Boek Communicatie en Organisatie 1e leerjaar; 4e periode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Verborgen vormen van pesten
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Powerpoint gemaakt door
Hoera, een oudergesprek!
Sollicitatiegesprek.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
CanDo Coaching.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Onze doelen en visie in beeld
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Gespreksvaardigheden
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Reflecteren even pas op de plaats
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Iedereen in de dramadriehoek
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Boek Communicatie en Organisatie 1e leerjaar; 4e periode Thema 14 Feedback Boek Communicatie en Organisatie 1e leerjaar; 4e periode

Waarom feedback? Door het geven van feedback komt de fb. ontvanger meer te weten over zichzelf en zijn functioneren. Hij kan antwoord krijgen op vragen als: wat doe ik goed en wat doe ik fout? hoe kom ik over op anderen: wat wordt negatief en wat wordt positief ervaren welke invloed heeft mijn gedrag/houding op anderen, welke reacties roep ik op hoe ga ik om met feedback: sta ik er open voor, kan ik er zelf om vragen, kan ik er assertief op reageren, zie ik feedback als een onderdeel van mijn leerproces?

Tips voor het geven van feedback Push Zorg voor een rustige omgeving waar je niet gestoord wordt. Neem de tijd Geef geen feedback als anderen erbij zijn. Informeer of de ander er voor openstaat, kies het juiste moment. Spreek in de ik-vorm: het is jouw mening, anderen kunnen anders denken. Beschrijf concreet gedrag in termen van: ‘Ik zag, hoorde, voelde…’, geef nooit via-via feedback. Richt je uitsluitend op veranderbaar gedrag. Speel niet op de persoon. Wees eerlijk en niet emotioneel. Geef aan welk effect het gedrag op jou heeft; begin positief. Ga na of de ander je begrijpt. Vertel wat jij anders zou willen, probeer afspraken te maken. Ook voor de toekomst

Tips voor het ontvangen van feedback Probeer de feedback te begrijpen. Vraag om uitleg als je niet weet wat er met de feedback wordt bedoeld. En ben je te verbluft om er goed naar te kunnen luisteren, zeg dan dat je er een andere keer op terugkomt. Ga niet in de verdediging (ja…maar) Beoordeel de feedback, door jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen: Vind ik deze feedback positief of negatief, terecht of onterecht? Hecht ik waarde aan deze feedback? Kan ik er mijn voordeel mee doen? Herken ik de feedback? Heb ik dit al eens eerder gehoord? En kies vervolgens wat je wilt doen met de feedback. Je kunt bijvoorbeeld: Er helemaal niets mee doen als je het onzin vindt. Besluiten om je gedrag te gaan veranderen, als je het eens bent met de feedback. Aan collega's of bekenden vragen of ze de feedback herkennen, als jij nog niet weet of je het herkent of niet.

4 G’s van het geven van feedback Met goede feedback bevorder je gewenst gedrag en voorkom je ongewenst gedrag. Maar wanneer is feedback effectief? Hiervoor geldt een ezelsbruggetje: die van de 4 G’s. Gedrag Beschrijf het gedrag van de ander op objectieve manier. Hierbij horen zinnen als “ik zie dat je…” en “ik hoor jou zeggen dat…” Gevoel De derde G staat voor gevoel. Welk gevoel roept het gedrag van je studiegenoot of collega bij jou op? Voorbeelden hiervan zijn: “Dat vind ik erg vervelend” of “Daarmee maak je mij óók onzeker.” Gevolg van gedrag Na het benoemen van het gedrag in stap 1, laat je de persoon weten wat het gevolg daarvan is, welke indruk je daarbij krijgt. Bijvoorbeeld: “Ik krijg hierdoor het idee dat…” of “mensen kunnen dit verkeerd opvatten.” Gewenst gedrag Tijdens de vierde stap geef je aan welk gedrag gewenst is, zonder stil te staan bij het ongewenste gedrag: “Ik vind het belangrijk dat we op één lijn zetten. Geef het aan als je ergens niet mee eens bent, dan kunnen we proberen tot een compromis te komen.”

