Wegwijs met referentietools Handleiding voor de installatie en het gebruik van de tools EndNote en Reference Manager
Beide programma’s dienen om bibliografieën en referenties (bij citaten en parafrases) makkelijk bij te houden in werkstukken en afstudeerprojecten. Ze werken allebei hetzelfde, er zijn slechts enkele verschillen: EndNote Reference Manager iets langere installatie iets sneller geïnstalleerd modernere lay-out iets ouder qua lay-out ook geschikt voor Mac vooral geschikt voor Windows werken met meerdere bibliotheken, maar ook een indeling in groepen binnen één bibliotheek is mogelijk enkel werken met verschillende databanken is mogelijk, geen groepen binnen één databank
EndNote
Inhoudsopgave - EndNote download EndNote installatie eerste gebruik een nieuwe bibliotheek maken bestaande referenties zelf referenties toevoegen referenties invoegen in Word referenties updaten referenties indelen kopiëren naar bibliotheek - EndNote
Zo kom je bij EndNote - EndNote: download ga naar www.pxl.be. Klik op ‘Student’ en dan ‘Blackboard’ - EndNote: download
Zo kom je bij EndNote - EndNote: download Log in met je gegevens (let op: enkel nummer, geen @...) - EndNote: download
Zo kom je bij EndNote - EndNote: download Als je ingelogd bent, kies je voor de cursus PXL-Laptop - EndNote: download
Zo kom je bij EndNote - EndNote: download Klik links op ‘Diverse software’ - EndNote: download
Zo kom je bij EndNote - EndNote: download Scroll tot je het onderdeel ‘EndNote’ ziet. Kies hier de nieuwste versie die past voor jouw laptop. Voor Apple computers is dat X6.0.2 voor MacOS X, dat je uitvoert en installeert. Voor alle andere computers neem je X6.0.1 voor Windows, zie volgende slides. - EndNote: download
6. Zodra je de link opent, wordt er gevraagd of je wil openen, opslaan of opslaan als. Je kiest voor dat laatste. Kies dan voor C:\Program Files als locatie. Maak een nieuwe map aan genaamd EndNote. Kies deze als opslaglocatie en sla het bestand op. Lukt het niet direct om in de map op te slaan? Download dan gewoon het bestand en plak het erna in de map EndNote op de C-schijf. - EndNote: download
- EndNote: installatie 7. Er staat nu een zip-bestand in de map EndNote. Dit bestand moet je uitpakken via de rechtermuisknop. Vervolgens kies je een locatie voor het uitpakken. De bestanden worden vervolgens gekopieerd naar de map. - EndNote: installatie
- EndNote: installatie 8. Vervolgens download je het volgende bestand via http://kbportal.thomson.com/utility/getfile.aspx?rid=4937. Plak ook dit in de map ‘EndNote’ op de C-schijf. Ook dit pak je uit op dezelfde manier als bij stap 8 (zie vorige dia). Vervolgens kopieer je het bestand ADMIN naar dezelfde map als waar het bestand ENX6Inst staat. Dit is cruciaal! Het zou er nu zo moeten uitzien: Vervolgens dubbelklik je op ENX6Inst. - EndNote: installatie
- EndNote: installatie 9. Klik steeds op ‘Next’ of ‘Accept’ om de installatieprocedure te doorlopen. a b d c - EndNote: installatie
- EndNote: installatie 10. Klik steeds op ‘Next’. Kies eventueel een andere map voor de installatie via Browse. a b d c - EndNote: installatie
- EndNote: installatie 11. Vervolgens wordt gevraagd om alle Officeprogramma’s te sluiten om de setup te vervolledigen. Doe dit en sluit dus ook deze powerpointpresentatie als je alle instructies hebt gelezen. Klik dan op ‘Retry’. Hierna gaat de installatie vanzelf verder. Klik op ‘ok’ en ‘yes’ waar nodig. Druk ten slotte op ‘Finish’. - EndNote: installatie
