Zakelijk Schrijven II college 1, week 1 oprea@hr.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Eindwerk zesde jaar.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Handreikingen Voor de C-kandidaat
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Redactioneel schrijven Les 1
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Schrijven in passende stijl
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Zakelijk schrijven les 3
Nieuw Nederlands 4e editie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Medmec04 Engagement.
Workshop evalueren Dcp
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
SET schrijfvaardigheid H5
Hannah Wielenga februari 2017
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Overtuigende tekst/betoog
Bronnen en onderzoeksvragen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vwo 6 – literatuur Week
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
ERK Writing.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Inleiding beoordelen.
Gesprekstechnieken Les 3.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Schrijven Zakelijke brief.
4 havo Schrijflijn les 5
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Een (informatief) Artikel schrijven
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Zakelijk Schrijven II college 1, week 1 oprea@hr.nl

Promotie NSE

Introductie Basisafspraken Terugblik op zakelijk schrijven I Aanwezigheid en afmelden a.j.de.zeeuw-oprel@hr.nl Huiswerk en samenwerking Schrijfportfolio Terugblik op zakelijk schrijven I

Literatuur Renkema, J., De Schrijfwijzer (2012). Amsterdam: Uitgeverij Boom (verplicht, uitgave 2005 mag ook) Burger, P. & Jong, de, J., Handboek Stijl (2009). Houten: Noordhoff Uitgevers (niet verplicht, behandeld tijdens colleges) Europees Referentiekader Referentieniveaus Meijerink

Samenstellen schrijfteams Studenten maken individueel een schrijfportfolio Iedereen is lid van een vast schrijfteam Een schrijfteam bestaat uit 3 personen Binnen een team lezen de leden elkaars werk en geven feedback

Feedback geven, ontvangen en verwerken Ontvangers van feedback geven aan op welke onderdelen zij feedback willen krijgen. Gevers van feedback voldoen specifiek aan deze vraag, maar geven daarnaast breder feedback. De feedback betreft nadrukkelijk ook de positieve punten van het schrijfproduct. Ontvangers van feedback noteren in het portfolio of de feedback bruikbaar was en of en hoe ervan gebruik is gemaakt. Eventueel voegt de schrijver ook eigen feedback toe (voortschrijdend inzicht). Na feedback wordt het schrijfproduct herschreven.

Taalniveau 2F (Meijerink)/ ERK B1 De leerling: beschikt over voldoende woorden om zich te kunnen uiten, kan redelijk en vloeiend een probleem verhelderen en kan informatie vragen, verzamelen, verwerken en geven; kan instructieve teksten en betogende teksten lezen en eenvoudige adolescentenliteratuur; kan de hoofdgedachte van een tekst weergeven en legt relaties tussen tekstdelen en kan die evalueren en beoordelen; kan samenhangende teksten schrijven met een eenvoudige, lineaire opbouw, over uiteenlopende en vertrouwde onderwerpen. De tekst bevat een volgorde met inleiding, kern en slot; beheerst nog niet alle spellingsproblemen, heeft kennis van de lijdende, bedrijvende en vragende vorm, en beheerst moeilijke gevallen van de persoonsvorm.

Taalniveau 3F (Meijerink)/ ERK B2 De leerling: kan actief en effectief deelnemen aan discussies, debatten en overleg, reageert adequaat op gesprekspartners, beschikt over een goede woordenschat; kan relatief complexe teksten lezen en de hoofdgedachte in eigen bewoordingen weergeven; kan tekstsoorten benoemen en trekt conclusies over intenties, opvattingen en gevoelens van de auteur; kan adolescentenliteratuur en eenvoudige volwassenenliteratuur kritisch lezen; kan met leeftijdgenoten discussiëren over de interpretatie en kwaliteit van de literaire teksten; kan gedetailleerde teksten schrijven waarin informatie en argumenten uit verschillende bronnen bijeengevoegd en beoordeeld worden; kan aantekeningen maken van een helder gestructureerd verhaal.

Taalniveau 4F (Meijerink)/ERK C1 De leerling: kan in alle soorten gesprekken de taal nauwkeurig en doeltreffend gebruiken; kan luisteren naar een grote variatie aan teksten; kan een oordeel geven over de waarde en de betrouwbaarheid van informatie en de aanvaardbaarheid ervan; kan meer complexe teksten lezen en volwassenenliteratuur, en kan de interesse in bepaalde schrijvers motiveren kan goed gestructureerde teksten schrijven over allerlei onderwerpen waarbij het woordgebruik rijk is en zeer gevarieerd en de lay-out bewust en consequent is toegepast.

Opdracht: schrijversprofiel Schrijf met behulp van Rubric in bijlage 3 je schrijversprofiel Maak gebruik van wat je geleerd hebt bij Zakelijk Schrijven I Gebruik de Rubric om te omschrijven waar je nu staat Maak ook duidelijk wat je wilt leren Je schrijversprofiel is het begin van je schrijversportfolio Tip voor je portfolio: houd een logboek bij!

Opdracht 1 Kies een van de drie korte films en bekijk die Formuleer een stelling Schrijf een betoog waarin je je stelling onderbouwt (500 woorden) Doelgroep: leerlingen havo-5 Rotterdamse binnenstadschool Je begint met ideeën uitwisselen in het schrijfteam Je schrijft individueel je eerste (klad)versie Je geeft elkaar feedback: inhoudelijk, over opbouw, over stijl Schrijf je eindversie Maak afspraken in je schrijfteam

Huiswerk Volgende week af: Schrijversprofiel af Kladversie tekst 1 van bijeenkomst 2 af Feedback vragen en geven Korte beschrijving feedback en verwerking Gemaakte afspraken in het schrijfteam Tip: zorg ervoor dat je vanaf het begin je werk bijhoudt, want in week 8 móet je portfolio af zijn…