GEWELD TEGEN HULPVERLENERS vanwaar en waarheen 16 juni 2009 WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Organisatieverandering
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Leven in het land van de vijand
Filosofie Op HAVO en VWO.
Interculturele Communicatie
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Gemeente Groningen 22 September 2011 ©vandeSandeinlezingen,2011 Waar gaan we het over hebben? Over mensen Over feest Over veiligheid Over milieu Over.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Loverboys.
Workshop Knallende ruzie
GEWELD & LEIDERSCHAP OLL ELSPEET
GEWILD GEWELD PHILOS ofisch cafe 19 mei
Omgaan met geschiedenis
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Infotheater Omgaan met agressie.
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Is de kinderziel veranderd?
Agressie, een modern verschijnsel?
Leren een held van deze tijd te zijn Brandweer Drenthe 2 september
GEWELD TEGEN HULPVERLENERS
Wachten op de Barbaren Humanistisch café Emmen 3 mei
GROEPSGEDRAG in hVh POLITIE ALMERE 16 JUNI
Berichten uit Groningen Kenniskring OOG Apeldoorn, 16 september 2013.
LEIDERSCHAP & DIVERSITEIT LEZING POLITIE AMSTERDAM 4 MAART
Kenmerken van de concept contextbenadering
Dans van Vos Weg van Wolf
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? LEZEN: ROM.7:13-25; JOH.8:31-36.
Mindfulness.
Ethiek.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Slot 4Hc.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Superhelden, we kennen ze allemaal
Stage: Basisschool de Klingerberg
Alcohol, roken en opvoeding
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Brandweer Gelderland Zuid Ochten 19 November Collegiale ondersteuning.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Rauw en troosten.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Fases in het radicaliseringsproces
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Geweld Geweld 1 Intro, definitie, soorten, statistieken.
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Sociologische paradigma’s
Transcript van de presentatie:

GEWELD TEGEN HULPVERLENERS vanwaar en waarheen 16 juni

Inhoud Inleiding Wat is agressie? & Hoe werkt het? Wat kun je doen?

Inleiding

Is er iets veranderd? JA JA, de wereld is een veel veiliger plek geworden JA, de mensen zijn veel minder gewend aan geweld JA, we zijn multiculti & begrijpen elkaar niet echt NEE NEE, de menselijke natuur is al jaar gelijk NEE, maar het leven is veel meer georganiseerd NEE, maar de media moeten dat wel roepen

Moorden per heden Moordcyfers goede indicatie voor geweldniveaus Geweldniveaus zijn in 500 jaar met een factor 10 gedaald Overigens zijn ook ongevallen sterk teruggebracht En is de gem. leeftijd sterk gestegen Gevolg: mensen zijn niet meer aan geweld gewend Daardoor: we zijn nog nooit zo bang geweest En ook: er zijn bij ons niet veel gelegenheden meer voor heldendom

Probleemoplossen voor lage status

Probleemoplossen voor hoge status P = VRM² P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie M= mediageniekheid Met dank aan Siske Klaassens

EEN GOUDEN REGEL Als er tussen U en een ander iets niet goed gaat, is het makkelijker iets aan uzelf te veranderen dan aan die ander

© 2006 JP van de Sande RuG De mens reist langs twee sporen NATUUR Voortplanting Kinderzorg Erbij horen Status Agressie Communicatie Verkennen Eten/Drinken Voorraad maken Territorium maken Jagen Bouwen Ruilen Lichaamsverzorging Uitrusten Migratie Spel CULTUUR RELATIES EN OPVOEDING HELDEN, VERHALEN, SPROOKJES MANIEREN VAN SAMENLEVEN (bv. Stad vs platteland) REGELS, NORMEN, GEWOONTES, FOLKLORE REGERING, POLITIEK SYSTEEM, RECHTSPRAAK TAAL, MANIER VAN UITDRUKKEN WETENSCHAP, GODSDIENST, FILOSOFIE IDEALEN, WAARDEN, WAARDERINGEN TECHNIEK, GENEESMIDDELEN, APPARATEN, WAPENS ETEN, DRINKEN, GENIETEN, FESTIVALS KUNST, GEBOUWEN, SIERADEN VERHOUDINGEN MET ANDERE GROEPEN MENSEN

© 2006 JP van de Sande RuG De samenleving kent ook twee sporen NATUUR Niets dierlijks is ons vreemd Instincten en emoties Hedonisme Langzame ontwikkeling Samenleving: Gemeinschaft Behoefte aan erbij horen Groepsdoelen Plicht; Eer; Traditie Conservatief; Stabiliteit Religie; Magie Strong ties Specifieke reacties op onvrede Sociale steun zoeken/geven Toename cohesie Strijd zoeken met vijand Acceptatie van lot CULTUUR Ratio beïnvloedt gedrag Normen & Waarden Kosten-Baten analyse Snelle planning Samenleving: Gesellschaft Behoefte aan vrijheid Individualistische doelen Vrijheid; Geld; Vernieuwing Progressief; Schijnverandering Ideologie; Techniek Weak ties Specifieke reacties op onvrede Steun professional zoeken Toename isolement Zoeken rationele oplossing Verzet tegen lot

De risicoloze maatschappij Wildavsky: Riskless society Ulrich Beck: Risk society –We zijn nog nooit zo veilig geweest als nu –Ongelukken, ziekten > Gemiddelde leeftijd –Misdaden (behalve kleine criminaliteit) –Discriminatie en misbruik minderheden –Vechterij en mishandeling –We zijn nog nooit zo bang geweest als nu –Media en psychologen werken hier duchtig aan mee –Alles wat gebeurt wordt gerapporteerd en gearchiveerd –Slachtoffer- en klaag-cultuur wordt steeds sterker –Afstanden tussen subculturen en leeftijden zijn groot (apartheid) –Door beschikbaarheid wereld wijde info lijkt het meer –Door vele getallen raken mensen in de war (ongecyferdheid) –Grenzen beginnen bereikt te worden

Wat is agressie?

