Het Assink Lyceum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Lees- en Taalproblemen
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
Voorlichtingsavond Dyslexie
Hulpmiddelen.
DYSLEXIE VOORLICHTING
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Welkom.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Welkom collega’s!.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Voortgangsgesprek fase 1
Welkom collega’s!.
Omgaan met dyslexie.
Welkom op onze open schoolavond
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Dyslexie op het Sondervick
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
Kwaliteitsbeleid.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Toekomstgericht onderwijs
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Leer kracht Workshop over competenties van
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Omgaan met dyslexie.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Ambulante Begeleiding
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Voorlichting Dyslexie
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Het Assink Lyceum

Dyslexie Hardnekkige lees- en/of spellingsproblemen (leerstoornis). Moeite om de juiste klank aan een letter te koppelen of andersom. Niet veroorzaakt door onderwijs, IQ of lichamelijke beperkingen.

Dyslexieverklaring: alleen door geregistreerde orthopedagoog of Onderwijs Signaleren: vanaf basisschool (via leesdossier) tot in voortgezet onderwijs d.m.v. dyslexieprotocollen Dyslexieverklaring: alleen door geregistreerde orthopedagoog of g.z. psycholoog

Dyslexie is erfelijk en gaat nooit over.

Begeleiding in voorgezet onderwijs Leerling leren met hun dyslexie omgaan door mogelijke aanpassingen: Extra tijd bij toetsen Andere toetsen / normering toestaan van hulpmiddelen eventuele dispensatie van vakken aandacht docenten contactmoment met dyslexiecoach Plan van aanpak

Hulpmiddelen Computerprogramma’s bij de methode overhoorprogramma’s Meeluisterboeken Gebruik van computer /laptop: spelling- en grammaticacontrole Als daisyspeler (voorlezen) vanwege slecht handschrift Kurzweil / als mp3- speler Digitaal aanleveren van toetsen zodat de leerling zelf naar behoefte kan aanpassen.

Belangrijk voor succes samenwerking ouders en school veel begrip en motivatie haalbare eisen stellen reëel doel nastreven regelmaat in studie en ontspanning creatief met mogelijkheden omgaan

Informatie Interessante websites: www.dyslexiestartpagina.nl www.steunpuntdyslexie.nl www.dedicon.nl www.hetassinklyceum.nl