterkt, leerkracht draagt zorg voor veilige omgeving en sfeer rust en structuur in de groep kinderen leren elkaars gewoonten en gebruiken kennen: nadruk ligt op gezond eten meer overlegtijd na schooltijd geen TSO in het eigen klaslokaal minder kans op incidenten bij overblijf meer tijd voor overleg met collegae.

Voor en nadelen voor leerkrachten minder snelle evaluatie lesprogramma nakijkwerk alleen na school één voorbereidingsmoment voor de hele dag kortere pauze minder tijd voor jezelf schoolteam: minder ontmoetingsmogelijkheden tussen de middag.

BSO Huidige BSO aanbod bestaat uit 3 uur per dagdeel Andere schooltijden, SKE past aanbod aan Geen kosten meer voor TSO

De schoolomgeving Voordelen verenigingen kunnen eerder starten; minder kinderen in verkeer (veiliger). Nadelen eventueel aanpassing trainingstijden e.d.

Invoeringstraject Eerste helft schooljaar 2013-2014 informeren van ouders/verzorgers en een ouderraadpleging/enquête houden. Tweede helft schooljaar 2013-2014 gebruiken om ouders, BSO tijd te geven e.e.a. goed te kunnen regelen. Schooljaar 2014-2015: mogelijke invoering andere schooltijden. Na de ouderraadpleging/enquête zal de MR de ‘doorslaggevende stem’ hebben; zij hebben nl. instemmingsrecht.

Gelegenheid voor vragen

Bedankt voor uw aandacht!