Teamleren, hoe werkt dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Media en creativiteit module 8 Engagement
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Het tweede werkstuk.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
De Altijd meteen aan de slag
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Elektronisch bankieren… Uniforme veiligheidsregels
Filmpje.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Achtergronden & Opzet April De chemische industrie in de media:
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Team-Psych Online steun bij uw werk. Visie Wij geven persoonlijk advies via de mail zodat de klant zelfstandig verder kan om een oplossing te vinden.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse.
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Motivational Interviewing
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Beslishulp beroerte thuis
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Collectief leren in schoolteams
Een theoretische verkenning
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
IPad digital in je vingers... en nu de rest nog Jan de Waal.
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
NATIONALE BIJBELZONDAG 2014 Kerkcollecte. Waarom is bijbelwerk in Nederland belangrijk? DE TALE KANAÄNS 2 Collecte voor het Nederlands Bijbelgenootschap...
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Gemaakt door: Linde en Tessel.
De gezonde school Annemarie Gietmann en Emy van Maaren-Heyligers.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Al 2 jaar! Een officiële vereniging Een impressie en een quiz terugblikken op een goed 2014.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Welkom Informatieavond 9 september 2014 “Samen in beweging blijven en oog voor elkaar”
Workshop studiekeuze 10 december 2014
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
Deel 2 (individueel) personalizen van de objecten 30 minuten.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Verschillende rollen en stijlen
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Communicatie 3e les.
Teambarometer.
Nelleke Gruijters Paul Ram
Commissie voor vrijwilligerswerk
Van individu naar groep naar team
The Future Teacher 3.0.
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

Teamleren, hoe werkt dat? Onderwijsdag ROC West-Brabant 7 april 2014

Openingsfilm Openingsfilm

Team Up for Learning & Professionalisation Eva Kunst Promovendus – Tilburg University Introductie zelf: Eva Kunst, Promovendus Tilburg University – dit houdt in dat ik vier jaar onderzoek doe naar teamleren in het MBO. Dit doe ik niet alleen maar samen met een team van onderzoekers in Tilburg en een team van onderzoekers van de Wageningen Universiteit. Dit project is een samenwerking tussen de twee universiteiten waarbij de krachten gebundeld zijn. In Tilburg hebben we kennis over teams, human resource en werkplekleren en in wageningen is er veel kennis over beroepsonderwijs en docenten in het beroepsonderwijs. Team Up for Learning & Professionalisation

Programma Teamleren, wat is dat? Teamleren, hoe werkt dat?

https://www.youtube.com/watch?v=Gy8FfPx13_0

Docententeams krijgen sinds het professioneel statuut uit 2009 een steeds belangrijkere plek binnen de onderwijsorganisatie:

Docententeams krijgen sinds het professioneel statuut uit 2009 een steeds belangrijkere plek binnen de onderwijsorganisatie:

Samenwerken in een team Teamleren versus Wanneer we over team leren praten in HRD/organisaties maken we een onderscheid tussen team werk en team leren Team werk gaat over met elkaar samenwerken uit het oogpunt van efficientie. Je werkt samen omdat een specifieke taak dat van je vraagt, bijvoorbeeld vanwege de grootte van de taak of vanwege de complexiteit of de kennis uit verschillende disciplines die nodig is om de taak uit te voeren. Door de taak onder elkaar te verdelen wordt deze werkbaar. Team leren gaat over met elkaar samenwerken om een bepaalde ontwikkeling op gang te brengen. [Machiel legt dit verder uit] Machiel: team learning Teamleren houdt simpelweg in dat teamleden gezamenlijk werken aan veranderingen of verbeteringen voor het team, teamleden, de organisatie, het werkveld, etc. Bijvoorbeeld: Een docententeam werkt aan de verbetering van het curriculum, om studenten meer te motiveren. Zo worden er o.a. meer levensechte opdrachten in vakken geïntroduceerd. Deze worden gezamenlijk bedacht, vormgegeven en ingepast. Door hun expertise te bundelen bedenkt een team technici een nieuwe manier om duurzamer voedsel te produceren. Op de verschillende teamprocessen ga ik zo meteen iets dieper in. Maar belangrijk is om te vermelden dat teamleren geen lineair proces is. Er is geen vaste volgorde van activiteiten, maar activiteiten kunnen in verschillende combinaties en volgorden voorkomen. Teamleren is een dynamisch proces. Teamleren wordt bijvoorbeeld beïnvloedt door bepaalde factoren (gaan we zo op in), leidt het tot uitkomsten (zoals dus veranderingen of verbeteringen), maar ook deze uitkomsten kunnen weer leiden tot nieuwe teamleeractiviteiten. Bijvoorbeeld: De duurzamere manier om voedsel te produceren leidt tot nieuwe inzichten over voedselkwaliteit en duurzaamheid bij teamleden. Als zij deze kennis weer inbrengen in het team, begint in feite het teamleren weer opnieuw. Hetzelfde geldt voor het verbeterde curriculum. Studenten geven bijvoorbeeld feedback hierover en op basis daarvan kan het team het curriculum verder verbeteren.

Teamleren, wat is dat?

Teamleren weergegeven als proces Informatie opslaan en informatie hergebruiken Informatie verzamelen Informatie verwerken Als je het proces van teamleren nader gaat bekijken zijn er drie stappen te onderscheiden: Informatie verzamelen Informatie verwerking Informatie opslag & informatie herbruiken

informatie hergebruiken Informatie opslaan en informatie hergebruiken Informatie verzamelen Informatie verwerken Als je het proces van teamleren nader gaat bekijken zijn er drie stappen te onderscheiden: Informatie verzamelen Informatie verwerking Informatie opslag & informatie herbruiken

Overleg met uw buurman of buurvrouw Op welke manier komt u aan uw informatie?

Informatie verzamelen Informatie verzamelen kan op verschillende manieren. Er zijn twee typen informatie: Individueel gerichte informatie verzameling Boeken Tijdschriften Televisie Individuele scholing Extern gerichte informatie verzameling Overleg met mensen buiten het team Hulp en advies vragen aan mensen buiten het team Feedback vragen aan mensen buiten het team.

informatie hergebruiken Teamleren Informatie verzamelen Informatie verwerken Informatie opslaan en informatie hergebruiken

Informatie verwerken Informatie verwerken Informatie verwerken.... 1. Informatie delen Teamleden wisselen onderling informatie uit. Constructief conflict Verschil in perspectief tussen de verschillende teamleden Creeren van consensus Het overeenkomen van verschil in perspectief tot een gemeenschappelijke oplossing.

In een gedeeld mentaal model zijn de verschillende perspectieven op een specifieke casus samengesmolten tot één gezamenlijk model.

informatie hergebruiken Teamleren Informatie verzamelen Informatie verwerken Informatie opslaan en informatie hergebruiken

Informatie opslaan & informatie hergebruiken Informatie opslaan en informatie hergebruiken kan op verschillende manieren: Informatie opslaan Digitaal of papieren archief Afspraken maken Notulen schrijven Informatie hergebruiken Elkaar herinneren aan gemaakte afspraken. Documenten gebruiken als basis voor nieuwe ontwikkelingen.

Teamleren, hoe werkt dat?

Tijd om het proces van teamleren te ervaren… Maak groepen van 5 of 6 personen. Kies waarmogelijk voor een team van personen die u niet kent

U vormt vanaf nu een team Doel van uw team: Maak één gezamenlijke tekening. Belangrijk: Laat uw tekening tussentijds niet aan uw team(leden) zien.

Analyseer het resultaat: Waar kwam de informatie vandaan? Hoe is het team omgegaan met de verzamelde informatie? Was er sprake van een constructief conflict? Hoe kwam het team tot consensus? Was dit makkelijk of moeilijk?

Samenvatting Teamleren is het bewust of onbewust gebruiken van beschikbare informatie binnen het team om veranderingen, verbeteringen of ontwikkelingen door te voeren. Teamleren vraagt om het behandelen van de verschillende perspectieven op een (complex) probleem. Door met meer bewustzijn om te gaan met de verschillende perspectieven kan een waardevol nieuw mentaal model worden gecreeerd.

Wilt u verder met het onderwerp teamleren binnen uw team? Doe dan mee aan het driejarig onderzoek naar teamleren in het MBO Wij volgen 150 docententeams in het MBO gedurende 3 jaar middels een vragenlijst (max. 30 minuten per jaar). Ieder jaar een terugkoppeling (schriftelijk en/of mondeling) over de stand van zaken binnen uw team. Hoe scoort mijn team? Hoe scoort mijn team ten opzichte van Wij zijn nog opzoek naar docententeams, er doen al verschillende teams van ROC West-Brabant mee, maar er kunnen nog meer teams meedoen. Meld je team aan voor meer informatie! e.m.kunst@uvt.nl / 013 – 466 3442 / www.teamleren-mbo.nl Andere teams binnen ROC West-Brabant? Andere teams binnen alle deelnemende teams? Andere teams binnen de sector?

Hartelijk dank voor jullie aandacht. Veel plezier tijdens de andere workshops, lezingen en activiteiten tijdens de Onderwijsdag!