cultuureducatie Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Raalte - Heino 31 maart t/m 4 april 2008 Verwondert, vermaakt en verbindt!
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
1 Cultureel zelfportret
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
“Help mij het zelf te doen”
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
IPC Nederland.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
voor Rotterdamse kinderen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Transcript van de presentatie:

CUEKA-spel Drs. Marion Prieckaerts – Universiteit Maastricht (Faculteit Cultuurwetenschappen) cultuureducatie Nederland kunst- en cultureel erfgoed in het basisonderwijs hoofd – hart – handen (reflectief, receptief, actief) verankering, visie- & beleidsontwikkeling CUEKA: CUltuur Educatie KApstokken spel doelgroep basisonderwijs: teams en culturele werkgroepen doel speelse activering teamdiscussie : draagvlak voor cultuureducatie gezamenlijk inzicht vergaren : teamleren ‘kapstokken’ als handvatten voor cultuureducatie : mentale modellen structurering teamkeuzes : gemeenschappelijke visie m.prieckaerts@history.unimaas.nl 00-31-43-3884984

spelbord 1

spelbord 2

spelbord 3

cultuureducatie ‘KAPSTOKKEN’ hoeveel ? ST CP SW hoe ? LB MT SD wat ? PF GR CU met wie? CPS WWW CCN

spelbord 4 + 5

ST speeltuin CP cultuurparcours SW spinnenweb HOEVEEL ? Hoe ‘beweegt’ het in en door de school en het onderwijs? intensiviteit en vorm van cultuureducatie in school en onderwijs ST speeltuin ‘leuke’ dingen doen recreatief, ontspanning speels plezier geen bewuste leerdoelen spontaniteit en toeval incidenteel, geringe planning CP cultuurparcours houvast structuur, overzicht resultaat-plezier inzet en uitkomsten uitgestippeld planning, onderbouwing, doelgericht SW spinnenweb samenhang verwevenheid, verbinding ontdekkings-plezier vanuit behoefte doelen stellen aansluiting doelgerichte dynamiek, organisch

LB lopend buffet MT maaltijd SD sportdieet HOE? Hoe ‘voeden’ we ze met cultuureducatie? samenstelling curriculum & afstemming op leerlingen en team LB lopend buffet keuze uit kant-en-klaar uitgaan van aanbod ‘smaak’ – ‘honger’ – ‘beurs’ basale keuzecriteria MT maaltijd zelf bereiden enige kennis van bereiding en ingrediënten schijf van 3 (actief-receptief-reflectief) streven naar evenwicht en samenhang halfproducten - recepten gebruik van externe inspiratie SD sportdieet doelgerichte afstemming uitgangspunt: behoeftes, effecten, evaluatie verantwoorde samenstelling onderbouwing door experts

PF pommes frites GR groenten CU culinair WAT? Waarmee ‘voeden’ we ze? gewenste culturele bagage en beoogd cultureel bereik PF pommes frites bekend en populair geliefd, moeiteloos maagvullend en hapklaar introductie overbodig GR groenten breed assortiment disciplines, soorten, vormen, gradaties voedzaam culturele ‘bouwstoffen’ CU culinair exquise ‘grensverleggende’ selectie tafelmanieren nodig introductie en opbouw

CCN cultural community network MET WIE? Hoe leggen we verbinding met de ‘buiten’-wereld? samenwerkingsverbanden in culturele en sociale omgeving CPS centre parc school zelfvoorzienend binnen schoolmuren selectieve verbinding buitenwereld bescherming, afscherming WWW wijk wijd web wisselwerking soc-culturele omgeving diversiteit van samenwerking cultuur als onderdeel zorg, welzijn, jeugd-, buurtbeleid CCN cultural community network contact met culturele omgeving actief, doelgericht artistiek-culturele doelstellingen artistiek-culturele experts

spelbord 6