Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
Dr. Kees Vernooy Lector emeritus Effectief Taal- en leesonderwijs
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Handelingsgericht werken en de IB
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Presentatie Procedure naar het VO
‘t Schrijverke Zoetermeer
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Opbrengstgericht werken
Drentse Onderwijsmonitor 2013
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Informatie avond groep 8
De weg naar het voortgezet onderwijs
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
- Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs -
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Effectief leesonderwijs
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Samenwerken aan een goede leesvaardigheid voor elk kind!
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Kwaliteitsbeleid.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Een prachtige kans voor uw kinderen
ELK KIND EEN LEZER! Elk kind een lezer?
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Lezen: doe het goed voor
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Voortgezet onderwijs HELMOND
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Doubleren.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat EFFECTIEF LEESONDERWIJS Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat Dr. Kees Vernooy – oktober 2007 Werkconferenties Pilots Taalbeleid OA

Motto Goed leren lezen is een mensenrecht! (Lyon 2001)

CONTEXT PRESENTATIE Inspectieverslag 2004/2005 (april 2006) en 2005/2006 (mei 2007) Iedereen kan leren lezen (september 2006) Onderwijsraad 2007 de 5 prioriteiten van Dijksma PPON 2007 Nota basisvaardigheden Inspectie

De Nederlandse leesproblematiek. Bevindingen Inspectie (2006, 2007) BASISSCHOOL en VOORTGEZET ONDERWIJS: cijfers op een rij Onvoldoende afstemming groep 1/2 en 3 m.b.t. taal/lezen (40% onvoldoende); 15% van de kinderen in groep 3 leert niet goed lezen; in groep 4 leest 25% van de kinderen niet goed; 25% van de leerlingen verlaat met een groep 6 leesniveau de basisschool; 25% van de leerlingen heeft in het 1e jaar VMBO (basis- en kaderberoepsgerichte leerweg) moeite met het lezen van teksten. 17% theoretische leerweg: hetzelfde probleem 18% havo en vwo: hetzelfde probleem MBO: volgens docenten: taalniveau een groot probleem 25% van de leerlingen heeft in het 1e jaar VMBO moeite met het lezen van teksten.

Zijn die kinderen dyslectisch? Inspectie (2006): aantal zwakke lezers einde bao: 25,- % Blomert (2002): aantal dyslectische leerlingen: 3,6% NICHD/BOV-project: Geen goede lezer vanwege 21,4% kwaliteitsproblemen

Verklaringen Leesproblematiek volgens inspectie Geen goede leesstart in groep 1 en 2 Onvoldoende omgaan met verschillen in groep 3 en 4 (differentiatie komt niet van de grond) 1,5 – 12,5% van de basisscholen is (potentieel) zwak verstoorde balans tussen traditionele vaardigheden en vernieuwingen onduidelijke kerndoelen en onduidelijk eindniveau niet intelligentie maar scholen zijn de oorzaak van verschillen besturen die steeds naar Den Haag wijzen en zelf geen verantwoordelijkheid nemen

Van de Grift (2007) BasisschoolManagement, september 2007: “Achilleshiel van het basisonderwijs: veel onderwijsgevenden hebben problemen met het afstemmen van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen en met de zorg voor zwakke en achterblijvende leerlingen”.

Vernooy (2006) Eind groep 4 kunnen we bijna voorspellen welke kinderen een verhoogd risico lopen met hun schoolloopbaan en later waarschijnlijk kansarm in de samenleving staan. zie Christen Democratische Verkenningen: De nieuwe schoolstrijd! Herfst 2006

Wat doet er volgens de inspectie wel of niet toe bij (V)Technisch Lezen? Niet: etniciteit, milieu, cultuur of schoolgrootte Wel: goede programma’s/methoden, voldoende tijd voor lezen en instructie van hoge kwaliteit En: sterk schoolmanagement en eensgezindheid van opvattingen binnen het team

Effecten slecht lezen Beïnvloedt kinderen: aantasting zelfvertrouwen (sociaal-emotionele problemen; Matthëuseffect) onvoldoende profiteren van het onderwijs (lezen en leren leren) onvoldoende aansluiting in het VO risico om tot de onderklasse te gaan behoren (functioneel analfabetisme) geen levenslang leren risico van een kansarme toekomst

Matteüseffect De kinderen die goed kunnen lezen en die een goede woordenschat hebben, lezen meer, leren meer woorden kennen en gaan steeds beter lezen (Stanovich 1986, 2001)

Wat kenmerkt een goede lezer?

