TEAM-TEACHING http://www.youtube.com/watch?v=MHHjP7XrBq0&feature=player_embedded.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een theoretische verkenning
Competentieprofielen
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Toekomstgericht onderwijs
Differentiëren in de Franse les
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Experten in de derde graad Proefproject
Rollen binnen het werkplekleren
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is coöperatief leren?
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Koppeling visie en praktijk
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
het katholiek basisonderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

TEAM-TEACHING http://www.youtube.com/watch?v=MHHjP7XrBq0&feature=player_embedded

  KRACHTIGE LEEROMGEVING AFSTEMMEN OP BEHOEFTEN VAN LLN SAMEN SCHOOL MAKEN = BETROKKENHEID FASE 0 a. Een positief veilig en rijk klimaat b. Betekenisvol leren c. Rijke ondersteuning en interactie Rijke ondersteuning Coöperatief leren d. De kracht van de leerkracht a. Breed kijken en opvolgen b. Evalueren en rapporteren c. Spontane signalering d. De (klas)leerkracht als eerstelijnszorg e. Leerlingendossier f. Differentiatie Diversiteit noodzaakt differentiatie Differentiatiemaatregelen Soorten differentiatie g. Organisatie van differentiatie Flexibele klasorganisatie Team teaching Heterogene groepen Homogene groepen h. De lat hoog voor iedereen a. Overleg met de leerlingen b. Betrokkenheid van ouders Algemeen Relatie met zorg (schriftelijke en mondelinge communicatie, BaSo-fiche) c. Overleg met en over leerlingen d. Samenwerking met CLB e. Professionele leergemeenschap f. Leerkracht gesteund en gecoacht door zorgteam

DEFINITIE(1) We spreken van team teaching wanneer meerdere leerkrachten op een gestructureerde manier in een gelijkwaardige relatie een gedeelde verantwoordelijkheid dragen voor het onderwijzen van een groep leerlingen in eenzelfde of in twee aanpalende ruimtes om hen de onderwijsdoelstellingen te laten bereiken

DEFINITIE(2) ≠ een ‘gewone’ samenwerking van 2 leerkrachten en 2 klassen = formele beslissing, regelmaat = met respect voor mekaar = bundelen van competenties geeft meerwaarde = alle teamleden blijven verantwoordelijk voor het onderwijsleerproces Vb. LOFTKLASSEN: een instructieruimte, een oefenruimte

Logisch proces??? Er ontstaat langzaamaan een open klas, een gat in de muur, een landschapsperspectief In scholen is de laatste jaren een sterke dynamiek ontstaan tussen leraren en andere medewerkers die zich vertaalt in regelmatig overleg, open en gedeelde leraarskamers én in een gedeelde belangstelling voor zorgthema’s. Open communicatie én een HGW-gerichte aanpak Met samenwerking in de klas ontstaat er langzaamaan een open klas, een gat in de muur, een landschapsperspectief waarin collega’s elkaars aanpak regelmatig zien, bespreken, stimuleren en ondersteunen. In scholen met veel zorgvragen en in brede scholen is de laatste jaren een sterke dynamiek ontstaan tussen leraren en andere medewerkers die zich vertaalt in regelmatig overleg, open en gedeelde leraarskamers én in een gedeelde belangstelling voor zorgthema’s. Open communicatie én een HGW-gerichte aanpak laten toe dat er gepraat wordt over overtuigingen en ervaringen, maar ook over zorgvuldige observaties en opvolging.

TEAM TEACHING is een verregaande vernieuwing die zowel van de leerlingen als de leerkrachten een aanpassing vraagt. Het vraagt een bepaalde ingesteldheid en openheid ten opzichte van elkaar en de rest van het team!

VISIE EN DOELGERICHTHEID TEAM TEACHING EN BVV =team op één lijn krijgen! Welke doelen staan voorop? Aansluiting bij ped.project? Op zoek naar raakpunten met kwaliteitsdoelen, schoolwerking (zorgbeleid, taalbeleid, professionaliseringsbeleid..) Cfr.SWP, OKB,.. =gezamenlijke verantwoordelijkheid voor kwaliteit! VISIE EN DOELGERICHTHEID

TEAM TEACHING EN BVV Betreft zowel de visiebepaling als de uitvoering =interne communicatie: iedereen op de hoogte van visie, concept, meerwaarde, consequenties (SWP, PV’s..) Een ‘samenverhaal’: team, directie, schoolbestuur Dus: concrete, tastbare DOELEN vooropstellen! BETROKKENHEID TEAM

SAMENWERKING EN OVERLEG TEAM TEACHING EN BVV De school biedt een context om zowel formeel als informeel goed samen te werken. =de voordelen communiceren én ervaren! =praktisch organiseren: leerkrachten vrijroosteren voor overleg Einddoel: ontstaan van netwerken die van mekaar willen leren! SAMENWERKING EN OVERLEG

TEAM TEACHING EN BVV De school heeft aandacht voor wat de leerlingen, de ouders, de maatschappij verwachten = juiste keuzes maken, eigen werking motiveren, in gesprek treden met externen (in harmonie met SWP!) De argumenten voor de keuze voldoende duidelijk maken: welke gevolgen voor taken en competenties leerkrachten, aangepaste functiebeschrijving, voldoende draagkracht, bemerkingen van ouders of externen RESPONSIEF VERMOGEN