- EndNote: eerste gebruik 12. Wanneer je nu Microsoft Word opent, zal je zien dat er een extra tabblad ‘EndNote X6’ is bijgekomen. Als je er op klikt, verschijnt de bijbehorende werkbalk. Als je ‘Go to EndNote’ kiest, vraagt EndNote om user information. - EndNote: eerste gebruik
- EndNote: eerste gebruik 13. De eerste keer opent het volgende scherm: - EndNote: eerste gebruik
- EndNote: eerste gebruik 14. Via de bovenste knop kom je bij de Helpdesk: - EndNote: eerste gebruik
- EndNote: eerste gebruik 15. Via de onderste knop kun je een bestaande bibliotheek openen. Bij het eerste gebruik gaat dit nog niet (tenzij je een lijst van iemand kopieert). Na het maken van een bibliotheek (zie volgende slides) kun je via ‘File’ => ‘Open’ => ‘Open Library’ altijd terug naar je gemaakte bibliotheken. - EndNote: eerste gebruik
- EndNote: nieuwe bibliotheek 16. Via de middelste knop kun je een nieuwe bibliotheek aanmaken. Je kiest een opslaglocatie en dan kun je aan de slag gaan. - EndNote: nieuwe bibliotheek maken
- EndNote: bestaande referenties 17. Als je een bestaande referentie wil toevoegen, dan maak je gebruik van de Online Search. Kies dan bij ‘more’ voor een publicatie. Klik ‘Choose’. - EndNote: bestaande referenties
- EndNote: bestaande referenties 18. Vervolgens kun je zoeken op bv. auteur, nummer, titel, taal ... Vervolgens klik je op ‘Search’ en dan kies je de voor jou relevante uitkomst. - EndNote: bestaande referenties
- EndNote: bestaande referenties 19. Automatisch staat de gekozen referentie in je bibliotheek. Als je er op klikt, vind je rechts alle bijbehorende informatie. Vervolgens dubbelklik je op de referentie. - EndNote: bestaande referenties
- EndNote: bestaande referenties 20. In deze geopende referentie kun je wijzigingen aanbrengen indien nodig. Je kunt ook direct terug naar Word gaan. - EndNote: bestaande referenties
- EndNote: zelf referenties toevoegen 21. Als je zelf in een bestaand document referenties wilt toevoegen, bv. als je geen gebruik hebt gemaakt van een databank, maar van losse publicaties of andere documenten die niet in een databank staan, doe je dat via References => New Reference. - EndNote: zelf referenties toevoegen
- EndNote: zelf referenties toevoegen 22. Vervolgens krijg je een ‘lege’ referentie. Je vult best zo veel mogelijk gegevens in (type; auteur Achternaam, Voorletter; jaar; URL). Geef zeker aan welk type referentie het betreft. EndNote weet dan precies hoe deze bron geciteerd moet worden. Afhankelijk van het type moet je bepaalde informatie toevoegen bij de bronvermelding. Daarna ‘Save’ je de referentie. - EndNote: zelf referenties toevoegen
- EndNote: zelf referenties toevoegen 23. De referentie staat nu in je bibliotheek. Door te dubbelklikken kun je eventueel nog informatie aanpassen, net als bij de bestaande referenties. - EndNote: zelf referenties toevoegen
- EndNote: referenties invoegen 24. Vanuit Word kun je vervolgens de referenties invoegen. Je doet dit via ‘Insert Citation’ (Find citation). - EndNote: referenties invoegen in Word
- EndNote: referenties invoegen 25. Je zoekt de gewenste referentie en kiest ‘Insert’. Dan verschijnen direct meerdere keuzeopties. Je kunt er bv. voor kiezen om de referentie enkel in de bibliografie achter in je werk te zetten. Wanneer je reeds een volledige verwijzing gemaakt hebt, zul je met ‘Insert’ steeds een verwijzing binnen de tekst invoegen. Verderop wordt dit verschil uitgelegd. - EndNote: referenties invoegen in Word
- EndNote: referenties invoegen 26. Je kunt ook direct vanuit EndNote een citaat invoegen in Word. Als je een of meer referenties hebt aangeduid (niet openen!) kun je klikken op ‘Insert Citation’. Er zal dan meteen een referentie verschijnen. Vervolgens kun je hierbij het gewenste citaat of een parafrase typen. Dit wordt ook wel Cite While You Write™ genoemd. Let op: dit gaat natuurlijk enkel als een Word-document geopend is! - EndNote: referenties invoegen in Word
