Succesvol communiceren met je klant!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ‘De eerste indruk’
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Alzheimer Een haperend geheugen
Feedback geven en ontvangen
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Hoe kun je Geloven? 1.
Hogescholen in Dialoog
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
“Leren op anderen te anticiperen”
Kenmerken van een goed team
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Competentieontwikkeling voor OR-leden
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Een haperend geheugen.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Workshop klassenmanagement
Meer dan 200 loopbaanprofessionals doen mee! Dag van de Loopbaan Wat is de Dag van de Loopbaan? Op 27 september zetten ruim 200 Noloc erkend (register)
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Dagdeel 3 conflicthantering
INSPIRATIEWORKSHOP AANGEBODEN DOOR ASERTO TRAINING BERNADETTE VRIJLING
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Kenmerken van een goed team
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Van individu naar groep naar team
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Omgaan met verschillen
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Overzicht gedragingen per competentie
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Succesvol communiceren met je klant! Jouw stijl of mijn stijl? Van der Linden Consultancy 7 november 2013

Van der Linden Consultancy Mariëlle van der Linden Van der Linden Consultancy. Jij maakt het verschil! Sales advies & coaching. Meer loyale en winstgevende klantrelaties in de zakelijke dienstverlening. Advies, coaching, training & workshops, interim management

Doel Zicht krijgen op jouw (voorkeurs)stijl van communiceren. Zicht krijgen op de (voorkeurs)stijl van jouw klant. Praktische tips om je communicatie soepel en effectief te laten verlopen.

Sociale Stijlen T. Wilson. 4 hoofdstijlen van gedrag: Analytisch Aimabel Expressief Sturend Gericht op het gedrag wat je waarneemt. Zegt niets over karakter, diepere drijfveren of flexibiliteit in aansluiten bij de ander.

As van assertiviteit Vraag-gericht Stellend-gericht Bedachtzaam Is een luisteraar Wacht tot de ander initiatief neemt, reactief Praat en beweegt rustig Bescheiden handdruk Wat op de achtergrond Iemand neemt zelf het woord, prater Praat duidelijk, luide toon Trekt initiatief naar zich toe Beweegt onrustig Stevige handdruk Aanwezig ----- Notulen (31-10-13 13:11) ----- Assertiviteit: opkomen voor jezelf zonder daarmee de ander te schaden ----- Notulen (06-11-13 08:27) ----- vragend: opkomen voor belang van de ander stellend: opkomen voor eigen belang

As van responsiviteit Taak-gericht Mens-gericht Gericht op doelen, taken, processen Wil kennis, feiten en argumenten Gaat graag in discussie Beslist op basis van feiten Woorden: ‘ik’, analyse, oplossing, doel, aanpak, kwaliteit Gericht op mensen en relaties Wil contact met mensen Gaat discussies of conflict uit de weg Beslist op basis van emoties Woorden: gevoel, samen,  overleg, team, gezellig ----- Notulen (31-10-13 13:11) ----- Responsiviteit: uiten wat de ander heeft gezegd

Sociaal Stijl model Analytisch Sturend Aimabel Expressief Taak-gericht Vraag-gericht Stellend-gericht Mens-gericht

Stijlen Analytisch Aimabel Gericht op de waarheid & feiten: Bewijzen Valide argumenten Zakelijke houding Kritisch Onbewust: Bang om zomaar iemand te geloven Bang voor onjuiste informatie & beslissingen Gericht op sfeer: Relatiegericht Vriendelijk Stabiliteit Servicegericht Rust Onbewust: Bang voor wantrouwen Bang voor disloyaliteit ----- Notulen (31-10-13 13:11) ----- Valkuilen Analytische: - traag, vertragend in het proces - kan wat saai zijn - te veel in details, groter geheel uit het oog verliezen Valkuilen Aimabel - geen beslissingen durven nemen - conflict vermijdend - geen eigen mening ----- Notulen (06-11-13 08:38) ----- aimabel: vriendelijk en makkelijk in de omgang

