programma 2e bijeenkomst Bijeenkomst 2: Inkopen of zelf maken? 16.00 E-learning: wat kan wel en wat kan niet? 16.30 E-learning ontwikkelen wat kost het 17.15 E-learning inkopen: de techniek (learning & authoringtools) 17.45 Smakelijke onderbreking 18.15 Content inkopen of zelf maken 20.30 Afronding
Wat kun je wel en wat kun je niet bereiken (leren) met e-learning?
e-learning leren door, met en van ICT (anywhere, anytime & any device) game console smartphone tablet laptop desktop wij leren samen via… ik leer van… individual learning corporate learning
traditionele indeling van het leren Hoofd Hart Handen
traditionele indeling van het leren Wat is het getal ? Hoe bereken ik de oppervlakte van een cirkel? Hoeveel stenen heb ik nodig?
traditionele indeling van het leren Ik wil nauwkeurig werken.. Ik houd mij aan de gemaakte afspraken… Ik wil trots zijn op mijn werk…
traditionele indeling van het leren Hoe maak ik het waterpas? Hoe knip ik de stenen in de juiste vorm? Hoe zorg ik ervoor dat bij het aantrillen de stenen heel blijven?
traditionele indeling van het leren vrije combinatie van taxonomie Bloom, Romiszowski en Reints Kennis weten vaardigheden kunnen attitude zijn cognitie (reproductie, inzicht, toepassing, analyse, …) psycho-motoriek, (zwemmen, fietsen, lassen, opereren etc) (beroeps)houding (houdingssaspecten, motivatie, ethiek)
Wat kun je leren met e-learning? Kennis weten vaardigheden kunnen attitude zijn
Wat kun je leren met e-learning? Kennis weten effectieve werkvormen: informatie opdoen herhaling van kennis in diverse vormen video / geluidsfragmenten zelftest toetsing (formatief) verwerkingsopdrachten (transfer naar werkplek)
Wat kun je leren met e-learning? vaardigheden kunnen effectieve werkvormen: zelftest waarnemen (afkijken) (deel) oefeningen (simulatie) waarnemen (van eigen prestatie) toetsing (formatief) verwerkingsopdrachten met reflectie
Wat kun je leren met e-learning? attitude zijn effectieve werkvormen: zelftest / bewustwording informatie opdoen video / geluidsfragmenten online discussie (ethiek, dilemma's) virtuele leergesprekken blog / reflectie
voorbeelden http://www.vet-nep.nl/ http://www.tinqwise.nl/greendriver http://www.smartgatethegame.nl/ http://www.inhetonderwijs.com/digirechten/index.html http://www.steffie.nl/ http://psychologie.moodle.ou.nl/course/view.php?id=4 inlog: demo pass: demo http://www.dontclick.it/
tijd voor een oefening