Een leven lang leren Informatie voor classicale vergaderingen over de Permanente Educatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Inhoud presentatie Waarom? Voor wie? Structuur Aanbod Register
Medezeggenschap en de Benchmark
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
MBO passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Workshop ‘Competenties’
Proces- en personeelsplanning Beslissing VR 4 juni 2004 : méér geresponsabiliseerde werkwijze Kader : Managementcode P&O –(Principe 2) Structuren, taken,
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Naar één kerkelijk centrum: stand van zaken Er is nog géén besluit genomen! Alle keuzes zijn nog mogelijk! 1.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Een leven lang leren Informatie voor kerkenraden over de Permanente Educatie.
Opstellen circulaire „Slim Onderzoek“
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
COMPETENTIES voorbeeld HOE Invloed op vakmanschap: de competenties
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
De VOA en schuldhulpverlening
Vergaderen.
Collect Betalingsverkeer 2 Vrijwilligers 3 Verantwoorde kerk 4.
Collect Betalingsverkeer 2 Vrijwilligers 3 Verantwoorde kerk 4.
Deputaten Geestelijke Verzorging Militairen. Geestelijke Verzorging in de krijgsmacht… Wens of noodzaak?
Ambten in de gemeente Gaat het over ‘ambten’, dan gaat het over de gemeente. En gaat het over de gemeente, dan gaat het over Christus. 1 Kor vragen:
Collect Betalingsverkeer 2 Vrijwilligers 3 Verantwoorde kerk 4.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Werkveldconferentie 13 november 2014
Praktijkervaring en reflectie
Verpleegkundig redeneren
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Praktijkcentrum in vogelvlucht
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Gemeenteavond 10 september 2014 Opening Rooster september 2014 Tijdelijke invulling vacature Definitieve invulling vacature Rondvraag Sluiting.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Professionalisering Sociaal Werk
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Beroepingscommissie 10 oktober 2016
Toen Jezus ooit zijn leer- lingen twee aan twee uitzond, gaf Hij hen de opdracht geen overtollige ballast mee te nemen. Geen geld, geen twee hemden.
In kerkordelijke voorstellen Deel 1
Begeleiden van een zorgvrager
Informatie voor ouders groep 8 over:
Visitatie in de Protestantse Kerk in Nederland
Informatie voor ouders groep 8 over:
Er is geen plaats als thuis
Informatie voor ouders groep 8 over:
Persoonlijk Leiderschap
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
geloofsgesprek Waarom het ‘geloofsgesprek’ op de agenda van de Ring?
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Van receptuur naar referentie
Workshop Afspraken maken
Transcript van de presentatie:

Een leven lang leren Informatie voor classicale vergaderingen over de Permanente Educatie

Waarom is er permanente educatie? Van predikanten en kerkelijk werkers wordt verwacht dat zij (GS april 2010) het voortouw nemen en geestelijk leiding geven aan de opbouw van de gemeente hun verantwoordelijkheid nemen voor de kerk als geheel Permanente educatie draagt bij aan bedieningsvreugde en werkplezier kerk is blijvend vindplaats van geloof, hoop en liefde

Doel van de permanente educatie 1.Vak bijhouden: ‐Beroepskennis, vaardigheden, houding 2.Eigen spiritualiteit voeden: ‐Persoonlijk (omgaan met verschillende rollen) ‐Professioneel (bronnen geloofwaardig beschikbaar kunnen stellen) ‐Geloof (eigen geloofsontwikkeling) 3.Aansluiten bij situatie en behoefte van gemeente

Hoe is de permanente educatie opgebouwd? A. Mentoraat en Primaire nascholing B. Voortgezette nascholing Aangestuurd aanbod Open erkend aanbod Vrij studieverlof, alleen voor predikanten

Scholingsplan als basis Uitgaand van competentiegericht leren  Waar is de predikant/kerkelijk werker goed in en wat willen zij van daaruit verder ontwikkelen  Wat willen zij nieuw ontwikkelen

Competenties Zie accreditatiekader  Professionele competenties  Persoonlijke en spirituele competenties  Domeincompetenties

De procedure in het kort ‐Predikanten en kerkelijk werkers nemen het initiatief ‐Zij stellen scholingsplan op en bespreken dat met (een delegatie van) de kerkenraad ‐Kerkenraad geeft feedback ‐Eventuele wijzigingen ‐Plan ter goedkeuring naar BM classicale vergadering

BM classicale vergadering Globale toetsing of de generale regeling goed is toegepast: plan gebaseerd op competenties? leervragen en ontwikkelpunten geformuleerd? relatie met de eigen praktijk zichtbaar (ambt/bediening) ? relatie met de eigen context zichtbaar (gemeente)? heeft overleg met de kerkenraad plaatsgevonden? heldere afspraken met de kerkenraad over de realisatie? globale studieactiviteiten geformuleerd?

Waar liggen de grenzen? -Het is een persoonlijk ontwikkelingsplan -Geen oordeel over de keuzes -Geen oordeel over het plaatselijk beleid

Advies over aanpak -Meedenken met de indiener -Verbeterpunten aangeven -Indien onder de maat, nieuwe indiening noodzakelijk -Soms toekomstplannen indiener zichtbaar = kwetsbare informatie -Ondersteuning door RACV’s mogelijk -Beslissingstermijn zo kort mogelijk i.v.m. aanmeldingstermijnen

Welke kerkelijk werkers wel/niet? Alleen kerkelijk werkers: -ingeschreven in het register -in de bediening of ambt gesteld -meer dan 1/3 werktijd -contract van minimaal 1 jaar -langer dan 5 jaar aan het werk

Vragen over de permanente educatie? Servicedesk voor algemene vragen -(030) Prot. Centrum voor Toerusting en Educatie voor specifieke vragen -(030)