Toets Leer: Lees: Maak: Doe: Samenvatting Woordenlijst Leerstofkernen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Advertisements

ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Omgaan met geschiedenis
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
1.2 Mesopotamie.
Schaalnotatie: 1 cm is in werkelijkheid cm Afstandslijn: 1 cm is in werkelijkheid 1,5 km
Het leven van jagers-verzamelaars
Geschiedenis.
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Hoe werk je met een atlas?
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Het ontstaan van de mens:
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Rekenen 17 januari.
Mundo: Thema 1 ‘Wie ben ik?’
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
De ontwikkeling van de landbouw (vanaf 8500 v.C)
Geschiedenis Mevr. Liefting
Waarom werden tussen 1000 en veel nieuwe steden in Europa gesticht?
INDUSTRIE EN MILIEU + -. Groepswerk Groep 1 (4 lln) Groep 6 (3 lln) Groep 5 (4 lln) Groep 4 (4 lln) Groep 3 (4 lln) Groep 2 (4 lln) Opdracht 3: Atlas.
Tijd van burgers en stoommachines,
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Actief met de Atlas 1e klas.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Tijd van jagers en boeren
Sedentair leven Leven van de landbouw.
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
Hoofdonderwerp. Onderwerp 1 algemeen geschiedenis natuur steden record.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Lessenserie: Atlas- en kaartvaardigheden
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Thema 1 Wie ben ik?.
Atlas- en kaartvaardigheden
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Pre-historie: tot 3000 v. Chr.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Atlas- en kaartvaardigheden
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Tijd van jagers en boeren
Grote Bosatlas (53e druk)
Grote Bosatlas (53e druk)
Blok 1 Mijn eigen omgeving
5.1 a + b.
Werken met kaarten.
§1.4 Het indelen van de tijd
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Wie..Wat…Hoe? Wie ben ik? Wie zijn jullie? Wat hebben we nodig? Werkboek A en B, k, lesboek, basisboek, kleuren, rekenmachine, geo Wat gaan we doen? Hoe.
Transcript van de presentatie:

Toets Leer: Lees: Maak: Doe: Samenvatting Woordenlijst Leerstofkernen Vragen Maak: ‘Test jezelf’ (computer) Doe: Overhoren

Samenvatting hoofdstuk 1 Cursus 1: Kaart: Titel Legenda Noordpijl Schaal Schaalstok 1 : 100.000 1 op 100.000 1 op de kaart is 100.000 in het echt 1 cm op de kaart is 100.000 cm in het echt ( = 1000 m = 1 km)

Cursus 2 Boek met kaarten: Onderdelen in de atlas: Atlas Kaarten Inhoudsopgave Register

Vervolg cursus 2 Soorten kaarten Soorten registers Themakaarten (onderwerp) Overzichtskaarten (hoe zie het eruit) Soorten registers Zaakregister (onderwerp) Namenregister (plaatsen, enz.)

Cursus 3: geschiedenis verdeeld in vijf samenlevingen 15.000 v. Chr. Samenleving van jagers en verzamelaars: Voedsel uit natuur Rondtrekken: nomaden

Vervolg cursus 3 3000 v. Chr. Landbouwsamenleving: Akkerbouw (planten zaaien) Veeteelt (dieren temmen) Vaste woonplaats

Vervolg cursus 3 200 na Chr. Landbouwstedelijke samenleving: Steden ontstaan Handel Ambachten Meeste mensen op platteland Akkerbouw Veeteelt

Vervolg cursus 3 1900 Industriële samenleving: Fabrieken in stad Meer mensen in de stad Handel Industrie

Vervolg cursus 3 2000 Informatiesamenleving: Informatie Communicatie Technologie Computers, mobieltjes in werk en vrije tijd

Cursus 4 Tijdsindeling: jaartelling Christelijke jaartelling vanaf 1 tot nu (2011!!) 5 samenlevingen of … 10 tijdvakken

Klaar! Klaar? succes met leren…!