Vragen stellen Pull Het stellen van vragen aan de ontvanger is een stuk effectiever dan de ontvanger vertellen wat hij moet doen. Jij prikkelt de ontvanger met jouw vragen tot actief en gericht denken en tot het reflecteren op zichzelf. Bovendien kun je de ontvanger met jouw vragen helpen om zijn moeilijkheden of problemen te doorgronden en te overzien. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, een goede vraag stellen is best moeilijk. Een goede vraag is: kort duidelijk gericht relevant positief neutraal open Gebruik de LSD methode

In deze film worden de succesfactoren benoemd bij het geven van feedback. Je vaardigheden verder ontwikkelen? Ga naar : Video: https://www.youtube.com/watch?v=YH2a8xWepFs

Oefening 1 geven van feed back Ga met zijn tweeën tegenover elkaar zitten. De eerste ronde: de een bekijkt de ander en verwoordt een minuut lang wat hij voor gedrag bij de ander ziet en/of hoort. Bijvoorbeeld: “Ik zie je met je ogen knipperen.” “Ik hoor je zuchten.” “Ik zie dat je je ene been over je andere slaat,” enzovoorts. Alleen maar waarnemingen. Degene die geobserveerd wordt, zegt niets, behalve als de ander de fout ingaat. Dan kan die het opnieuw proberen. In de tweede minuut benoem je eerst wat je ziet en daarna vertel je wat het effect daarvan op jou is. Bijvoorbeeld: “Ik zie je met je ogen knipperen. Ik word er ongedurig van.” “Ik hoor je zuchten. Ik voel met je mee, want ik vind het ook een gedoe!” “Ik zie dat je je ene been over je andere slaat. Ik voel hier helemaal niets bij, ik weet niet wat ik zou moeten voelen.” Desgewenst wissel je van rol, na de twee rondes

Oefening 2.1 Feedback geven Op welke wijze zou jij feedback op onderstaande situatie geven? Als er bij Jan iets misgaat, begint hij onmiddellijk te vloeken. Hij heeft nogal een luide stem en anderen klagen dan ook wel eens over zijn taalgebruik. Je hoort net dat Jan iets uit zijn handen laat vallen, en ja hoor, hij begint weer te vloeken

Oefening 2.2 Feedback geven Op welke wijze zou jij feedback op onderstaande situatie geven? Bij groepswerken functioneert Tom prima, maar er is één probleem: hij komt nooit op tijd. Dat geeft telkens problemen op woensdagmiddag wanneer het project van Nederlands moet uitgewerkt worden. Hij heeft met jou afgesproken dat hij voortaan zal proberen op tijd zal komen. Hij komt nu net weer binnengewandeld, ruim drie kwartier te laat.

Oefening 2.3 Feedback geven Op welke wijze zou jij feedback op onderstaande situatie geven? Nicolien maakt overal snel een rommel van. Ze laat alles slingeren en ook aan het eind van de dag ruimt ze haar rommel niet op. Jij moet vandaag de orde doen in de klas. Het is bijna kwart na vier en ze maakt nog geen aanstalten om de rommel op te ruimen.

Oefening 2.4 Feedback geven Op welke wijze zou jij feedback op onderstaande situatie geven? Suzan heeft de gewoonte om scherp en onvriendelijk te praten tegen haar klasgenoten. Als ze haar iets vragen noemt ze hen ‘stom’. Je hebt net gehoord hoe ze uitviel tegen een nieuwe leerling.

Oefening 2.5 Feedback geven Op welke wijze zou jij feedback op onderstaande situatie geven? Erik komt met een dranklucht na de middagpauze terug de school binnen. Hij loopt waggelend en geeft luid en brutaal commentaar aan klasgenoten en anderen. Sommige leerlingen deinzen achteruit.

Reflecteren als feedback Reflectie kan leiden tot: nieuw inzicht en het besef dat je voortaan bepaalde zaken anders wilt aanpakken; betere ideeën, keuzes en oplossingen; beter communiceren en werken met meer daadkracht, creativiteit en inlevendheid; meer bewust en bekwaam handelen; beter samenwerking en meer werkplezier

Hoe kun je reflecteren Drie woorden Je vraagt de anderen om in maximaal drie woorden aan te geven hoe ze hun dag (of dienst) ervaren hebben. Schaal-vragen Je geeft een ‘rapportcijfer’ voor een bepaalde activiteit of ervaring. Dit cijfer vormt het uitgangspunt voor een gesprek. Waarom dit cijfer? Waar zit dat in? Wat moet er gebeuren om een hoger rapportcijfer te geven?

Methode Barometer Barometer Je geeft op deze barometer aan hoe je terugkijkt op een bepaalde ervaring of periode Deze score vormt het uitgangspunt voor de gedachtenwisseling.

Je werk anders bekeken Je benoemt een dier (of bloem/voorwerp) dat het beste ‘verbeeld’ hoe je tegen het werk aankijkt. ‘Mijn werk is als een… (tijger, koe, slak, Etc.) en je licht toe waarom je dit dier hebt gekozen.

Nog meer oefeningen geven van positieve en opbouwende feedback http://www.vilans.nl/docs/producten/Communicatiewerkblad%20Elkaar%20aanspreken.pdf http://www.zorgvoorbeter.nl/ouderenzorg/Communiceren-feedback.html

http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/kernvaardigheden/mondelinge-vaardigheden/feedback

Sites op internet www.learningtoday.nl