Competentiegericht ontwerpen, ontwikkelen & assessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Verkoop- en debiteurenproces
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Riolering Hoograven fase III
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Thema HACCP
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 1 Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
Gezonde Relaties
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Workshop contentstrategie
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
"in geen ding bezorgd" 1.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
competentie ontwikkeling en assessment
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop “Beoordelen”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht ontwerpen, ontwikkelen & assessen programma: kernbegrippen leeropvattingen & opleiden criteria vs indicatoren feedback en intervisie Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs mei 2011

Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen enkele (kern)begrippen Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Wat zijn kwalificaties? Onder kwalificaties verstaan we het geheel van kennis, vaardigheden en houdingen dat de medewerker in staat stelt uiteenlopende arbeidsprestaties te verrichten. Van Hoof en Dronkers, 1980 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

de (broeps)context de context is grotendeels bepalend voor de mate waarin personen competenties ontwikkelen, teneinde een functie/rol succesvol uit te oefenen. Bergenhenegouwen et al. (1999), Mulder, (1999) en Van de Ven (2000) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

onderneming vs medewerker competentieontwikkeling draagt bij aan een ‘match' tussen wat de onderneming vraagt en wat de medewerker wil en kan Bergenhenegouwen et al. 1999, Mulder, 2001 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

leeromgeving krachtige leeromgevingen zijn omgevingen die aanleiding geven tot het uitlokken van de vereiste leerprocessen om de beoogde leerresultaten te bereiken. De Corte (1990) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

uitdaging en beslissingsruimte competentieontwikkeling en leren op basis van eigen activiteiten gebeurt vooral in functies met uitdagend karakter, waarin hoge eisen worden gesteld, en waarin de lerende een grote beslissingsruimte heeft. Onstenk (1997) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

wie wil leren, zal leren beroepsrealistische opdrachten moeten boeiend, spannend en motiverend zijn, waardoor ze in staat zijn het willen van de lerende aan te spreken. Alleen wie wil leren, zal leren. De Bie (2003) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

de competentieboom.. eindproducten kernproducten kerncompetentie Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

de competentieboom.. visualiseren als hulpmiddel De boom staat voor de gediversifieerde onderneming en wordt de 'competentieboom' genoemd. Het wortelstelsel van de competentieboom vormt de kerncompetentie. De bladeren, bloemen en vruchten vormen de eindproducten en de stam symboliseert de kernproducten. Wie alleen maar naar de eindproducten kijkt, kan diens ware kracht over het hoofd zien, net zoals de kracht van een boom niet kan worden bepaald door alleen naar de bladeren en vruchten te kijken. Hamel & Prahalad, 1994 en Mintzberg et al, 1999 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

leeropvattingen & opleiden OvL Niveau 3 - Mariette Geenen & Paul Jacobs leeropvattingen & opleiden

Leeropvatting en opleiden lege vaten theorie behaviorisme gaten vullen theorie behaviorisme detectieve theorie learning by doing= exploratief leren architecten theorie constructivisme

Leeropvatting en opleiden lege vaten theorie behaviorisme gaten vullen theorie behaviorisme detectieve theorie learning by doing= exploratief leren architecten theorie constructivisme Creëren van instructie Creëren van leer- omgeving

Criteria vs indicatoren Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

indicatoren (doe en denk richting klant) verwelkomt de klant (bijv. goedemiddag) vraagt de klant waarmee je hem/haar van dienst kunt zijn geeft de klant advies Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs mei 2011

Herman Finkers Verkoopt u ook kussentjes? Doe en denk richting klant bron: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Herman_Finkers3.jpg/264px-Herman_Finkers3.jpg Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs mei 2011

Wat is een criterium? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Wat is een indicator? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Wat is een indicator? Een indicator is een meetbaar fenomeen (dat een signalerende functie heeft). of (Prestatie)indicatoren zijn meetbare aspecten die een aanwijzing geven over bijvoorbeeld de kwaliteit, de veiligheid en de doelmatigheid. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Wat is een indicator? Een (prestatie)indicator is een beschrijving van gedrag en/of van een resultaat, die een indicatie geeft van de toepassing van een competentie in de context van de uitoefening van beroepsta(a)k(en). Sinke (2006) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

visualisatie Criterium indicator indicator indicator indicator Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

