1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

De betere duiker, de voorlichting
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
een didactiek voor opleiden op school
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
1* Instructeur Tiel & Oss 2014
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Universiteit van Tilburg
Warmtebronnen Als je iets wil verwarmen heb je een warmtebron nodig.
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Hogescholen in Dialoog
INFOAVOND ZUTENDAAL: Aanleg fietspaden en wegverbetering Stalkerweg
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Een lessenserie van drie lessen
EBIB Rondleiding
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 1: De 3* duiker aan de leiding
Tiel – Oss, 4 e de avond 11* Instructeur Tiel en Oss 2014.
Welkom! 11* Instructeur Tiel & Oss De eerste dag De aftrap Doelstellingen Wij / Zij & de anderen Zelfsturing / Hoe wij leren Eisen aan een instructeur.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
21/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week De geschiedenis herhaalt zich steeds Spijtig!! Putin op bezoek Krim.
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
25/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Russia Reignites The Proxy War: Putin Offers "Complete Support" To Iraq.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Alle nieuwe emissie’s van aandelen brengen enorme verliezen Of dit is typisch.
12/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
OFC28 mediawijsheid les 4.
wie, wat, waarom... Ik ben project manager Gezin...woon
Patiënten kunnen artsen beter
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Veiligheid ben jijzelf
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Presenteren en communiceren
CMAS/NOB brevetopleiding
CMAS/NOB brevetopleiding
Workshop ‘Toezicht in het zwembad’ Zeist, 15 februari 2015.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ethiek in de branche social work
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Instructeursopleiding 2019 Tiel/Oss
Transcript van de presentatie:

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Tiel- Oss’14 5e dag 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Programma Aftrap Terugblik Zwembad Feedback De vereniging Veiligheid / ARBO II Decompressie Evaluatie 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

