Fictieanalyse College 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Tijd en opbouw: Verteltijd:
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Miniatuur Illustratie in handschriften. Ook wel gebruikt als term voor een klein schilderijtje.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Boekvergelijking lessenserie.
Gemaakt door Michelle Boudens
Fictieanalyse- proza Eerste bijeenkomst.
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Antwoordcategorieën bij eenmalige gebeurtenissen
Thema 4 Les 11a Herinneringen
School-als-organisatie en schoolcultuur
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Hoofdstuk 4: Statistiek
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 2
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Lees de volgende dia’s aandachtig !
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Proefexamen wijsbegeerte Algemeen (1) Leer regelmatig Herhaal Neem niet teveel hooi op je vork (4 bladzijden/uur) Leer met je nota’s en de slides.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Vele hemels boven de zevende Griet Op De Beeck
Samenvatting h1-h3.
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
De theorie achter de verhalen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Literaire bouwstenen.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
1. Wat gaan we vandaag doen ?
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
De Expressionistische film
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Fictie 2.1 tijd.
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
Effect van vertelstandpunt, tijd
Fictie 2.1 tijd.
Schrijven Een Verslag.
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Postmodern proza Verhelst & Mutsaers.
Living lab & Storytelling
Leesanalyse en schrijfopdracht
Boekpresentatie.
LEZEN.
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

fictieanalyse College 3

Programma van 30 november Hoofdstuk 9 Mama Tandoori http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/66920 Bespreking Emigratie Hoofdstuk 10 Tijd

Fabel en sujet Fabel is de geschiedenis: de chronologische weergave van d gebeurtenissen. Sujet: de volgorde die de lezer voorgeschoteld krijgt.

ordeningsprincipes Niet/wel chronologisch opeenvolgend geordend Retroversies: hele episodes uit het verleden worden weergegeven Flashback: een herinnering, in gedachten of in een droom bij personale verteller. Een personage beleeft opnieuw iets uit het verleden Psychologische functie: meer informatie om beweegredenen van hoofdpersoon te begrijpen

ordening Simultaneïsme : zelfde tijdstip, andere plek, ander perspectief Achteraf vertellen: vision par derrière Met verhaal mee: vision avec

Duur van de geschiedenis Verteltijd: aantal bladzijden/woorden. Vertelde tijd: de duur in uren, dagen, jaren vanaf begin tot eind. Verhouding tussen verteltijd en vertelde tijd Tijdversnelling  panoramisch, samenvattend vertellen (telling) Vertelde tijd > verteltijd = Raffung

tijdsverloop Vertelde tijd= verteltijd  Deckung Scenische presentatie toneelachtig. De tijd bepaald, een vaste ruimte en perso- nages zijn duidelijk. Lijkt zich voor je ogen af te spelen: showing Veel dialogen Vertelde tijd en verteltijd zijn meestal niet echt gelijk; wel gesuggereerd

tijdsverloop Vertelde tijd < verteltijd  Dehnung Middel: tijdvertraging meer accent op een gebeurtenis. Toepassing in bijvoorbeeld innerlijke monologen, om spanning op te wekken. Of extra informatie geven over een land, cultuur:

Pauze in een tekst Er worden geen gebeurtenissen verteld  er wordt geen vertelde tijd weergegeven. Vb. uitgebreid ingaan op een gewoonte in een bepaald land  om zo de ruimte een bepaalde functie geven (Rubberplantage)

Diffuus of gemarkeerd? diffuus: beetje vaag verloop van tijd (sprookje) Gemarkeerd: helemaal duidelijk wanneer iets gebeurt: Andreas gaat op bezoek bij tante, garage variatiemogelijkheid Exemplarisch: info over een gemarkeerde tijd ter illustratie van ….. (soms, altijd, dan) Iteratief: info over zich herhalende gebeurtenissen. Elke maandag…….

Spelen met informatie de lezer weet meer/minder dan het personage De lezer en het personage weten geen van beiden genoeg Hoe verdeelt de verteller de informatie en in welk tempo? Sujet Vooruitwijzing/ anticipatie Tempo van vertellen: tijdvertraging

Situationele/ dramatische ironie De lezer weet meer dan het personage komisch:Jan Klaassen-effect (poppenkast). Veel gebruikt in kluchten. Tragisch: als lezer zie je een drama gebeuren zoals in de Griekse mythe van Oedipus.

Tot slot Lees Alleen de boeken van Marga Minco Ga in op de volgende punten Perspectief Focalisatie Herhaling, waar je betekenis aan toekent Tijd Beoordelingswoord en onderbouwing