Spirit on the move Sleutelen aan spiritualiteit op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
De beroemdste persoon die er is …
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Welkom Thuis Karpos Leerhuis.
Nahum 2:5 5 Door de straten razen de wagens, ze jagen voort over de pleinen, ze zien eruit als fakkels, als bliksemschichten schieten ze voorbij.
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
In deze dienst zal Ds. H. Prins voorgaan. Na de zegen zingen we Lb. 457 : 1, 2, 4 Schriftlezing: 1 Petrus 1 : 13 – 16 1 Petrus 2 : Tekst: 1 Petrus.
Pastoraal op school.
Bestemming God eren ….
Voor een lieve vriend of vriendin
Hoe heeft Christus ons als kerk nou bedoeld?
Vertrouwen dat God onze voorbeden verhoort
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
Geloven en nu….
Godsdienst.
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
Is het allemaal wel waar?
‘voor de kinderen’.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.

In de leerschool van het gebed
Job 38 :1 – 4 1 En de HEER antwoordde Job vanuit een storm. Hij zei: 2 Wie is het die mijn besluit bedekt onder woorden vol onverstand? 3.
Christelijke Vrijheid
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
GROEIEN EN VRUCHT DRAGEN.
Welkom op TOV!.
Leven zoals God het bedoelde?!
Verlangen naar licht.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Wandelen met de Ontzagwekkende
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
‘Schaduwrijk bestaan’ Een theologie van het jongvolwassenenpastoraat Bert Roebben Universiteit van Tilburg.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Jij, God en je kind.
Welkom in deze kerkdienst
Hoe gaat het verder na Bethel?
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Kaarten op tafel.
VASTEN.
1Korinthe OM NIET 18 Wat is dan mijn loon? Dit: door mijn evangelieprediking HET EVANGELIE OM NIET te mogen brengen, en zo van mijn bevoegdheid.
OverGave(n) Onze gift aan Jezus….
21 juni 2015 R.Rausch © Christus ONZE HEILIGMAKER -VADERDAG 2015-
De doop in de Heilige Geest
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Startzondag-viering ‘Goede buren‘
Dit is liefde, Vincent (het effect van genade) 1.
“En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt!”
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Thema: Je bent geliefd… wees een zegen! Zondag 23 november 2014.
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Ik ben de Koning van de Joden. Jezus uit Nazaret, koning van de Joden Ik ben de Koning van de Joden.
Transcript van de presentatie:

Spirit on the move Sleutelen aan spiritualiteit op school Bert Roebben Universiteit van Tilburg

1. Levenscontext van jongeren Kinderen en jongeren zijn dubbel kwetsbaar: zij moeten een identiteit ontwikkelen in een complexe en vaak oriëntatieloze samenleving De oude grote verhalen zijn voorbij, de nieuwe komen in de plaats en gaan als pletwalsen over de kleine verhalen heen Ondertussen ontplooit zich een cultuur van gezien worden en bereikbaar zijn – ‘Wie niet gezien is, is gezien’ – We leven alsof de dood geen vat op ons heeft De meeste jongeren houden van het leven in deze risicosamenleving en willen vooruit: ‘Er is veel schoonheid in jongeren, mag het eruit komen?’ Velen hopen heimelijk op een ideale gesprekspartner

Een aantal kinderen en jongeren is door pijn heengegaan, is gelouterd en verdiept. Zij voelen zich vaak anachronistisch, niet passend in omgeving en tijd Een aantal van hen is omgeven door stilte: ‘Waarom spreken als niemand luistert? Is er iemand die acht op me slaat?’ (aandacht als inter-esse) Sommige kinderen en jongeren handelen destructief tegenover anderen en zichzelf vanuit schaamte (= het niet kunnen beantwoorden aan de stilzwijgende normen van de risicosamenleving) (shame versus honour)

2. De juiste vragen stellen… Crisis Interventie “Iets laten verdwijnen, en wel een probleem” Rampscenario Kairos Presentie “Iets laten verschijnen, en wel menselijke waardigheid” Emergentiescenario

Welke morele en levensbeschouwelijke bakens zet een christelijke school uit in het onderwijs, temidden van de stroom van betekenissen in een moderne, plurale cultuur, opdat jonge mensen kunnen groeien in morele en levensbeschouwelijke zelfverheldering? Hoe kan een moderne school daarvoor draagvlak creëren? Welke pedagogische en theologische argumenten dienen als ondersteuning?

3. Argumentatie vanuit opvoeden Kinderen groeien op in een cultuur van interactieve zingeving. De tijd van lineair-chronologisch initiëren is voorbij. Kwaliteitsvol onderwijs biedt hen een ‘kenniskring’, een leerruimte, safe for diversity (Lickona), om tot zelfverheldering te komen Christelijk onderwijs zet hiertoe bakens uit, biedt weerwerk, is een wrijfpaal, getuigt van een referentiekader. Zonder deze bijzonderheid kan er geen sprake zijn van waarachtig pluralisme Algemene vorming betekent: de heilige grond warm houden

Vorming in de breedte Kinderen en jongeren confronteren met een veelheid aan levensperspectieven die ze om zich heen zien Deze veelheid beheerbaar maken: tegen fundamentalisme en on-verschil-ligheid De kleine kosmos van de school is de plaats waar cultuur en samenleven telkens opnieuw kunnen uitgevonden worden

