Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Methodisch begeleiden
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Redactioneel schrijven Les 2
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Lesgeven en begeleiden
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Al doende leren training docenten
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Workshop bejegening en informatievoorziening
Een instrument om ouderparticipatie te meten
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Convergeren en selecteren
13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Presentatie projectplan werkgroepen
“Help mij het zelf te doen”
Project “Horizon Verbreden”
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Traject Hoe het begon Enquête oktober 2011 Wat wil je beslist niet missen in 2015 Wat zou je wel kunnen missen? Uitwerking resultaten en.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Efficiënt vergaderen…
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Voorleestoer Een verrassend project in Sint-Niklaas.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Duurzaamheid in Gennep
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Wat komt er kijken bij het opzetten van een mentorproject?
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Jongerenwerking La Vie
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…

Groei contacten en samenwerking  6-tal jaar geleden: knoppencursus – overleg computerles  Stilvallen contacten  3 jaar geleden : werkgroep Babbeluten vraag aan Leerpunt om vorming te voorzien resultaat: beide organisaties zien meerwaarde samenwerken  Samen verder nadenken over samenwerking

Huidige samenwerking  Werkgroep Reismussen -Voorbereiding maandelijkse daguitstap -Maatwerk 70u – 1 jaar - ± tweewekelijks  Werkgroep Herbakkerspas –Voorbereiding kansenpas in Eeklo –Maatwerk 105 uur - 1 jaar – wekelijks  Werkgroep Redakse –Maken krant –Maatwerk 99 uur – 1 jaar - wekelijks

Hoe is Redakse begonnen?  2 jaar geleden : het wijkcentrum wilde iets organiseren op vlak van taal.  De twee organisaties zijn gaan samenzitten: daar ontstond het idee van de krant  belang van draagvlak bij beide organisaties  Niet opgeven: eerste aanvraag werd afgekeurd

Wat is De Redakse?  +/- 15 deelnemers  Wekelijkse bijeenkomst op woensdagvoormiddag  2 de werkjaar.  Opzet: Samen een krant maken (3 op een jaar) eerst een eigen krant – nu in de stadskrant. De inhoud van de krant is het leven in en rond het wijkcentrum.

Wat komt er aan bod?  Communicatie overleggen met elkaar samenwerken beslissingen nemen

Wat komt er aan bod?  PC basis  De PC aan – en afzetten  Met de muis leren werken  teksten typen en opslaan  Internet : - Afbeeldingen opzoeken - informatie controleren …

Wat komt er aan bod?  taal Verslagen schrijven van bvb. Een uitstap (terugblik) een brief opstellen gedichten schrijven spelletjes in elkaar steken voor de rubriek ontspanning Recepten in elkaar steken …

Wat komt er aan bod?  Creatief aan de slag –Foto’s trekken –Tekeningen maken –Creatief iets uitwerken ifv artikel vb. bloemstuk –Crea lessen tekenen, fotografie,  Op stap… -Uitgeverij eekloonaar -Wablieft -Bibliotheek

Hoe verloopt een bijeenkomst? Verwelkomen + praktisch: vb. samen het verslag overlopen, luisteren naar iemand die iets vertelt,.. Voor de pauze: gezamenlijke activiteit. Vb. samen een tekst schrijven, samen beslissingen nemen, samen iets opzoeken op het internet,… Na de pauze: in kleine groepjes of alleen. Vb. werkgroepje terugblik beslist samen waarover ze willen schrijven.

Wat vinden we belangrijk in de groep?  De deelnemers beslissen wat in de krant komt.  Iedereen kiest wat hij doet. Als een deelnemer kiest om gewoon mee te volgen, dan is dat ok!  Er wordt veel samengewerkt: elkaar helpen is belangrijk.  Afwisselend programma aanbod  Ruimte voor eigen inbreng, ideeën,…: in alle fasen van het proces

Wat is de kijk van enkele deelnemers? Hoe voel ik mij in De Redakse? Wat is voor mij het belangrijkste? Hoe zie ik de inbreng van Melisa/Sigrid, waarin verschillen ze, wat is hun specifieke taak? Wat is voor mij het verschil tussen De Kring en Leerpunt?

Wat waren de verwachtingen in het begin? Waarvoor hadden we schrik? Van Melisa vanuit Wijkcentrum De Kring Van Sigrid vanuit Leerpunt Meetjesland? Vanuit de deelnemer?

Hoe is de taakverdeling?  Melisa (vanuit Wijkcentrum)  Werven: bij opstart en gedurende het jaar. Deelnemers wekelijks blijven motiveren en uitnodigen,  Wekelijks verslag maken en dat aan de deelnemers bezorgen  Contacten en overleg om te komen van materiaal uit de groep tot een gedrukte krant  Lokaal, materiaal, mappen deelnemers, … zorgen dat dit in orde is  Overleg binnen vereniging

Hoe is de taakverdeling? Sigrid (vanuit Leerpunt)  De bijeenkomst inhoudelijk voorbereiden. (verloop bijeenkomst + uitwerken materiaal per bijeenkomst)

Hoe is de taakverdeling? Samen  Afstemming voor de bijeenkomst: telefonisch contact waarin de bijeenkomst wordt overlopen, keuzes en afspraken gemaakt  Bijeenkomst begeleiden  Bespreking na de bijeenkomst.  Praktisch werk achteraf: materiaal van sticks halen, teksten nalezen en bekijken, scannen van tekeningen,…

Aandachtspunten bij een samenwerking.  Open houding naar elkaar toe.  We kunnen van elkaar leren  Duidelijke afspraken en taakverdeling  Overleg met elkaar: dit verhoogt de betrokkenheid