- EndNote: referenties invoegen 27. Het verschil tussen een referentie binnen een tekst en in de bibliografie: De referenties worden netjes alfabetisch geordend. De stijl is overigens volgens de APA-richtlijnen. Dit zijn de richtlijnen die ook op Hogeschool PXL gebruikt worden. Andere opties zijn ook mogelijk bij ‘Style’. - EndNote: referenties invoegen in Word
- EndNote: referenties updaten 28. Als je een referentie aanklikt, wordt deze grijs. Zo zie je dat het niet zelf getypt is, maar dat het een echte referentie is. Wanneer je een update doet (bv. als er extra informatie bijkomt), wordt de referentie ook bijgewerkt. Als je een referentie hebt aangepast in je EndNote bibliotheek, klik je daarna gewoonweg op ‘Update’. - EndNote: referenties updaten
- EndNote: referenties indelen 29. Alle referenties staan automatisch bij ‘Unfiled’. Soms is het handig om je referenties in te indelen in groepen, bv. voor bepaald groepswerk of afstudeerproject. Klik met je rechtermuisknop op ‘My Groups’ en maak een groep aan met een naam. Overigens staan alle ingevoerde referenties nog steeds bij ‘All References’. - EndNote: referenties indelen
- EndNote: referenties indelen 30. Vervolgens klik je de referenties aan die je in de groep wil zetten. Deze sleep je naar de gewenste groep. Als je loslaat, staan ze erin. Zo kun je er meerdere maken. Als je een referentie versleept van de ene naar de andere groep, zal deze niet verplaatst maar gekopieerd worden. Een referentie uit een groep verwijderen doe je via ‘Move reference to trash’. - EndNote: referenties indelen
- EndNote: referenties indelen 31. Je kunt via de rechtermuisknop ook een Group set maken, met daarin verschillende groepen. Daarnaast is het uiteraard mogelijk om groepen of sets te deleten. Dit gaat allemaal via de rechtermuiskbop op de bewuste groep(en). - EndNote: referenties indelen
- EndNote: referenties kopiëren 32. In het begin van de powerpoint lieten we zien hoe je een bibliotheek aanlegt en je weet nu ook hoe je groepen aanmaakt binnen die bibliotheek. Het kan zijn dat je nog een andere bibliotheek wil starten. Als je referenties uit de ene bibliotheek wilt kopiëren naar de andere, doe je dat via ‘Copy References to’ en dan kies je voor een nieuwe of een andere bibliotheek die je gemaakt hebt (via ‘File’ => ‘New’). - EndNote: referenties kopiëren naar bibliotheek
Reference Manager
Inhoudsopgave - Reference Manager download Reference Manager installatie eerste gebruik een nieuwe databank maken bestaande referenties zelf referenties toevoegen referenties invoegen in Word referenties updaten referenties indelen kopiëren naar bibliotheek - Reference Manager
Zo kom je bij Reference Manager ga naar www.pxl.be. Klik op ‘Student’ en dan ‘Blackboard’ - Ref M: download
Log in met je gegevens (let op: enkel nummer, geen @...) - Ref M: download
Als je ingelogd bent, kies je voor de cursus PXL-Laptop - Ref M: download
Klik links op ‘Diverse software’ - Ref M: download
Scroll tot je het onderdeel ‘Reference Manager’ ziet. Kopieer eerst de licentiecode die vermeld staat. Klik dan op het bestand Reference Manager 12.0.3 - Ref M: download
6. Zodra je klikt, wordt er gevraagd of je wil openen, opslaan of opslaan als. Je kiest voor dat laatste. Kies dan voor C:\Program Files als locatie. Maak een nieuwe map aan genaamd Reference Manager. Kies deze als opslaglocatie en sla het bestand op. Lukt het niet direct om in de map op te slaan? Download dan gewoon het bestand en plak het erna in de map Reference Manager op de C-schijf. - Ref M: download
