De wereld verandert…
Vroeger Nu
Vroeger Zoveel mogelijk mensen iets aanleren (reproductief) wat anderen al hebben geleerd. (repetitieve kennis en vaardigheden) Tweedehands kennis naar meer mensen overbrengen) Nu? Zoveel mogelijk mensen leren zelflerend te zijn (creatief) en multidiscplinair kennis te combineren (co-creatief). Nieuwe kennis ontwikkelen mentaal model: leren doe je zelf in een klaslokaal
Mijn wereldnetwerk als ‘klaslokaal’ mentaal model: leren doe je met anderen overal.
Wat maakt dat leren zo ‘anders’ moet? http://www.youtube.com/watch?v=m5ra66reHYw
Verandering / onvoorspelbaarheid = troef nu vroeger Bij welke reorganisatie werk jij? Er zijn geen recepten…
EUNEC-congres in 2012: ”If we want to compete on the global stage, we have to mobilise all human resources, ensure that everyone’s talents are developed, and ensure that everyone excels according to his abilities” Boston consulting group: vernieuwingstalent nodig
SCP (2013 p.10): “Daar waar in de jaren zeventig een vaste aanstelling nog gebruikelijk was, en een veertigjarig jubileum bij dezelfde werkgever geen uitzondering, lijkt inmiddels een meer flexibele aanstellingsvorm de standaard te worden”
Tegenwoordig ook: 21st century skills Het besef dat jongeren moeten worden opgeleid voor banen die nog niet bestaan heeft geleid tot initiatieven van verschillende (internationale) organisaties om zogenaamde 21st century skills te formuleren. (Voogt & Pareja Roblin 2010) https://www.youtube.com/watch?v=075aWDdZUlM
21st century skills Leven in de wereld Manier van denken creativiteit innovativiteit probleemoplossend vermogen metacognitief vermogen Manier van werken communiceren samenwerken Leven in de wereld Burgerschap sociale en culturele vaardigheden Leven en loopbaan Manier van denken Manier van werken Werktools Werktools Informatie geletterdheid ICT geletterdheid Bron competenties: ATCS (Binkley et al. 2010)
ICT is een belangrijke, onmisbare tool tool = middel ≠ doel
Een schets van wat ICT in elk geval faciliteert Ontwikkelsnelheid technologie (connectivisme) ‘Natuurlijk leren’ (Sugata Mitra) Tijd en plaats onafhankelijke communicatie ICT Productieverandering Arbeidsmarkt- verandering Databank (valorisatievraagstuk) Boston Consulting Group … een maatschappelijke ontwikkeling om te overdenken… Wat betekent het voor onderwijs en (de opleiding van) onderwijsgevenden?
Drie factoren Een enorme toename van technologische vernieuwing. Een sterke versplintering van de behoeften van klanten. Dé klant bestaat bijna niet meer: klantbehoeften zijn onder andere door toenemende welvaart sterk gesegmenteerd. Een snel platter wordende wereld. Bron: Boston Consulting Group 2012
Deze drie factoren bieden nieuwe ondernemingen steeds vaker de mogelijkheid nieuwe technologie te koppelen aan voorheen verborgen klantvragen en hiermee gevestigde spelers te verslaan. In een platte wereld kunnen deze vernieuwende ondernemingen in korte tijd hun propositie wereldwijd uitrollen en zo ook gevestigde buitenlandse spelers uitdagen.
Belangrijkste ingrediënten voor ons toekomstige concurrentievermogen Vernieuwingstalent: mensen die mogelijke concurrentievoordelen identificeren in een zee van nieuwe technologieën, data en versplinterende klantvragen en in een steeds internationaler speelveld; Maatschappelijk aanpassingsvermogen: waarmee ondernemingen deze concurrentievoordelen kunnen realiseren. Alleen als we over maatschappelijke fundamenten (bv. financiering, vergunningen, arbeidsmarkt, enz.) met voldoende aanpassingsvermogen beschikken, zullen de door vernieuwingstalent geïdentificeerde nieuwe voordelen ook daadwerkelijk tijdig gerealiseerd kunnen worden.
Ons onderwijs volgens de BCG Ons onderwijssysteem is met name gericht op het verhogen van het gemiddelde niveau. Voor het koesteren en verbeteren van de uitblinkers lijkt te weinig aandacht. We slagen er niet in ons evenredige aandeel in hooggekwalificeerde kennismigranten aan te trekken. Van een klimaat waarin vernieuwingstalent optimaal geprikkeld wordt tot het leveren van topprestaties lijkt onvoldoende sprake.
Multidisciplinair leren in (virtuele) netwerken Individueel informatie opsporen en bestuderen United brains Napraten en genieten over hoe het is gegaan en voorpraten Samen ideeën uitwisselen Samensmeden tot één briljant idee Idee realiseren Plan maken om het idee te realiseren