De aftrap 2*!.. In het Engels? "If you don't make mistakes, you aren't really trying.“ Let’s strijk emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 De terugblik Rob Invullen op een flap nav evaluatie 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Straal als instructeur enthousiasme uit 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Denk om afstand tot cursist 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Overzie je lessituatie 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Wees duidelijk 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Zwembad “volledige” les 1e ronde skills circuit 2e ronde skills circuit Rob 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Zwembad – het gouden ei…. Rob, geeltjes 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Theorielessen - Doelstellingen jij kunt uitleggen hoe het zorgen voor ‘veiligheid’ ook bij de theorieles aandacht verdient jij kunt twee voorbeelden noemen van werkvormen die door leerlingen niet als ‘veilig’ ervaren worden jij kunt vijf aspecten noemen waarmee je als instructeur rekening moet houden bij het lesgeven aan volwassenen jij kunt vier factoren noemen die bepalen of er in een situatie geleerd wordt jij kunt een bestaand lesplan aanpassen aan de actuele situatie jij kunt drie voorbeelden van didactische hulpmiddelen noemen; per hulpmiddel weet je een voor- en een nadeel emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Extra doelstellingen Je kan een probleem kort en bondig omschrijven Je motiveert mensen met korte teksten en minimale aanwijzingen Wat vinden jullie ervan Emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Feedback Wat verstaan jullie er onder…. Emiel Wat vinden jullie ervan 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Communicatie vaardigheden Feedback geven: Wat jij waarneemt; Wat effect daarvan is op jou; Wat voor gevoel jij daarbij krijgt; emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Feedback geven: het huiswerk Wat vind je van deze voorbeelden van feedback? Situatie: je bespreekt met een `leerling zijn lesvoorbereiding. Je bent nu drie minuten bezig en de leerling heeft na de vijf opmerkingen van jou telkens iets gezegd in de trant van “Ja, maar dat moet je ánders zien…” Jij reageert: “Wees nou eens niet zo eigenwijs!” Eén van je zwakkere leerlingen heeft, na een eerdere zeer matige lesvoorbereidingen, nu een duidelijk betere prestatie laten zien. Met name de voorbereiding was zeer gedetailleerd, zeker wat de analyse duikrisico’s betreft. Jij reageert: “Je hebt voor jouw doen het prima doorgelezen!” emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Intermezzo: de communicatie rechthoek De ander centraal (invloed) Garantie voor lange termijn doelen Jijzelf centraal (macht) Opleggen, Adviseren, Oordelen, Informeren Garantie voor korte termijn doelen Rob Er meldt zich op een avond een potentieel nieuw lid in het zwembad. Wie benadert hem via “de ander centraal”, wie via zelf centraal: 2 vrijwilligers. Hoe sta jij in de grooep? 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Het rollenspel “nieuw lid” Welke Non-Verbale communicatie herken je. Is dit stimulerend of niet. Welke positieve elementen van verbale communicatie heb je gezien. Werd er (goed) feedback gegeven. Rob uitleg van opdracht 2 cursisten eruit sturen. Nieuwe cursit aan het zwembad. Emiel: begeleiden discussie , zoeken van antwoorden op de 2 vragen. Wat halen we eruit Rob: acteur, duikmateriaal neerleggen. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Oefenen Per groep: 1 instructeur 1 leerling 2 waarnemers (1 voor organisatie / 1 observatie) Max. 5 minuten gesprek Nabespreken Observeren – Analyseren – Regels feedback. Noteer gouden tips Wisselen Rob Groepen van drie. Twee rollenspellen 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Oefenen Waarnemers lezen case. Een instrueert de instructeur De ander de cursist Je mag niet slaan…  Hoe snel kom je er uit? Rob 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 En als het mis gaat Emiel vraag: heeft er iemand voorbeelden van en slecht nieuws gesprek? 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Inleiding “Instructeur en vereniging” Mindmap Inleiding “Instructeur en vereniging” Rob http://www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/actief_leren/visueel_schema.html 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Pauze Hang alvast de flappen op…. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 De vereniging Inleiding Elevator pitch Zet je vereniging neer in 2 minuten! Na afloop 1 verbeterpunt, 1 pluspunt Rob De it ers als juryliden 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Veiligheid, de onderwerpen Wat hadden we al gehad… Richtlijnen voor Veilig Duiken Veiligheid in gebouwen (algemeen) Veiligheid tijdens de zwembadles Veiligheid tijdens de buitenwaterles / verenigingsduik: Check de Stek ….. `Briefing / debriefing Arbo Emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Veiligheid Emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Risico’s in praktijk Emiel uitwisselen ervaringen 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Arbo rollen II 15 minuten presentaties: Het bestuur weet welke elementen moeten worden veiligheidselementen moeten worden opgepakt en waarom De rol van RIE/ARBO begeleide duik (3* duiker) De rol van RIE/ARBO opleidingsduik (Instructeurs) Emiel en cursisten 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Casus Door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg,maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen, onopzettelijk de dood van EB te hebben veroorzaakt. De schuld van het ongeval werd geheel en al toegerekend aan de beklaagde Bert. De aangerekende fouten waren : 2 beginnelingen (allereerste kennismaking met duiken) in eerste instantie tegelijkertijd onder water willen laten gaan met bijna lege flessen, niet vooraf controleren van de flessen twee volstrekte beginnelingen in het water alleen laten het niet gebruiken van een buddylijn Het verweer op het niet gebruiken van de buddylijn omdat dit niet strikt noodzakelijk is doet niet ter zake daar een instructeur, zo geen buddylijn wordt gebruikt, hand in hand dient te zwemmen met zijn leerling zodat de nodige signalen via de hand doorgegeven kunnen worden. Dit is in casu evenmin gebeurd. emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Casus Hier heeft het feit dat Bert geen instructeur was, geen invloed gehad. Strafrechtelijk: 24 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 4 jaar een geldboete van € 1240,00 vergoeding van de kosten € 260,00 vergoeding aan diverse fondsen € 75,00 € 1.575 Civiel rechtelijk: betaling van materiële en immateriële schade ouders als echtpaar de begrafeniskosten € 1.331 vader smartegeld /kostgeld € 8.677 moeder smartegeld € 8.677 zuster smartegeld € 3.719 vermeerderd met interest totaal € 27.955,21 VERZEKERINGEN De NOB verzekering heeft niet uitbetaald inderdaad op grond van het feit dat Bert geen instructeur is. Er zijn geen gegevens bekend of een eventueel hoger beroep is doorgezet Emiel afsluiten met feedback veenendaal 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Huiswerk volgende keer: Lesgeven in 3 groepen… Mix de groepen van vorige keer Theorieles – Deco Formuleer voor jezelf 2 vragen. Wat vind jij lastig! Maak als groep één gezamenlijke lijst, verdeel de onderwerpen Volgende keer als miniles van 15 minuten. Rob Bedenk lastige onderwerpen uit deco thema en maak minilessen rondom thema. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 En dan de praktijk…. Doornemen theorie reanimatie. Zorg dat je Reanimatie, O2 koffer etc. kunt geven zonder PowerPoint. (Uitgangspunt: actief tijdens duikongeval oefening) Voorbereiden decompressie Afspraken: Pop, O2 koffer Bart inleiden en uitvoeren reanimatie. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014 Evaluatie 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014