Stijlen Expressief Sturend Gericht op ‘applaus’: Innovatie Risco’s nemen Out of the box Extravert Energiek Onbewust: Bang om niet gezien te worden Bang om niet aardig gevonden te worden Gericht op resultaat & score: Sturend in gesprek Snelle beslissers Veranderingsgericht Assertief Discussie Onbewust: Bang om grip te verliezen Bang voor onrechtvaardige behandeling ----- Notulen (31-10-13 13:11) ----- Valkuilen Expressief: - geen focus - niks afmaken - onderbreken steeds Valkuilen: - drammerig - lijkten ongevoelig: of gevoelens er niet toe doen - dominant

Voorkeursstijl?! Wat is jouw voorkeursstijl? Welke voorkeursstijl heeft jouw buurman/- vrouw? ----- Notulen (31-10-13 13:11) ----- Je beheerst vaak meedere stijlen Je hebt je voorkeuren Voorkeursstijl herken je snel in lastige of spannende situaties ----- Notulen (31-10-13 13:18) ----- Pak een geeltje en schrijf je naam erop. bedenk welkevoorkeurstijl heb jij? Wat heeft de ander? (groepjes) Plak dan jouw geeltje op Verschillen? Hoe zien de stijlen er daadwerkelijk uit? ----- Notulen (06-11-13 09:10) ----- Kom allemaal in het midden staan, welke stijlen hebben we in huis?

Hoe zien deze stijlen er uit?

Communiceren met je klant Welke voorkeurstijl van jouw klant past goed bij jou? Waarom past deze goed? Welke voorkeurstijl heeft jouw ‘lastige’ klant? Hoe ga jij hiermee om? ----- Notulen (31-10-13 13:18) ----- Voorkeursstijl van de ander die goed past ligt vaak dicht in de buurt van die van jou Lastige klant: stijl vaak schuin tegenover. Wat doe je om communicatie goed te laten verlopen?

Soepel & effectief communiceren met jouw ‘lastige’ klant Jouw stijl of de mijne? ----- Notulen (31-10-13 13:18) ----- Hoe laat je je communicatie goed verlopen? Vechten? Jouw stijl doorduwen?Wat is het effect? Jouw stijl vergroten? Wat is het effect?

Reach out and touch someone! ----- Notulen (06-11-13 09:10) ----- Invloed uitoefenen is zelf een stap maken, initiatief tonen Ik kan de ander niet veranderen maar wel zelf een leine verandering in gedrag maken

Omgaan met… Analytisch Aimabel Houdt afstand en sta rechtop Houdt oogcontact en gebruik weinig gebaren Kom met feiten en bewijzen Geef voorbereidingstijd, rustmomenten Geef nooit feedback waar anderen bij zijn Ga ernaast zitten Maak vriendelijk oogcontact Weer relaxed in taal en houding Maak dingen voorspelbaar, leg uit en laat zien Spring niet van de hak op de tak

Omgaan met… Expressief Sturend Toon je enthousiasme en kom wat dichterbij Gebruik humor en aanraking Praat over kansen Benadruk dat je in de persoon gelooft Geef hem ruimte om zelf te kunnen kiezen Houdt gepast afstand en geef een stevige handdruk Maak direct oogcontact en toon zelfvertrouwen Benadruk het resultaat Wees duidelijk, kort en bondig

Soepel & Effectief Communiceren Ken je eigen voorkeur- stijl(en). Herken de stijl van je klant. Wat is het effect? Reach out and touch someone! Als jij een stap zet dan volgt jouw klant vanzelf. Jij kunt het verschil maken!

Succesvol communiceren met je klant! Wil je deze presentatie ontvangen? Laat je visitekaartje/gegevens achter. Je ontvangt deze informatie per mail.

Reach out and touch someone! Jij maakt het verschil! Reach out and touch someone!