Social Media inzetten in je eigen communicatiestrategie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

De kansen én valkuilen van nieuwe media
Verborgen vormen van pesten
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Delen van kennis Interactie Social Media TED Print 2.0 De trend 2.0 Print Het Concept Duurzame verandering.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Opzet van de workshop Kennismaken
Hogescholen in Dialoog
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Facebook Zie de kansen!.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
27 januari 2011.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Wat is een communicatieplan?
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Verkopen van heldendom Ruud Dekker Directeur Marketing For All Finance.
Online Media Plan LOHC Nieuwe media commissie
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Een kwetterende pionier in Limburg
Social media presentatie
Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:
Manuela Stoter, Michelle Diepbrink en Kelly Louwen
managen van de instroom
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Training voorbeeld voor
Iedereen gebruikt social media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
O PLEIDING Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 3 december 2015.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Sterk door je netwerk zet jezelf op de kaart!. Even voorstellen 21 mei 2016 in TilburgTRIVALENT LOOPBAANEVENT 2 mens & werk.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Sociale media inzetten
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Social Media inzetten in je eigen communicatiestrategie

Aangename kennismaking  Naam – Functie – Organisatie?  Wie beheert social media in jullie organisatie?  Leveren ook andere medewerkers content aan?

“Communiceren kan iedereen”

Online marketing = cijfers analyseren of boodschap overbrengen?

Bezinnen vooraleer te beginnen  Nood aan inzicht in gebruik van medium  Communicatie aanpassen aan medium  Communicatie afstemmen op behoeften doelpubliek  Nood aan inzicht in eigen imago  Wie zijn we?  Wie willen we zijn?  Hoe zetten we die inzichten om in communicatie?

De social in social media

 Sociale profilering en identiteit: “we zijn wat we liken”  “update your status”  Doelpubliek van de organisatie heeft ook een eigen publiek

Iedereen beroemd?

De Virtuele Spiegel: Waarom Facebook Ons Ongelukkig Maakt. Koen Damhuis  BV = Bekende Vlaming of Besloten Vennootschap?

want… iedereen publiceert? Social media is een verzamelbegrip voor sociale netwerksites waarop gebruikers zelf inhoud creëren, informatie delen en gedachten uitwisselen. Cruciaal daarbij is dat de gebruikers niet alleen informatie consumeren, maar ook gemakkelijk zelf inhoud publiceren. De communicatie verloopt in twee richtingen en op openbare wijze. Sociale media introduceren op die manier een substantiële verandering in de communicatie tussen organisaties, publieke gemeenschappen en individu’s.  Kaplan Andreas M., Haenlein Michael, (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons, Vol. 53, Issue 1 p. 61.  H. Kietzmann, Jan; Kristopher Hermkens (2011). "Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizons 54: pp. 241–251.

Monoloog versus dialoog 1 → ∞ 1 ↔ ∞

Monoloog versus dialoog  Communicatie met doelpubliek wordt zichtbaar en dus ook onderdeel van bedrijfscommunicatie  Gevaar of kans?

Comment: Gevaar of kans?  Internet = openbare ruimte  Besef rond privacy moet nog groeien  Pers en social media: de bal gaat aan het rollen

Comment: gevaar of kans? Artikel in De Morgen:  Jelle De Beule krijgt net niet op zijn gezicht van agent Jelle De Beule krijgt net niet op zijn gezicht van agent Voor het Vier-programma 'De Ideale Wereld' ging Jelle De Beule zichzelf aangeven in Verviers, maar de plaatselijke politie kon dat vriendelijke gebaar niet op prijs stellen. In niet mis te verstane bewoordingen kreeg De Beule te horen dat hij maar beter kon ophoepelen, en dan drukken we ons nog vriendelijk uit. De politie, uw vriend? = Reputatie en imago versus gewenste identiteit = Intern afstemmen: medewerkers zijn ambassadeurs

Comment: gevaar of kans? Hoe reageer je als organisatie?  “no comment” versus duidelijk communiceren  Beantwoord de vraag voor ze gesteld wordt  Vermijd veronderstellingen en speculatie  Verdediging versus inzicht  Feedback van klanten geeft inzicht in reputatie = kans  Positief reageren = basis klantvriendelijkheid (elke medewerker is een vertegenwoordiger van je organisatie)  Reacties zijn zichtbaar = onderdeel van communicatie  Interactie = klantenbinding

