Het ontwikkelingsperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Werken naar onderwijsbehoeften
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
MBO passend onderwijs
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Welkom op de Algemene Informatieavond
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Voorlichtingsbijeenkomst uitstroom 23 januari 2018
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Presentatie voor teams Oktober 2018
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Het ontwikkelingsperspectief

Presentatie Wettelijk kader Verschil OPP en IHP Format: kopjes en toelichting Opzet van training

Werken met het OPP Handvat om het onderwijs planmatig en doelgericht vorm te geven Kind centraal: doel is mogelijkheden van de leerling optimaal te benutten Instrument voor afstemming en communicatie tussen school, ouders en leerling

Wettelijk kader Het OPP wordt opgesteld voor leerlingen met zorgplicht: alle leerlingen met een LWOO- of een PrO-indicatie en LGF. Het eerste OPP moet binnen zes weken na aanvang van het onderwijs zijn afgerond. Het verwachte uitstroomniveau staat centraal.

Wettelijk kader Vanuit bevorderende en belemmerende factoren worden onderwijsbehoeften van de leerling geformuleerd. Onderwijsbehoeften worden omgezet in concrete acties. Minimaal één keer per jaar geëvalueerd. Tekenen ouders: ouders en leerling tekenen voor overeenstemming van de doelen  ouders en leerling tekenen voor kennisgeving van de uitstroomverwachting

Wie is betrokken bij het opstellen? Mentor en/of zorgcoördinator Leerling Ouders Gedragswetenschapper. Externe hulpverlening indien betrokken

Verschillen OPP en HP Het OPP kijkt, meer dan het handelingsplan, naar de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling op lange termijn.

Pilot De expertisecentra van BOOR, CVO en LMC draaien een pilot op een aantal van hun scholen. Het doel van de pilot is om met de ervaringen het format te verbeteren en een goed beeld te krijgen van waar een school mee te maken krijgt bij het werken met het opp.

Format Persoonsgegevens en kern van de ondersteuning Samenvattend beeld/uitstroomverwachting: het verwachte niveau waarop leerling uitstroomt. Eventueel ook niveau vervolgopleiding. Didactische gegevens: Basistabel kan door school worden aangepast

Format Bevorderende en belemmerende factoren: kindfactoren, omgevingsfactoren thuis en op school

Format Doelen: Korte en de lange termijn Kern van de ondersteuning Integratief beeld Onderwijsbehoeften Uitvoering en taakverdeling Evaluatie Ondertekening

Scholing Doelgroep: zorgcoördinatoren, mentoren en teams Open inschrijving en in company De scholing bestaat uit drie bijeenkomsten van 2,5 uur. De in company scholing verzorgt elk expertisecentrum voor de eigen scholen. De invulling is maatwerk. Bij de open inschrijving verzorgen twee trainers de bijeenkomsten.

Scholing Bijeenkomst 1: schets wettelijk kader, introductie format en toelichting Bijeenkomst 2: werken met en het evalueren van het opp, invullen opp. Bijeenkomst 3: feedback op ingevulde opp

Contactpersonen Nadine de Boer: ndboer@eenheidzorg .nl Leo Poot: l.poot@boorexpertise.nl Hanneke Visser: h.visser@cvoaccent.nl