Van Culturele Hoofdstad van Europa tot creatieve stad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
De rekenkamer van Venlo
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
Presentatie Henny Knechten
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Glow Eindhoven.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Valorisatie Programma Rotterdam
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
Maatschappelijke Stages
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Donderdag 15 januari 2009 – 13:30 uur
Amersfoort, 18 februari 2010 Verkiezingen Amersfoort 2010 VAB-eetcafé Amersfoort Ambitieus: STEMWIJZER.
BMC 4/5/
Citymarketing Hilversum 2006
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
3voor12.nl.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
een nieuwe LEADER periode
Ondernemersfonds Leids Model
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Social work Week 2.
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
Programma 1 Onderwijs, werk en Inkomen 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor (en meicirculaire)
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
VNPF voor de vierde keer de ConjunctuurWijzer Poppodia en – Festivals laten uitvoeren. Deze aflevering weer zowel podia als festivals (festivals.
Opleiding en Campus voor Kunst, Cultuur en Oude Ambachten
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Transcript van de presentatie:

Van Culturele Hoofdstad van Europa tot creatieve stad Een stramien voor de toekomstige Culturele Hoofdstad van Europa: Met dank aan Marleen Achtereekte Kunst en Economie Hoge school van de Kunsten Utrecht Music Management

Onderzoek naar’ best practices’ Keuze geselecteerde steden Glasgow 1990 Bergen 2000 Rotterdam 2001 Keuze indicatoren Culturele Hoofdsteden van Europa Verbeterde cultuur faciliteiten en infrastructuur Verbeterd Imago Verbeterde economische positie van de stad en regio Meer werkgelegenheid Nieuwe jaarlijkse evenementen Verbeterde samenwerking tussen kunstenaars en bedrijfsleven

Indicatoren voor een creatieve stad Een breed aanbod van kunst en cultuur Goed onderwijs en talent Technologie ontwikkelen en innoveren Cultureel ondernemerschap Vestigingsplaats voor multinationals Creatieve klasse

Culturele Hoofdsteden van Europa Doelstellingen Glasgow 1990 Investeren in faciliteiten Nieuwe jaarlijkse evenementen Toerisme bevorderen en ontwikkelen Cultural marketing brand opzetten: Glasgow. Scotland with Style (bron: Glasgow, European Capital of Culture 1990, The Legacy, Glasgow City, 1990) Bergen 2000 Imago veranderen van natuur naar cultuur stad Breed programma voor breed publiek Nieuwe projecten opzetten die voor positieve effecten op lange termijn zorgen Toerisme bevorderen Rotterdam 2001 Imago verbeteren Vernieuwd cultuur aanbod Nieuw publiek trekken Almere2018?

Uitkomsten Doelstellingen Glasgow 1990 Investeringen in o.a. musea, concertzalen, bibliotheken en festivals Nieuwe jaarlijkse evenementen o.a. Celtic Connections, International Comedy Festival, Glasgow Art Fair (meer evenementen zie pagina 21 van het rapport) Aantal bezoekers is gegroeid publiek, het toerisme is toegenomen met 81%, het aantal hotelbezoeken met 52% en theaterbezoeken met 40%. Citymarketing: De slogan is aangeslagen in zowel binnen- als buitenland Toename van het aantal netwerken tussen kunstenaars en bedrijven, er is sprake van een ontwikkelde creatieve industrie Bergen 2000 Imago is positief veranderd, 48% vond na het evenement Bergen meer cultuur stad dan Oslo Meer cultuurbezoeken, 55% door inwoners Bergen, 70% meer kaarten verkocht door International Theatre, Bergen Art Museum, Museum of Applied Arts Toerisme is gestegen, 5% meer hotelboekingen

Almere2018? Uitkomsten Vervolg doelstellingen Rotterdam 2001 Imago is verbeterd, 38% van de Nederlandse bevolking wist van bestaan Rotterdam 2001, 14% van de Nederlanders en waaronder 20% van Rotterdammers vond het imago verbeterd, 53% van de Nederlanders vindt Rotterdam een echte cultuurstad (bron: Algemeen Dagblad, NSS interview 2002) Het culturele jaar heeft 2.2 miljoen bezoekers getrokken (waaronder nieuwe groepen als jongeren en allochtonen), museumbezoeken zijn gestegen met 7%, dagbezoeken 20% gestegen Nieuwe netwerken tussen bestaande en nieuwe organisaties zijn gecreëerd en bestaan tot op de dag van vandaag. Dit levert nieuwe projecten op. Almere2018?

