Wat is dat nu weer? Gerard Dikschei

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

De jeugdgroep PRZ bestaat om
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Een bericht speciaal voor jouw m’n
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Haptonomie.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Loverboys.
Wat maakt het leven zinvol?
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
trendwatching Les 4: Kijken en zien
Godsdienst.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
De theorie van de dramadriehoek
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen? Omdat hij anders op zijn werk niets meer te doen heeft.
Godsdienst 1 1.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Mijn verjaardag..
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
© Wilma de Hond 2015.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Gentle Teaching.
Spreuken: De nederige wijze.
Volksuniversiteit Zwolle
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Marleen loopt met de tijd mee Tekeningen en tekst: Dick de Jong.
Rouw & Verlies Les 3.
Coaching week Rotterdam Academy.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Coaching.
Transcript van de presentatie:

HRM Gastcollege / Avans Hogeschool Breda / 3 december 2013 PROVOCATIEF COACHEN Wat is dat nu weer? Gerard Dikschei HR Director - Emerald Kalama Chemical BV Registerpsycholoog NIP/A&O - TalentMove

Grondlegger van de Provocatieve Coaching is de Amerikaan Frank Farrelly Opgeleid als Social Worker werkt hij vele jaren als therapeut in psychiatrische ziekenhuizen. Hij is getraind in psychoanalytische gesprekstechnieken (mn. Rogeriaanse aanpak) en werkt via het Diagnose – Recept Model waarbij invoelen, feedback geven, spiegelen, etc. de vaste technieken zijn. De cliënt staat centraal Farrelly wordt hij op den duur steeds ontevredener met zijn effectiviteit als therapeut. Hij wil zeggen waar het op staat, als mens tegen mens Als een cliënt voor de zoveelste keer vertelt dat hij toch maar beter zelfmoord kan plegen en hij verveeld luistert, vraagt de cliënt aan hem: ‘Wat denk je eigenlijk?’ En hij antwoordt: ‘Nou, eerlijk gezegd: ik vind je verhaal zó goed, ik zou het maar doen!’ De cliënt schrikt en gaat meteen de andere optie - blijven leven, verdedigen. Frank Farrelly denkt: ‘Dit is geinig, dit werkt!’ Op basis van deze ervaring ontwikkelt Farrelly steeds meer interventies, met wonderbaarlijke resultaten. Patiënten reageren op zijn provocaties door ander, gezonder gedrag te gaan vertonen. In Nederland is de provocatieve coaching zo’n twintig jaar geleden ‘ontdekt’ door Anneke Meijer en Jaap Hollander, de oprichters van het Instituut voor Eclectische Psychologie in Nijmegen 

Provocatieve coaching betekent: Grenzen overschrijden! De grenzen van je cliënt De grenzen van het fatsoen Je eigen grenzen als coach Als provocatie op de juiste manier en op het goede moment wordt ingezet, kan het heel wat teweeg brengen! Het uiteindelijk doel: Zelfvertrouwen, Assertiviteit, Realiteitszin en Durf van jouw cliënt te versterken. Omdat deze methode aan alle logica voorbijgaat, raakt die bij cliënten direct de kern van het probleem en is die dus uiterst efficiënt. Ik begin me aan je te irriteren! Fijn Zo! Je bent goed bezig!

Jouw ROL als Provocatieve Coach: Ouderwetse Nar Het lukt me maar niet om een relatie te houden Jouw ROL als Provocatieve Coach: Ouderwetse Nar Advocaat van de Duivel! Provoceren werkt alleen maar de juiste basishouding Warmte (of echt contact - is belangrijk omdat anders mensen het gevoel hebben dat je ze alleen maar afzeikt, wat je niet wilt) Humor (zorgt voor relativering en betrokkenheid. Bovendien kun je op een grappende manier beter vreselijke dingen tegen iemand zeggen - en dat wil je soms wel). Uitdaging (zorgt dat mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen: ze kunnen niet niks blijven denken en doen. Je daagt hen net zo lang uit tot ze met een authentieke reactie komen!) Kun je dat nou wel doen: gewoon zeggen wat je denkt, grappen en grollen maken over de problemen van de cliënt, of over de cliënt zelf? Beschadig je daar mensen - mensen die in de war zijn of vreselijke dingen hebben meegemaakt - niet mee? Om die vragen te kunnen beantwoorden , is het belangrijk stil te staan bij de mensvisie Tja, dat begrijp ik wel als ik je zo zie Client Coach

MensVisie van de Provocatieve Coach Mensen kunnen meer aan dan je denkt. Ze zijn veerkrachtiger dan lijkt! Mensen lachen sneller dan je denkt en lachen schept een band! Mensen veranderen als ze uitgedaagd worden, niet als ze ‘gepamperd’ worden. Mensen uitdagen betekent ze serieus nemen! Als je hen serieus neemt, zullen ze hun gedrag daarop aanpassen. Als je de ezel vooruit wilt laten lopen moet je hem vooral aan zijn staart trekken! Mensen houden van ordening. Als je die als coach niet biedt gaat de cliënt vanzelf ordening aanbrengen.

Hoe word ik een goede Provocatieve Coach? Geen ‘certificeringsmolen‘ Lees boeken en verhalen! Oefenen, Oefenen en nog eens Oefenen!! Passie voor het vak Serieuze interesse in de medemens!

FILMPJES http://www.youtube.com/watch?v=npQ2FbIWtRE http://www.youtube.com/watch?v=oU_fa-vC1fs

Oefening Ga in 3 groepjes uiteen Verdeel 3 rollen: Coach, Client & Observator Rouleer zodat ieder aan de beurt komt als Client! Client brengt realistisch probleem in Coach gaat provocatief te werk 10-15 min Terugkoppeling in groep

Gedragingen van de Provocatieve Coach Verbinding maken! Ander serieus nemen Afstemmen op de goede golflengte Advocaat van de duivel of de Nar spelen Uitspraken doen Slecht gedrag ophemelen Kleine Details uitvergroten Geen zendingsdrang Idiote oplossingen geven! Geen ordening of structuur aanbrengen Generaliseren, Stereotyperen Uitdagen! Humor inbrengen Schepje bovenop doen – uitvergroten Overdrijven Onderbreken Geen structuur bieden Zaken uit zijn verband trekken Anderen aanhalen Afdrijven van het onderwerp etc