7. Klik op ‘Next’. Vul je eigen naam in bij Full Name en bij Serial Number A62120002714. c d b - Ref M: installatie
8. Klik op ‘Next’. Vul je eigen naam in bij Full Name en bij Serial Number A62120002714. c d b - Ref M: installatie
9. Kies voor ‘Next’. Dan wordt gevraagd om alle Officeprogramma’s te sluiten. Doe dit en klik dan op ‘Retry’ en ‘Ja’. Hierna gaat de installatie vanzelf verder. Druk op ‘Finish’. a c d b - Ref M: installatie
10. Vervolgens word je doorgestuurd naar de website van Thomson Reuters om je gegevens in te vullen. Bij Serial Number neem je wederom A62120002714 en bij version 12. Zo kan je je installatie afronden. Het scherm kun je gewoon sluiten. - Ref M: installatie
11. Wanneer je Word opent, zie je het nieuwe tabblad ‘Reference Manager 12’. Als je er op klikt, verschijnt de bijbehorende werkbalk. Bij ‘Style’ kies je voor APA 5th of American Psychological Association 5th ed (hangt af van je opleiding). Verdere instellingen wijzigen kun je doen via het pijltje rechtsonder bij ‘Bibliography’. Via ‘Go to Reference Manager’ ga je vervolgens naar de toepassing. - Ref M: eerste gebruik
- Ref M: nieuwe databank maken 12. De eerste keer opent vanzelf dit lege scherm. Als je een bestaande databank gebruikt, kun je die openen via File. Om een nieuwe databank te starten, klik je ‘New database’, kies je een opslaglocatie en dan ‘New’. - Ref M: nieuwe databank maken
- Ref M: bestaande referenties 13. Als je aan de bibliotheek een bestaande referentie wil toevoegen, dan maak je gebruik van de Online Search. Klik op ‘References’ en dan op ‘Search References’. - Ref M: bestaande referenties
- Ref M: bestaande referenties 14. Vervolgens vink je ‘Internet search’ aan en dan kun je gaan zoeken in één van de databanken (meer opties via Z39,50!) en ook op bepaalde velden. - Ref M: bestaande referenties
- Ref M: bestaande referenties 15. Als je op meerdere velden wilt zoeken, gebruik je de booleaanse operatoren (AND/OR/NOT). Vervolgens klik je op het verrekijkertje om te zoeken. Daarna geeft Reference Manager aan hoeveel hits er gevonden zijn. Druk op OK. - Ref M: bestaande referenties
- Ref M: bestaande referenties 16. Vervolgens krijg je alle resultaten te zien in een overzichtslijst. Je vinkt aan welke referenties je nodig hebt en klikt dan met de rechtermuisknop. Kies Copy between databases (ofwel gebruik je het copyicoontje bovenaan). - Ref M: bestaande referenties
- Ref M: bestaande referenties 17. Je gaat de gevonden referenties in feite kopiëren van de ene naar de andere databank. Links kun je er voor kiezen om alle gemarkeerde referenties te kopiëren, ofwel om alle referenties te kopiëren. Rechts kies je de databank waarnaar je wil kopiëren. Klik dan op ‘Copy’. Daarna klik je op ‘Yes to all’. - Ref M: bestaande referenties
- Ref M: bestaande referenties 18. Alle referenties die je gekopieerd hebt, staan nu samen. De ‘Search 2’ kun je sluiten. Er wordt gevraagd of je wil opslaan, indien gewenst. - Ref M: bestaande referenties
- Ref M: zelf referenties toevoegen 19. Als je zelf een referentie wil toevoegen, dan kies je bij References voor ‘New’. - Ref M: zelf referenties toevoegen
- Ref M: zelf referenties toevoegen 20. Vervolgens kun je een referentie maken. Geef aan welk type referentie het betreft. Reference Manager weet dan precies hoe deze bron geciteerd moet worden. Afhankelijk van het type moet je bepaalde informatie toevoegen bij de bronvermelding. - Ref M: zelf referenties toevoegen
