‘Mentoring, koersen op kwaliteit’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Leerplicht - kwalificatieplicht
Startpagina CWI presentatie.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Kandinsky College Malderburchtstraat
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Presentatie introductie BGL
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Maatschappelijk Aanbesteden
Regionale probleemanalyse VSV
Reflectievaardigheden en instrumenten
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Cursus Onderwijseconomie
Implementatie van het 4C-ID-model
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Traject van de toekomst Presentatie voorlopersaanpak 23 april 2012 Thema: soepele overgang van school naar werk Otto Jongsma – Gemeente Groningen Hans.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Onderzoek Regionalisering Leerplicht RMC Utrecht Zuid
opleiding : Onderwijs Assistent
1 Perspectief voor (ex-)AMA’s de Utrechtse aanpak.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
“Aansluiting VMBO-MBO”
Vroegtijdige Schoolverlaten
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
5.4 Hoe werk je? De overheid is ook een producent. Ze levert vooral diensten. Bijvoorbeeld: Gezondheidszorg & Onderwijs Een groot gedeelte van de kosten.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Volgende stap in de loopbaan van …
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Strategische Buurt Ontwikkeling
Onderwijs in Nederland
Participatie in de praktijk
Voortijdig schoolverlaten
MKBA in het Sociale Domein - Kosten en baten van integrale aanpakken -
Maatschappelijke kosten- batenanalyse
6 stappen in Risico management
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Social work Week 2.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Reken je (niet) rijk.
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ De rentabiliteit van mentoring, een nieuwe manier van denken Eva Lobbes en Bert-Jan Karrenbeld

Opbouw workshop Korte introductie SLIDE 2 Korte introductie De theorie van de maatschappelijke kosten baten analyse De MKBA voor mentoring in de praktijk Wrap up

Deel 1: MKBA, de theorie

Wat is een MKBA? MKBA = maatschappelijke kosten baten analyse MKBA is een economisch afwegingsinstrument vanuit maatschappelijk perspectief Komt oorspronkelijk uit infrastructuur

Hoe werkt een MKBA? Vergelijking van het projectalternatief met een ‘nul-alternatief’ Effecten project in kaart brengen en zoveel mogelijk financieel waarderen Uitkomst is het maatschappelijke rendement van het project

Uitkomsten MKBA MKBA leidt tot een rendement, en geeft daarbij inzicht in kosten, opbrengsten en hun verdeling over actoren en in tijd Instelling (bijvoorbeeld school) investeert nu Baten liggen grotendeels in de (verre) toekomst Baten komen bij verschillende maatschappelijke partijen. Bijvoorbeeld bij overheidsinstanties, zoals. Rijksoverheid (Justitie) Gemeenten en uitvoerende instanties (leerplicht, uitkeringen) Baten komen ook voor een deel bij individuen (jongeren met hoger inkomen)

Toegevoegde waarde MKBA MKBA voegt financieel-economische invalshoek toe aan besluitvorming MKBA methodiek levert een gestructureerde aanpak om interventies te beoordelen (vooraf of achteraf) MKBA levert ‘kennis voor beleid’: maakt geïnformeerd debat over een interventie mogelijk

Deel 2: De MKBA in praktijk

Stappenplan MKBA Stap 1: Vaststellen nul-, en projectalternatief Stap 2: Benoemen effecten (in termen van kosten en baten) Stap 3: Prioriteren effecten Stap 4: Uitwerken en bewijzen causaliteit Stap 5: Kwantificeren effecten Stap 6: Maken rendementsberekening

Stap 1: Projectalternaltief en nulalternatief Project 1: Mentoring doorstroom naar passende vervolgopleiding Situatie: Sommige jongeren volgen (door omstandigheden) een opleiding onder hun niveau en behalen daardoor potentieel een lager opleidingsniveau dan ze zouden kunnen. Mentoring kan ze stimuleren beter te presteren. Bijvoorbeeld: van havo naar vwo. Nulalternatief: Er vindt geen interventie plaats. De jongeren worden niet extra begeleid. Er bestaat een grote kans dat het talent van betreffende jongeren onderbenut blijft. Projectalternatief: Jongeren worden via mentoring begeleid om goed te presteren, en worden gestimuleerd om hun huidige opleiding met succes af te ronden of al tussentijds door te stromen naar een hogere opleiding. Ook worden ze begeleid in het kiezen van een juiste en passende vervolgopleiding (bijvoorbeeld universiteit ipv hbo)

Stap 1: Projectalternaltief en nulalternatief Project 2: Mentoring ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten Situatie: Sommige jongeren op het MBO lopen het risico om vanwege gedrags- en/of motivatieproblemen school voortijdig (zonder startkwalificatie) te verlaten Nulalternatief: Er vind geen interventie plaats, grote kans dat betreffende jongeren voortijdig uitvallen, en in een negatieve spiraal terechtkomen Projectalternatief: Jongeren worden begeleid, waarbij aandacht wordt besteed aan het verder ontwikkelen van schoolse en sociale vaardigheden, waardoor de jongeren uiteindelijk wel hun startkwalificatie behalen

Groepsdiscussie over de 2 projecten Welke effecten heeft het project op de levensloop van de jongere? Op welke wijze veroorzaakt het project de effecten? Wat leveren die effecten de maatschappij uiteindelijk op?

Stap 2: Effecten (kosten en baten) Project 1 Baten Minder spijbelen Hogere inkomsten Minder kosten scholing op de lange termijn (tijd en geldwinst) Minder uitkeringen Minder lichte criminaliteit Minder zware criminaliteit Kosten Projectkosten (training mentoren, tijdsinzet mentoren, overige kosten) Systeemkosten school Project 2

Stap 3: Prioriteren effecten Doel Prioritering om de belangrijkste effecten verder te analyseren Voorbeeld Wel Minder zware criminaliteit Minder uitkeringen Hogere inkomsten Minder lichte criminaliteit Minder spijbelen Niet Minder kosten gezondheidszorg Positieve effecten gezinsleden Minder tienermoeders

Stap 4: Causaliteit Doel Voorbeeld Causaliteit tussen project en de effecten inzichtelijk maken om zuiver rendement te berekenen Voorbeeld Mentor stimuleert jongere opleiding af te maken Jongere ontwikkelt extra schoolse en sociale vaardigheden Heeft daardoor meer kans op werk Zal tijdens zijn werkzame leven minder beroep doen op uitkering Bewijs?

Stap 5: Kwantificeren effecten Doel Inzichtelijk maken kosten project en monetariseren belangrijkste baten Voorbeeld Effect: afname aantal leerlingen dat licht crimineel gedrag vertoont Baten: bespaarde kosten van taakstraffen > kosten gemaakt door bureau HALT per uitvaller (€ 44,--) > kosten voor taakstraffen via Openbaar Ministerie p.u. (€ 62,-) > kosten justitiële keten p.u. (€ 172,--)

Stap 6: Berekening rendement Doel Maatschappelijke rendement van het project uitgedrukt in een percentage Voorbeeld > Basisaannames (relatie vsv – criminaliteit, kosten criminaliteit) > Kosten mentoring > Effect van mentoring op vsv > Baten mentoring > Kosten en baten in tijd uitzetten in rekenmodel > Kosten en baten netto contant maken

Wrap up Kwantitatieve uitkomst MKBA uiteraard in context bezien Proces om tot MKBA te komen is waardevol in zichzelf MKBA maakt geïnformeerd debat over project mogelijk

Vragen?

Contactgegevens Eva Lobbes en Bert-Jan Karrenbeld RebelGroup Advisory B.V. Wijnhaven 3-o 3011 WG Rotterdam