Samenhang Culturele Hoofdsteden en creatieve steden Doelstellingen komen overeen - Het stedelijk imago verbeteren - Economische positie verbeteren - Profileren van stad als cultuurstad in binnen- en buitenland - Breed publiek trekken

Matrix: Benodigdheden Creatieve Stad Zie ook pag. 40 Glasgow 1990 Bergen 2000 Rotterdam 2001 Breed cultuur aanbod Door het culturele hoofdstadjaar is het aanbod vergroot en zijn er grote evenementen op poten gezet die internationale allure hebben verworven Het cultuuraanbod is vergroot en heeft zich tijdens het culturele hoofdstad jaar op kleine projectengericht Het cultuur aanbod is in Rotterdam vergroot door de disciplines op te delen in diverse segmenten. Om een nieuw publiek te bereiken Pressure Cooker voor cultuur? Onderwijs en talent Glasgow heeft twee universiteiten en diverse colleges waar op alle gebieden studies te volgen zijn Ook Bergen heeft een universiteit en diverse colleges Rotterdam heeft een universiteit en hogescholen Meer opleidingen, studenten, instituten? Technologie Aan de universiteit wordt veel met technologie gewerkt, ook zijn er diverse ontwikkelings bedrijven gevestigd In Bergen wordt veel aandacht besteed aan natuur en techniek Rotterdam is net alsBergen een havenstad en is dus constant in ontwikkeling van nieuwe technologiën Kennisstad, duurzame stad, creatieve stad? Cultureel Ondernemerschap Sinds het culturele jaar zijn er veel samenwerkingen opgezet tussen bedrijven en cultuurinstellingen Is na het jaar meer en meer ontwikkeld Is met de jaren gegroeid en zal zich blijven ontwikkelen Creatieve industrie? Gevestigde bedrijven Vooral industrie Vooral veel bedrijvigheid op zee, olie en visserij zeer divers, ook veel visserijen en scheepvaart Nadruk op midden en grootbedrijf? Creatieve klasse Was niet aanwezig voor 1990, sinds culturele hoofdstadjaar is het gegroeid Is door het culturele jaar gegroeid Is met de jaren gegroeid, komt deels door nieuw gevestigde cultureel ondernemers Absoluut samen met de bevolkingsgroei gegroeid

Oprichten Almere2018 organisatie (public private partnership) Vanaf nu: Oprichten Almere2018 organisatie (public private partnership) Gemeent dient in 2012 de aanvragen in Bij toewijzing volgt er oprichting van de definitieve organisatie Kernteam start begin 2008 en werkt aan de verdere visie, missie, programmering, etc. Stappenplan van 5 fases: Fase 1: Initiatief, Fase 2: Voorbereiding, Fase 3: Uitwerking, Fase 4: Uitvoering, Fase 5: Nazorg – Evaluatie Strategie en doelstellingen SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) analyse eigen stad en benchmark (SWOT op de concurrentie Utrecht, Haarlem, Maastricht, Brabantstad) Uitkomsten SWOT verwerken in strategie en vertalen naar USP’s (unique selling propositions) Doelstellingen linken aan wensen van inwoners, kunstinstellingen, bedrijfsleven en gemeente Zorg voor duidelijke communicatie over de doelstellingen zowel binnen de organisatie als naar buiten

To do Profileren van Almere als jong creatieve stad (als een spons) Doelstellingen van culturele jaar richten op creatieve steden Glasgow legt zwaartepunt op imago en faciliteiten Bergen legt zwaartepunt op imago Rotterdam legt zwaartepunt op cultuur aanbod Almere legt zwaartepunt op ... (newtown, kansen, multicultureel, jongcreatief, uniek, nooit vertoond)? Matrix maken met belangrijke indicatoren die de stad heeft en moet hebben Platform van dit moment Almere2018 (zie website) zal gaan linken aan alle belangrijke betrokken sectoren Financiën in beeld brengen Antwoord op Hoofdvraag onderzoek Kan een Culturele Hoofdstad van Europa een spin-off zijn voor een creatieve stad in de toekomst? Het antwoord is ja!

Samengevat advies De Almere2018 organisatie zal onafhankelijk van de gemeente opereren, maar de gemeente is wel stakeholder bij belangrijk beslissingen Begin met opstellen plan de gezamenlijke instellingen voor college na 2010 Analyseer de behoeften en wensen (bijv. met SWOT) Verwerk de uitkomsten van analyse in de strategie en doelstellingen Zorg voor goede samenwerking binnen de organisatie, neuzen in dezelfde richting Het huidig platform Almere2018 is opgericht om nieuwe netwerken te stimuleren, we betrekken daarin de gemeente, bedrijfsleven, onderwijs en kunstinstellingen We hebben een waterdicht marketing en communicatieplan nodig en maken tijd en geld vrij om dit zorgvuldig uit te voeren. Een - externe - strenge controle op de begroting en genoeg tijd vrij maken om fondsen en het bedrijfsleven te betrekken bij het financieren van het evenement (er zijn al contacten gelegd)

Bedankt voor uw aandacht!