Hoe het wel

Het netwerk in sociaal netwerk Interactie

Netwerk = delen en vermenigvuldigen  Profileren = delen = verspreiden  Sneeuwbaleffect  Doel = interactie uitlokken = vergroten bereik  Interactie uitlokken via deelbare content  Afgestemd op behoeften doelpubliek  Zelf delen = vergroten bereik  Gebruik #  Combineer online en offline

Behoeften doelpubliek  Inspiratie en tips  Succesfactor Pluizer recensiewebsite  Entertainment  Humor werkt  Identificatie en verbondenheid  “Dagen zonder vlees” en “Music For Life”  Mening  “Smos van Safety First is vies grappig”  Het gesprek van de dag  Zwarte Piet  Nieuwsgierigheid  Geef een kijkje in de eigen keuken: Voorleesweek getuigenissen

Inspiratie en tips

Humor werkt.

Identificatie en verbondenheid

“Music For Life mobiliseert een publiek dat anders zelden goede doelen steunt. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen naar media en goede doelen. De belangrijkste reden om naar het huis af te zakken zijn het goede doel, de entertainmentfactor en de creatie van een groepsgevoel. ”

“Ik heb een mening”

Het gesprek van de dag

Nieuwsgierigheid

Zelf bereik vergroten: #

Zelf bereik

Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline Gebruik je offline netwerk:  Betrek werknemers op Facebook  Geef je organisatie een gezicht  Vergroot je bereik naar het netwerk van je werknemers  Behoefte van mensen: nieuwsgierig naar wat er achter de schermen gebeurd

Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline  Gebruik je offline activiteiten:  Behoefte van mensen: nieuwsgierig naar wat er achter de schermen gebeurd

Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline  Omgekeerd kan ook:

Zelf bereik vergroten: Combineer online en offline

Zelf bereik vergroten: Combineer online en online  Addthis : Make sharing easy

Interne afspraken

Je tweet donc je suis?  Imago en profilering: communiceer vanuit je beleid  Toepassing LINC vzw  LINC vzw in één zin: Een sociaal-culturele organisatie die projecten opzet rond leesbevordering en digitale geletterdheid.  Samensmelten: inclusieve kennismaatschappij  Verbreden: goed doel / inclusieve maatschappij  Verbreden: LINC als persoon

Regels en planning Wat als?

Regels en planning  Structuur versus spontaniteit: de gulden middenweg  Vooraf geplande content is makkelijker te beheren  Laat echter ruimte voor spontaniteit en creativiteit  Geplande creativiteit bijv. brainstorm

Social media intern: gevaar of kans?  Social media verbieden of medewerkers betrekken?  Gebruik de expertise en diversiteit van je medewerkers in je externe communicatie  Medewerkers dragen bij aan het imago van de organisatie  Medewerkers geven je organisatie een gezicht  Medewerkers zijn ambassadeurs en vergroten bereik

FacebookStatistiek Vergelijkend onderzoek

De vergelijking Digitale Week Rob DeclerckPJO X Likes Succesgroep25-44 jaar18-24 jaar Succestijd Middag, 18:00-21:00 18:00Variërend SuccesdagWoe/doDo/vrijVariërend Succespoststatussen en linksStatussenFoto’s

Welk soort updates werkt beter?  Rob Declerck  Digitale Week  PJO X

Dus…  Algemeen: Vanaf 6pm is de gemiddelde volger actief  Regelmaat (bv. iedere donderdag posten) wérkt.  Statussen, foto’s of links? Je publiek bepaalt!  Verhalen werken (vaak) beter dan cijfers.

Wat je moet weten over Twitter Tsjil! Euh… Tweet!

Aard  Snel en veel  Korte berichten (microblog, 140 tekens)  Hashtags (#)  Vroeger niet interessant op grote schaal  Groei in populariteit

Publiek  Journalisten  Sterren & Politici  IT-ers, e-sociaalwerkers,…  Langzaam aan ook ‘jeugd’  Invloed van boekjes en tv (#7dag, #komeneten,…)