TEAM TEACHING EN BVV Uitgaan van een BSA: zijn er al mensen die samenwerken? Verschil KO/LO? In welke situaties is het doenbaar? Is er voldoende draagvlak? = bereidheid om zich in te zetten voor een traject van lange duur. De keuze wordt een prioriteit = correcte planning voor uitvoering, opvolging, evaluatie, bijsturing… Team teaching als vernieuwingsproces is GEEN EVIDENTIE ! Mogelijke weerstand ! VERNIEUWEN

TEAM TEACHING EN BVV Denk aan: structurele vormen van coaching, intern overleg/ hulp van externen/ nascholing of begeleiding Directeur spoort noden op en geeft feedback Team teaching zelf als onuitputtelijke bron van professionalisering = WERKPLEKLEREN ! PROFESSIONALISEREN

TEAM TEACHING EN BVV BELEIDSniveau: schoolbestuur én directeur LEERKRACHTniveau: de directeur coacht en inspireert! TEAMniveau: duidelijke afspraken binnen samenwerkende duo’s! GEDEELD LEIDERSCHAP

WORDEN DE KINDEREN ER BETER VAN? TEAM TEACHING EN BVV Hoofddoel blijft: iedere leerling krijgt de nodige leer- en onderwijstijd! Het team leert vanuit de prestaties én het welbevinden van de leerlingen (dus: observeren!) Effect van vernieuwing is niet makkelijk te meten! WORDEN DE KINDEREN ER BETER VAN?

Valkuilen/Mogelijkheden EEN GESPREK per drie

Valkuilen/Mogelijkheden Het samenstellen van goed draaiende duo’s?! (=aspect gelijkwaardigheid) Lessen SAMEN voorbereiden! Leerkrachten worden bondgenoten De zelfstandigheid van leerlingen wordt bevorderd!

Team teaching : een oplossing ? Voordelen / meerwaarde Voorwaarden / valkuilen functiedifferentiatie focus op talent en competenties van leerkrachten bondgenoten ,geen concurrenten verhoogde begeleidingscapaciteit binnenklasdifferentiatie (SES) lestijden anders benut professionele leergemeenschap actief leren van de kinderen Informeel overleg tussen lkrn … Samenstellen van een goeddraaiend duo ruimte voor ondernemende, zelfstandige kinderen taak -en rolverdeling planlast vermindering als comfort ontstaan van vakleerkrachten (korte) vervanger, manusje … loslaten van frontaal lesgeven, degelijke instructiemomenten …

PRAKTISCH Leer je partner kennen Bespreek mekaars leerkrachtstijl Analyseer je eigen leerkrachtgedrag Bereid de lessen samen voor Expliciteer de doelen van de les Blijf praten Experimenteer op eigen tempo! Probeer verschillende modellen uit Beluister elkaars bekommernissen Waardeer elkaars inbreng Durf probleemoplossend en creatief te zijn

WERKVORMEN AANBRENGEN NIEUWE LEERSTOF Eén leerkracht geeft de les, de tweede zorgt voor visuele ondersteuning. De klas is in 2 groepen verdeeld; de les wordt simultaan gegeven. De lesinhoud wordt in 2 stukken verdeeld; de leerlingen wisselen van groep/leerkracht

WERKVORMEN AANBRENGEN NIEUWE LEERSTOF Eén leerkracht brengt leerstof aan; de tweede loopt rond en biedt ondersteuning! Eén leerkracht geeft de leerstof; de tweede stelt verdiepende vragen. Leerkracht 1: basisleerstof Leerkracht 2: differentiatiegroep

WERKVORMEN ONDERSTEUNENDE LEERACTIVITEITEN De groep is in 2 verdeeld. De leerkrachten oefenen een aparte vaardigheid. Groepen mengen en mekaar uitleg geven. Eén leerkracht begeleidt het groepswerk. De tweede remedieert ondertussen. Zelfstandig werkende leerlingen met toezichthoudende lkr. De 2de lkr geeft intensievere instructie.

WERKVORMEN ONDERSTEUNENDE LEERACTIVITEITEN Beide leerkrachten demonstreren toepassingen (fout/juist). Lln reflecteren in duo (observeren, bekritiseren, noteren..). Gaan dan zelf aan de slag, de lkr lopen dan rond in de klas. De leerkrachten spelen een rollenspel. De duo’s gaan daarna zelf aan de slag.

WERKVORMEN TESTEN Lkr 1 houdt toezicht. Lkr 2 ondersteunt lln met compenserende maatregelen. Lln maken individueel hun test. De beide lkr geven individueel feedback. Lln verbeteren mekaars toets. Lkr 1 geeft juiste oplossingen. Lkr 2 loopt rond en ondersteunt bij nazicht.

WERKMOMENT 1. Welke vormen van teamteaching gebruik je in je praktijk? 2. Wat zie je zitten om uit te proberen tegen 18 maart? (…getuigenis, fotomontage, filmpje…?