Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Welkom op de Julianaschool
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
‘t Schrijverke Zoetermeer
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Werken naar onderwijsbehoeften
Titel: Groeiproces de Ceder.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Van idee tot digitaal materiaal
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kansrijke combinatiegroepen
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Science Wat is dat eigenlijk. Doel van deze middag Ieders doelstelling formuleren Wat hebben wij/jullie/zij al Waar willen wij samen aan werken ? Wie.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Technieklessen op de Bloeiende Perelaar
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Welkom op onze open schoolavond
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Van onderwijzen naar leren
Evaluatie Leerlijnen.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Leren Leren binnen de Latasteschool
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Snappet.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Presentatie Rode Bosbes
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Didactiek Lesformulier.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Visie bepalen Techniek op de ……….school

Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt wordt van ons onderzoek. Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt wordt van ons onderzoek.

Techniek, vak of geïntegreerd Apart of integraal (aansluitend bij methode of methodevervangend)? Apart of integraal (aansluitend bij methode of methodevervangend)? Tijdsbesteding/ duur? Tijdsbesteding/ duur?

Onderwijsvorm Ervaringsgericht? Ervaringsgericht? Ontwikkelingsgericht? Ontwikkelingsgericht? Programmagericht? Programmagericht? Gaat het om proces of product? Gaat het om proces of product? Kennis of vaardigheden? Kennis of vaardigheden?

Rol v.d. leerkracht Zelfontdekkend leren? Zelfontdekkend leren? Overdragend leren? Overdragend leren? Ontdekkend leren? Ontdekkend leren? Coöperatief leren? Coöperatief leren?

Domeinen Zelf maken van techniek? Zelf maken van techniek? Ontwerpen- maken- gebruiken en dan weer opnieuw bij problemen (incidenteel) Ontwerpen- maken- gebruiken en dan weer opnieuw bij problemen (incidenteel) Onderzoeken van techniek? Onderzoeken van techniek? Probleem is aanleiding. (probleem gestuurd) Probleem is aanleiding. (probleem gestuurd)

Doorgaande leerlijn Groep 1 t/m groep 8? Groep 1 t/m groep 8? Van makkelijk naar moeilijk? Van makkelijk naar moeilijk? Motiveren onderbouw, vaardigheid middenbouw en proces bovenbouw? Motiveren onderbouw, vaardigheid middenbouw en proces bovenbouw? Bepaalde gebieden? Bepaalde gebieden? (constructies; besturingen/ machines en werktuigen; overbrengingen/ transport/ grote systemen; energieomzettingen/ omgaan met materialen; overige technische gebieden)

Zelfstandig of klassikaal Visie op andere gebieden, zoals rekenen? Visie op andere gebieden, zoals rekenen? Visie op techniek? Visie op techniek? Klassikaal? Klassikaal? Klassikale instructie en verwerking zelfstandig? Klassikale instructie en verwerking zelfstandig? Zelfstandig? Zelfstandig? adaptief onderwijs? adaptief onderwijs?

Didactische werkvormen Project (dag/ week)? Project (dag/ week)? Kaarten (MI-toolbox)? Kaarten (MI-toolbox)? Leskisten/ lesdozen? Leskisten/ lesdozen? Techniektorens/ wanden/ kabinet (binnen school)? Techniektorens/ wanden/ kabinet (binnen school)? Techniek in de buurt/ gastlessen (buiten de school)? Techniek in de buurt/ gastlessen (buiten de school)? Methode? Methode?

Materiaal Inventarisatielijst technische materialen op Heideschool? Inventarisatielijst technische materialen op Heideschool? Benodigde materialen voor werkvormen? Benodigde materialen voor werkvormen? Constant bijhouden/ bijvullen? Constant bijhouden/ bijvullen? Kinderen of leerkracht toezicht? Kinderen of leerkracht toezicht?

Toetsing Apart cijfer voor techniek (toetsen)? Apart cijfer voor techniek (toetsen)? Belangstellingscijfer? Belangstellingscijfer? Kenniscijfer? Kenniscijfer? Vaardigheidscijfer? Vaardigheidscijfer? Toetsen? Toetsen?

Toekomst Techniekcoördinator? Techniekcoördinator? Subsidieaanvraag/ -toekenning? Subsidieaanvraag/ -toekenning? Duidelijk werkplan techniek? Duidelijk werkplan techniek? Schoolplan? Schoolplan?