Een goede lezer …. Kan vlot lezen Beschikt over een goede woordenschat Beheerst een aantal leesstrategieën

Invloed op begrijpend lezen Woordenschat  (.90)  Vlot lezen  kwaliteit begrijpend (.80) lezen  Leesstrategieën 

Toelichting Geen van de onderliggende vaardigheden is op zich voldoende om van iemand een goede lezer te maken!

Brug naar begrijpend lezen Vlot lezen en woordenschat vormen de brug tussen woordherkenning en begrijpend lezen. Vlot lezen Decoderen Betekenis verlenen Woordenschat

De invloed van woordenschat op begrijpend lezen De woordenschat in de kleutergroepen voorspelt het begrijpend lezen halverwege de basisschool!

Wat zegt de wetenschap nog meer? Toename woordenschat hangt vooral van lezen af (Cunningham & Stanovich, 1998). De meeste woordenschat wordt door lezen verworven! Veel lezen doet er veel toe!

Uitdaging waar we voorstaan: De prestatiekloof begint al voorschools op het gebied van woordenschat

Vlot lezen is de brug naar strategisch leesonderwijs! Cruciaal: vlot teksten kunnen lezen is cruciaal voor strategisch leesonderwijs! (Guthry 2004)

Leesstrategieën: beter begrijpend lezen? Cito (2007) over leesstrategieën: Onderwijs in leesstrategieën heeft geen faciliterend effect op het kunnen begrijpen of interpreteren van teksten of omgekeerd. Diverse onderzoeken laten zien, dat Leesstrategieën zelden een aantoonbaar effect op begrijpend lezen hebben, terwijl dit wel duidelijk het geval is voor vlot lezen en woordenschat.

Leesstrategieën en boerenverstand Leesdoel bepalen Voorspelling maken Oorzaak – gevolg Hoofd- en bijzaken Kunnen afleiden Wat doen als je de tekst niet goed begrijpt: - herlezen - langzamer lezen Schema maken Samenvatting maken

De weg naar betere leesresultaten

Goed leesonderwijs is een teamzaak! Context: streven naar geletterdheid voor alle leerlingen (minimaal AVI-9) groep 6 - 8 voortgezet technisch lezen - begrijpend/studerend lezen - spellen - stellen ▲ groep 4 en 5 voortgezet technisch lezen - begrijpend lezen - spellen - stellen groep 3 systematische aandacht voor letter-klankkoppeling - stellen - begrijpend luisteren groep 1 en 2 ervaringen geschreven taal - mondelinge taal - fonemisch bewustzijn - begrijpend luisteren Context: woordenschatontwikkeling

Het belang van doelen Onderzoek: zonder (hogere) doelen, geen betere resultaten!

Streefdoelen technisch lezen Er wordt naar gestreefd dat alle kinderen eind groep 4 teksten van het niveau AVI-5 of hoger kunnen lezen. Te realiseren subdoelen in dat verband zijn: - eind groep 2: - een goede mondelinge taalvaardigheid en woordenschat - een goed ontwikkeld fonemisch bewustzijn - elk kind kent 15 letters - eind groep 3: - elk kind beheerst minimaal AVI-2 - eind groep 4: - elk kind beheerst minimaal AVI-5 - eind groep 5/begin groep 6: - elk kind beheerst minimaal AVI-9 - op het einde van de basisschool: - risicolezers beheersen AVI-9

Het belang van een doorgaande lijn technisch lezen spraak-/taalontwikkeling ▼ fonemisch bewustzijn ervaringen met geschreven taal (letterkennis) leren lezen voortgezet technisch lezen onderhouden technische leesvaardigheid Context: woordenschatontwikkeling

Biemiller (2002) Een leerkracht die woordenschat sterk beklemtoont, kan een rol spelen bij het dichten van de kloof tussen kinderen uit taalrijke en taalarme milieus.