© 2006 JP van de Sande RuG Wat is agressie? Letterlijk: toenaderen (in plaats van vluchten) Alle dieren kennen een Fight/Flight mechanisme Zeer snelle en omkeerbare beslissing ogv schatting Twee soorten A: Binnen Soort (affectief) en Tussen Soorten (prooi) Affectief Systeem kent vele remmen en controlemechanismen –instinctief: Niet te ver gaan, Dominantie, Schattigheid –Cultureel: normen, formele aspecten, wetten en practische bezwaren (cf Elias) Prooi systeem veel minder. (cf ontmenselijking)

Twee soorten 1.Prooi agressie (lustmoord, oorlog, genocide) 1.Wordt meestal instrumenteel gebruikt 2.Is onder bewuste controle 3.Status object belangrijk, maar geen remming 4.Leidt tot ernstig letsel 5.Emotie: minachting, walging, lustbeleving 2.Emotionele agressie (Ruzie, amok, rellen) 1.Wordt meestal gebruikt als uiting van gevoel 2.Niet goed te controleren 3.Hoge status zorgt voor remming, mits O niet bang 4.Eerder dreigen dan doen, maar: rood waas 5.Emotie: woede, haat, wraak

Prooi agressie: plezier in rellen en doden

Verdere wetenswaardigheden over agressie Agressie is een natuurlijke en positieve emotie –Denk aan voetballerij, computergames, films, nieuws Frustratie-agressie hypothese; Stortbak model; Pers.heid Aandrift is algemeen, remmingen varieren. (Drank etc.) Vecht-vlucht balans: Agr. vnl bij waargenomen kans succes Typische dader agressie is Jong, arm, en man Typisch slachtoffer agressie is Jong, arm, en man Er zijn sexeverschillen, maar vnl vanuit cultuur Vaak is het toeval wie dader en wie slachtoffer is –Hierover wordt niets gepubliceerd Agressie wordt getriggerd (geluiden, wapens etc) Manier van agressie wordt gecopieerd van media Er is geen bewijs voor katharsis hypothese Winnen verhoogt T productie, verliezen verlaagt het

Hoe wordt AGRESSIE gestuurd? PERSOON gewoonten eigenschappen sexe, opleiding etc vaardigheden karakter SITUATIE WAARNEMING SITUATIE PRETTIG? (AKELIG) STIMULEREND? (REM) CONTROLE? (BANG) UITDAGEND? (SAAI) WIJ-GEVOEL? (WIJ/ZIJ), FORMEEL (LOSJES) EMOTIE GEDRAG NADENKEN SITUATIEDWANG

Agressie tegen hulpverleners

© 2006 JP van de Sande RuG Probeer te begrijpen waarom het zo gaat! COMPETITIE MACHTS TACTIEKEN CATEGORISATIE CONFLICTCONFLICT EXT.ATTRIBUTIE MISPERCEPTIE IN- OUT BIAS STEREOTYPEN MOREEL (DIABOLISERING) VIRIEL COMMITMENT RECIPROCITEIT AROUSAL CONFLICTCONFLICT COHESIE IN-G-COOPERATIE

Conflictontwikkeling kent TRAAGHEID (Chaos model) CONFLICTSTERKTE STERKTE STIMULUS

© 2006 JP van de Sande RuG Agressie is bron en gevolg van conflict VRIEND VIJAND MENS ROBOT VERZETSSTRIJDER TERRORIST HELD GEK of ROEKELOZE goed slecht dapper laf sterk zwak MAAR GEVAARLIJK taai koppig WIJZIJ

Hoe ontstaat Wij-Zij tegenstelling? Mensen denken van nature in termen van wij-zij Overheid is ideale ZIJ, deskundigen ook Dus professionals in dienst van overheid….. Deze tweedeling wordt versterkt door: –Professionalisering –‘Klonteren’ –Op afstand houden van publiek –Geen communicatie met publiek, geen uitleg –Bij ramp: Of slachtoffer, óf hulpverlener –Technologisering –Protocollair werken –Preventieve benaderingen

WAT KUN JE DOEN?

© 2006 JP van de Sande RuG Twee manieren van denken Alle recepten om agressie- problemen op te lossen, horen aan de rechterkant. Wat U doet als er iets akeligs gebeurt, hoort aan de linkerkant U kunt dus beter zelf nadenken dan het een ander laten doen

TWEE STRATEGIEEN tegen AGRESSIE PREVENTIE –Vraagt inzicht bij alle betrokkenen en kost veel tijd –Kan op een of meerdere factoren inwerken –Voor toestand agressor is preventie nauwelijks haalbaar –Voor zorgsituatie wel –Minder aggro als: Situatie bekend en begrepen, situatie formeel, hoog statusverschil, zorger als deel Wij gezien (prof.!) REPRESSIE –Leer vechtsport –Zorg voor overmacht

Conclusies Agressie is normaal Er zijn twee soorten van Agressie is te beheersen, maar dat moet geleerd Culturen verschillen daarin Status van object speelt sterk mee Agressie blijft lang ondergronds U heeft er weinig aan te weten hoe het ideaal is Tracht wij-zij te vermijden Leef U in in standpunt ander Is er eenmaal een conflict, dan voorspelbare gevolgen Oplossen van conflict is lastig, maar moet door U gebeuren

VAN NU AF MOET U HET DUS ZELF DOEN WANT DIT IS HET EINDE

En tenslotte Als alles faalt, kunt U altijd nog iets nemen