voorwaarde Werken met criteria vereist vakbekwame opleider en/of beoordelaar zie artikel: Beoordelen van bekwaamheid vraagt beoordelaarsbekwaamheid Leo Dercksen en Jane Groenendijk (2006) Kessels & Smit, the learning company Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Criteria Indicatoren Raakt de essentie in weinig woorden Vereist vakbekwame opleider/beoordelaar Vereist helder gemeenschappelijk beeld Korte hanteerbare beschrijving Past in elke context en onder alle omstandigheden Lange lijst om essentie te raken Ook minder bekwame opleider/beoordelaar kan er mee werken Geeft minder verwarring door concrete beschrijving Onuitputtelijke lijst met factoren Is nooit af.. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeelden van criteria De kok werkt hygiënisch. De secretaresse is representatief. De machinist waarborgt de veiligheid. De inkoper is prijsbewust. De trainer is communicatief vaardig. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeelden van criteria De kok werkt hygiënisch. De secretaresse is representatief. De machinist waarborgt de veiligheid. De inkoper is prijsbewust. De trainer is communicatief vaardig. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeelden van criteria De kok werkt hygiënisch. De secretaresse is representatief. De machinist waarborgt de veiligheid. De inkoper is prijsbewust. De trainer is communicatief vaardig. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeelden van criteria De kok werkt hygiënisch. De secretaresse is representatief. De machinist waarborgt de veiligheid. De inkoper is prijsbewust. De trainer is communicatief vaardig. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeelden van criteria De kok werkt hygiënisch. De secretaresse is representatief. De machinist waarborgt de veiligheid. De inkoper is prijsbewust. De trainer is communicatief vaardig. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeeld van indicatoren De kok: Draagt schone kleding Wast zijn handen voor de bereiding Gebruikt de groene snijplank voor groente Houdt bereid en onbereid voedsel gescheiden Ontsmet dagelijks het kookgerei Bewaart versproducten in koeling etc Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeeld van indicatoren Voorbeeld komt uit een bestaande leermodule van een grote landelijke opleider De secretaresse: Draagt een mantelpak Spreekt met twee woorden en ABN Heeft een verzorgd uiterlijk Besteed zorg aan persoonlijke hygiëne Draagt een panty Draagt (bij doorschijnende kleding) een bijpassende BH Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

A Voorbeeld criterium De gekozen onderwijsmaterialen dragen bij aan een voorbereide en stimulerende leeromgeving. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Voorbeeld indicatoren De lerenden; kunnen kiezen uit een variatie aan materiaal voor de ontwikkeling van de waarneming. kunnen kiezen uit een variatie aan materiaal voor de ontwikkeling van de motoriek. kunnen kiezen uit een variatie aan materiaal voor taal. kunnen kiezen uit een variatie aan materiaal voor rekenen en wiskunde. kunnen kiezen uit een variatie aan materiaal voor geometrie. kunnen kiezen uit een variatie aan materiaal voor de kennisgebieden. werken met complete en schone materialen. Het materiaal is in voldoende hoeveelheid aanwezig en wordt ook gebruikt. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Combinatie criterium met indicatoren De schilder werkt milieubewust; Gebruikt oplosmiddel vrije verf Deponeert verfresten in milieucontainer Gebruikt afbrander ipv afbijtmiddel Voorkomt bij afbranden dat oude verfresten in milieu verdwijnen Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Combinatie criterium met indicatoren De machinist werkt veiligheidsbewust; Controleert bij hijswerkzaamheden vooraf de containerbevestiging Draagt zorg dat niemand zich binnen het bereik van de machine bevindt Controleert bij aanvang werkzaamheden de hydrauliekslangen op lekkage Zet bij onderhoudswerkzaamheden de machine uit Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

essay Wat maakt een essay goed? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs mei 2011

KP - tips Schrijf een KP aan de lerende ipv over de lerende. (dit bevorderd het leren sterk) Gebruik een inleiding om de wie, wat, hoe vragen te beantwoorden, en de setting goed weer te geven (kompasstand en samenhang) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs mei 2011

voorbeeld v/e inleiding: Welkom bij Driessen appendage! Als projectmanager ben je verantwoordelijk voor alle klantprojecten die gaan over het ombouwen van handbediende afsluiters naar automatische en gemotoriseerde afsluiters. In dit kwalificatieprofiel lees je welke werkzaamheden je gaat uitvoeren en hoe je deze moet uitvoeren. Daarnaast staat beschreven aan welke criteria je werkzaamheden moeten voldoen…….. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

voorbeeld: Je bent toegelaten tot het traineeship van ….. Gedurende het traineetraject werkt u aan de competenties die noodzakelijk zijn bij het vervullen van uw toekomstige functie als …. ……. in dat half jaar dient u aan te tonen dat u deze functie aan kunt …... …... deze selectie van opdrachten staan beschreven in de proeve van bekwaamheid….. ….. tijdens deze periode dient u elke opdracht met een voldoende af te ronden.... .… zodat u het traineeship zult moeten verlaten … Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

voorbeeld: Binnenkort ga je de functie van conciërge vervullen op onze basisschool. Om deze functie goed te kunnen uitvoeren volg je een leertraject van 3 weken. In deze drie weken leer je …….. In dit kwalificatie staat beschreven wat…….. …. daarnaast staat beschreven wat je werk nu moeilijk maakt……. …… gedurende de drie weken laat je ook zien dat je diverse taken van je functie goed kunt uitvoeren... …….. deze toetsopdrachten staan beschreven in het document Proeve van Bekwaamheid. ….. daarin lees je ….. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

voorbeeld: De directie feliciteert u van harte met uw benoeming tot after sales manager van Scania vestiging Zwolle. After sales is belangrijk om tevreden klanten te houden en ontevreden klanten tevreden te maken. Deze verantwoordelijke taak gaat u uitvoeren voor onze huidige en toekomstige klanten. In dit ….. staat beschreven …. tevens leest u …….. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs mei 2011

vragen? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs mei 2011

feedback kwalificatieprofiel Hoe organiseren we de feedbackronde? Ideeën??? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs