Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Interventies RALFI.
RALFI en begrijpend lezen
Hulpmiddelen.
Het Assink Lyceum.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Gemaakt door Michelle Boudens
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergoedingsregeling dyslexie
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Portfolio
Dyslexie.
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Leerlijnen in relatie met de methode
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!?
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Welkom op onze open schoolavond
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
NATIONALE BIJBELZONDAG 2014 Kerkcollecte. Waarom is bijbelwerk in Nederland belangrijk? DE TALE KANAÄNS 2 Collecte voor het Nederlands Bijbelgenootschap...
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Dyslexie op de Rientjes Mavo
(Voor)lezen is leuk!.
Ontwikkeling van het basisschoolkind
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
Heel gewoon maar toch anders.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Voorschotbenadering risicokleuters
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Dyslexiebeleid Open Huis.
Spelling & Dyslexie 2 week
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Transcript van de presentatie:

Wie ben ik?

Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spelling)‘ Leerstoornis vooral in lezen en spellen Verschil tussen intelligentie en prestatie. Dyslexie is erfelijk Komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes

Problemen van dyslectische leerlingen Lezen en spellen Automatiseren Korte termijn geheugen blijft achter Slechte oriëntatie links en rechts Slechte oriëntatie in tijd

Problemen van dyslectische leerlingen Moeite met structureren Moeite met concentreren Verminderde motoriek Problemen op emotioneel gebied

Stadia van het leren lezen Pre-alfabetische fase - het leren van letters Volledig alfabetische fase - klank- / tekenkoppeling

Technisch / begrijpend lezen Schenk vooral aandacht aan begrijpend lezen! Het gaat om de inhoud. Een dyslect houdt moeite met technisch lezen.

Lezen moet een plezier zijn Benadruk wat goed gaat Geef steun bij slechte resultaten Maak er iets gezelligs van!

Hoe kunt u helpen met lezen? 1 Voorlezen!!! 2 Meelezen 3 Samen lezen (om de beurt een stukje) 4 RALFI-methode

RALFI-methode R-repeated (4 a 5 keer hetzelfde stukje lezen) A- assisted (eerst zelf, moeilijke woorden voorzeggen) L- level (relatief moeilijke tekst die aansluit bij de leeftijd van het kind) F- feedback (fout onmiddellijk verbeteren) I- interaction / instruction (begrip?)

Hoe kunt u helpen met lezen? 5 Luisterboek samen met normaal boek 6 Films kijken die op boeken gebaseerd zijn 7 Praten over boeken! 8 Naar aanleiding van een boek iets ondernemen. 9 Kurzweil op computer 10 Taalspelletjes doen (scrabble, woordzoekers)

Compenserende technieken

Leesmotivatie bevorderen VOORLEZEN! Bepaal niet WAT het kind leest Heb geen angst voor te moeilijke boeken Toon interesse De voorleeshond

Wat doet de bibliotheek voor u? Speciale collectie voor moeilijk lezende kinderen Meelees cd’s en luisterboeken Films over boeken

Interessante sites www.steunpuntdyslexie.nl www.dedicon.nl www.aangepastlezen.nl www.happytails.nl/Lezenmetspirit www.makkelijklezenplein.nl