Hoeveel woorden kennen ze werkelijk? Volgens Aarnoutse en Verhoeven (2003) is de gemiddelde omvang van de leeswoordenschat 15000 woorden op het einde van de basisschool. Onderzoek van Verhoeven en Vermeer uit 1996 laat zien, dat de passieve woordenschat van allochtone kinderen van Mediterrane herkomst op het einde van groep 8 10000 woorden is. Kinderen uit Suriname en de Nederlandse Antillen nemen een tussenpositie in.

Monitoren en het verbeteren van het leesonderwijs

“Succesvolle scholen zijn plaatsen waar schoolteams zich regelmatig buigen over wat toetsen over de leerlingen zeggen en waar het onderwijs veranderd wordt om betere resultaten te krijgen ” (Michael Fullan, 2000).

vervolg Michael Fullan Er wordt te weinig door scholen gedaan met de data waarover men beschikt. De data zeggen iets over de sterke en zwakke kanten van kinderen leerkrachten scholen

Want: toetsgegevens zeggen ook iets over …….. Kwaliteit van de leerkracht De rol van methoden Invoering van de nieuwe methode Schoolbeleid Waar zitten we als school met onze leerlingen?

Cruciaal Het door de leerkrachten maken van groepsoverzichten; Groepsoverzichten geven informatie over de kwaliteit van de gegeven instructie; Bespreken groepsoverzichten in het team.

Toetsen en instructie op één lijn Integratie toetsing en instructie Niet dit Toetsen Instructie Dit willen we.. Toetsing Instructie Toetsen en instructie op één lijn

Hoe schoolleiding en taalcoördinator/ib-er data kunnen gebruiken Evalueren van de effectiviteit van het taal-/ leesbeleid en de taal-/leesorganisatie Vast kunnen stellen waar extra middelen en ondersteuning nodig zijn Evalueren van de effectiviteit van een nieuwe methode of bestaande programma’s en methoden. Improvement in reading instruction within a school greatly depends on the principal’s involvement. As the instructional leader, the principal sets the vision and goals for the school and its reading program. The principal should regularly use data to improve the quality of the reading program. Here are examples of how a Reading First principal might use data

Tot slot Hoe zijn bovenstaande punten verwerkt in het schoolplan/taalbeleidsplan? Wat neem ik hiervan mee in het plan 2008/2009?

KIJKWIJZER effectief leesonderwijs Cluster leesinhoudelijke indicatoren Goede leesstart 1. Mondelinge taalvaardigheid/spraak-/ taalontwikkeling; 2. Ervaringen met geschreven taal, letterkennis; 3. Vaardigheden op het gebied van fonemisch bewustzijn; Technisch lezen 4. De letter- klankkoppeling; 5. De vaardigheid om vlot te lezen; Begrijpend lezen 6. De ontwikkeling van de woordenschat; 7. Het kunnen toepassen van begrijpend leesstrategieën; Aandacht voor leesmotivatie Cluster indicatoren effectief onderwijs 1. Doelen 2. Kwaliteit curricula 3. Tijd voor lezen en extra tijd voor zwakke lezers; 4. (Convergente) differentiatie 5. Effectieve instructie 6. Vroegtijdig signaleren en reageren 7. Monitoring Verder: Leesprofessionaliteit leraar Onderwijskundig leiderschap schoolleiding Coaching interne begeleiding/ taalcoördinator

Afsluiting 'Kinderen leesproblemen laten krijgen die mogelijkerwijs voorkomen hadden kunnen worden, is inhumaan‘. (Slavin 1996).

Dank u wel