Vorming in de diepte Op school leer je dat je niet alles zelf moet uitvinden, dat je in leertraditie staat, in een ‘kennis-kring’ Op school hoef je niet tegen muren op te springen, je wordt op de schouders genomen (Dasberg) De samenleving krijgt de school die ze verdient (Koning Boudewijnstichting)

4. Argumentatie vanuit geloven Stel: «Christelijk onderwijs is een dienst aan de identiteitsvorming van jonge mensen in een plurale context» Wat staat ons dan te doen? Wat hebben wij te bieden? Waar laten wij ons op aanspreken? «En verstaan we nog zelf wat we zeggen?» (Peter Schmidt) En tegen welke achtergrond zeggen we dit? Er is sprake van een ‘nieuw-religieus verlangen’ (Anton van Harskamp)

Belief Systems in Europe (EVS 1999/2000)

Drie religieus-educatieve uitgangspunten Kairologisch: «Zie, iets nieuws ga ik maken, het is al aan het kiemen, weet gij dat niet?» (Jesaja 43,19) Narratief: «God schiep de mens omdat hij van verhalen houdt» (Elie Wiesel) Persoonsbetrokken: «Wat geleerd wordt, gebeurt steeds op het niveau van de lerende» (Thomas van Aquino)

Kairologisch Kinderen en hun ouders vragen geen zuilen maar fundamenten: oriënterende bakens in een onoverzichtelijk geheel Het intern draagvlak van de school kan vergroot worden door communicatie en communio, niet door pastorale of educatieve ‘crisistechnologie’ Doel is niet (partiële) identificatie met het christelijk verhaal, ook niet consensus of aanpassing. Doel is wel: confrontatie met de spankracht van dit verhaal

Narratief Nood aan christelijke lekenspiritualiteit die pedagogisch ‘landt’. Gaat het ergens over? Kan/mag ik vanuit (de grenzen van) mijn professionaliteit ‘op verhaal komen’? Mag ik groeien, mag ik ‘onaf’ zijn? Is er tijd/ruimte voor ‘heilige grond’ ervaringen, voor communicatie over het ‘waartoe’ van mijn opvoedingsinspanningen? Hoe houd ik het als onderwijsgevende uit wanneer mijn ziel gekluisterd wordt door ‘papieren handboeien’?

Persoonsbetrokken De mentale kwetsbaarheid van de leerkracht is groot: «Ik geloof er zelf niet in, hoe zal ik het dan doorgeven?» Of: «Ik wil wel gidsen, maar wie is mij tot gids?» Daarom: pleidooi voor een ‘bescheiden leerhuis’. Zelf thuiskomen in elementen van religieuze traditie, om de sleutelervaring ervan beter te verstaan en door te geven (schepping, bevrijding, roeping, zonde, verbond, genade, levensdorst, enz.)  

5. Jongeren kloppen op de deur Niet beladen met ballast van religieuze zingeving-op-de-terugweg Op school leren ze religie kritisch waarnemen en interpreteren Waar leren ze het eigene van religieuze ervaring smaken en meemaken? Waar doen ze krachtvoer op? Voelen ze dat wij naar hen ‘omzien’ in hun onafheid?

Hun ontluikend idealisme waarnemen en ‘voeden’ met voorbeeldgedrag en gezond verstand Geen aanpassingsstrategie, maar confrontatiestrategie (“Leest U de krant of de bijbel?”) Het zwijgen over God in onze tijd wordt bij jongeren ‘hoorbaar’: ze dwingen ons weer naar de kern van de zaak te gaan ‘Actus credentis non terminatur ad enuntiabile, sed ad rem’ (Thomas van Aquino) Het evangelie dichter bij zichzelf brengen: als de ruimte van vriendschap waarin God gebeurt

Besluit – Riskante solidariteit Sommige jongeren zijn ‘youth at risk’ De meeste jongeren echter ‘overleven’ in deze risicosamenleving Het antwoord van de educator: riskante solidariteit (‘honour’ in plaats van ‘shame’), Het antwoord van een school-met-karakter: riskante prioriteit (financieel, moreel, ruimtelijk) Het antwoord van een kerk als ‘backing vocal’ voor bewogen opvoeders: riskante openbaring

Veel te laat heb ik jou lief gekregen, Schoonheid wat ben je oud wat ben je nieuw. Binnen in mij was je, ik was buiten. En ik zocht jou als een ziende blinde buiten mij. En uitgestort als water, liep ik van je weg en liep verloren Tussen zoveel schoonheid die niet jij is.

Toen heb jij geroepen en geschreeuwd, Door mijn doofheid ben jij heen gebroken. Oogverblindend ben jij opgedaagd Om mijn blindheid op de vlucht te jagen.   Geuren deed jij en ik haalde adem, Nog snak ik naar adem en naar jou. Proeven deed ik jou en sindsdien dorst ik, honger ik naar jou. Mij, lichtgeraakte, heb jij doen ontbranden. En nu brand ik lichterlaaie naar jou toe, om vrede. (Augustinus van Hippo, 353-430)

www.perron7.nl