- Ref M: zelf referenties toevoegen 21. Dan voeg je alle nodige informatie toe zoals auteur, datum, uitgeverij, plaats van uitgave, URL... Daarna klik je op het ‘Save’- icoontje. Als je meerdere bronnen hebt ingegeven, kun je met het blauwe pijltje ertussen navigeren. Wanneer je op het onderste kruisje drukt, kom je terug in je databank. - Ref M: zelf referenties toevoegen
- Ref M: zelf referenties toevoegen 22. In je databank staan alle gebruikte referenties op een rijtje. - Ref M: zelf referenties toevoegen
- Ref M: referenties invoegen in Word 23. Vanuit Word kun je vervolgens de referenties invoegen. Je doet dit via ‘Insert Citation’ (Find citation). - Ref M: referenties invoegen in Word
- Ref M: referenties invoegen in Word 24. Je zoekt de gewenste referentie via ‘Search’ en kiest ‘Insert’. Er verschijnt direct een verwijzing binnen de tekst, maar ook voor de bibliografie. Verderop wordt dit verschil uitgelegd. Wanneer je nu tijdens het schrijven nogmaals op ‘Insert’ drukt, zal er enkel een verwijzing in de tekst verschijnen. - Ref M: referenties invoegen in Word
- Ref M: referenties invoegen in Word 25. Ook vanuit Reference Manager zelf kun je referenties invoegen in Word. Je vinkt een of meer referenties aan en klikt dan gewoonweg op de knop met het blauwe pijltje en het vinkje OF via rechtermuisknop => Insert Marked Reference(s). Let op: dit gaat natuurlijk enkel als een Word-document geopend is! - Ref M: referenties invoegen in Word
- Ref M: referenties invoegen in Word 26. Het verschil tussen een referentie binnen een tekst en in de bibliografie: De referenties worden netjes alfabetisch geordend. De stijl is overigens volgens de APA-richtlijnen. Dit zijn de richtlijnen die ook op Hogeschool PXL gebruikt worden. Andere opties zijn ook mogelijk bij ‘Style’. - Ref M: referenties invoegen in Word
- Ref M: referenties updaten 27. Als je een referentie aanklikt, wordt deze grijs. Zo zie je dat het niet zelf getypt is, maar dat het een echte referentie is. Wanneer je een update doet (bv. als er extra informatie bijkomt), wordt de referentie ook bijgewerkt. Als je een referentie hebt aangepast in je Reference Manager bibliotheek, klik je daarna gewoonweg op ‘Update’. - Ref M: referenties updaten
- Ref M: referenties indelen 28. Referenties staan in Reference Manager enkel en alleen per databank geordend. Er is geen groepsindeling zoals bij EndNote. Indien je een referentie uit de databank wil verwijderen, doe je via rechtermuisknop => ‘Delete’. - Ref M: referenties indelen
- Ref M: referenties kopiëren naar 29. Je kunt wel referenties naar een andere databank kopiëren. Selecteer de referenties die je wil kopiëren en klik rechtermuisknop => ‘Copy Between Databases’ (ofwel via het copyicoontje bovenaan). Je krijgt de melding dat je een 2e databank moet hebben. - Ref M: referenties kopiëren naar bibliotheek
- Ref M: referenties kopiëren naar 30. Maak een nieuwe databank aan via File => New. - Ref M: referenties kopiëren naar bibliotheek
- Ref M: referenties kopiëren naar 31. Ga nu in de eerste databank opnieuw naar => ‘Copy Between Databases’. Nu zie je het volgende menu. Links kun je er voor kiezen om alle gemarkeerde referenties te kopiëren, ofwel om alle referenties van de databank in één keer te kopiëren. Rechts kies je dan de databank waarnaar je wil kopiëren. Klik dan op ‘Copy’. Daarna klik je op ‘Yes to all’. - Ref M: referenties kopiëren naar bibliotheek
- Succes! Veel succes met je zoekopdrachten, en aarzel niet om contact op te nemen voor meer informatie. PXL-Bibliotheek Centraal nummer (campus Elfde Linie) 011/775641 - Succes!