Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Digitaal archiveren met of vanuit
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Functionaliteit voor de manager Beoordelingen Afspraken & Notities
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Metadata proces april 2009 train de trainers. Waar in het werkproces metadata Binnen de organisatie zal afgesproken moeten worden van welke data er metadata.
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Schoolpartnerschappen in Europa
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Schooloverstijgend samenwerkend leren
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Learning on the job voor gevorderden
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
1+1=3 ELO+ Communicatie= Studentservice
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Mediatheek en IVG.
Jos Herkelman Teamleider Trainers & Consultants
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Kolom aanmaken en cijfers invoeren in Grade Center.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Gebruikersdag 2012 Klas in actie met Silverpoint.
Google Apps Implementatieproject binnen het team Toerisme ROC Aventus.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Focus op vakmanschap standaardmodellen in SPBS. Terugdringen VSV Verkorten en intensiveren van opleidingen Nieuwe kwalificatiestructuur Urennorm Focus.
Bordboeken Van .pdf naar HTML5.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Instructie leerling- activatiecode
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Welkom! Klik hier om te beginnen
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Feedback Wat Soorten Door wie
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning

Wat is Action Learning? Inrichting en opzet bij de Hogeschool Rotterdam Extra: Leerstijlen bepalen m.b.v. TS Feedback Agenda Hogeschool Rotterdam : Locatie Museumpark (Laagbouw)

Action Learning is een vorm van onderwijs waarbij studenten met name door te doen leren Action Learning is gericht op het werken in groepen Studenten leren van elkaar door middel van evaluaties en beoordelingen De begeleider wordt vaak pas later betrokken bij het proces en heeft meer de rol van coach dan van instructeur Wat is Action Learning?

Interactie staat centraal en NIET het educatieve materiaal Interactie staat centraal en NIET het educatieve materiaal De student kan meer verantwoordelijkheid nemen De student kan meer verantwoordelijkheid nemen De student kan leren van leerproducten en interactie De student kan leren van leerproducten en interactie De leeromgeving is transparant maar besloten De leeromgeving is transparant maar besloten De opleider heeft meer inzicht in de inhoudelijke voortgang en competentieontwikkeling en hij kan daarop inspelen De opleider heeft meer inzicht in de inhoudelijke voortgang en competentieontwikkeling en hij kan daarop inspelen De opleider heeft meer zicht op het leerproces en hij kan dit virtueel ondersteunen De opleider heeft meer zicht op het leerproces en hij kan dit virtueel ondersteunen Groepsbinding en leerchemie tussen studenten en opleider wordt gestimuleerd Groepsbinding en leerchemie tussen studenten en opleider wordt gestimuleerd Wat is Action Learning nog meer…

Modereren binnen ALN hoort aan te sluiten op procesgericht interactie om samenlerend produceren mogelijk te maken. Docenten zijn vooral productgerichte interactie gewend Mogelijke docenteninteractie

De cyclus Student levert conceptver sie in Mede- studenten geven feedback Student past conceptver sie aan Student levert definitieve versie in Mede- studenten beoordelen

Binnen de projectmodule zijn aanpassingen aangebracht die Action Learning kunnen ondersteunen  Automatisch mappen aanmaken  Div. manieren van feedback geven of beoordelen m.n. binnen de fasering  Overzicht gebruikers  Etc. Via TS Feedback kunnen leerstijlen in beeld worden gebracht. Dit kan helpen heterogene groepen samen te stellen Studenten leren door evaluaties en beoordelingen. Binnen NS kan gegeven feedback worden geëvalueerd. & Action Learning

Voorbeeld opdracht

Ingericht om studenten snel toegang te geven tot de belangrijkste onderdelen van (minder klikken) Belangrijk voor AL:  Mijn cursusses (Mijn studieroutes)  Mijn Samenwerkingsruimten  Forums Dashboard - Portaal

Dashboard (Portaal)

Zonder zoeken een beeld van de laatste wijzigingen binnen het project Termijn weer te geven wijzigingen in te stellen (afgelopen1 dag, 2 dagen, week, etc.) Documenten direct te openen Direct de juiste map openen (‘ga naar’) Wijzigingenoverzicht

Belangrijke tool voor het begeleiden van studenten Geeft een globaal overzicht van:  Aantal deelnames aan het project  Aantal ingeleverde documenten  Aantal malen dat feedback is gegeven  Etc. Let op: Gegevens zijn gebaseerd op de ingelogde student! Overzicht deelnemers

Iedere deelnemer heeft een eigen, automatisch gegenereerde map Iedereen heeft toegang tot de materialen van iedereen De eigen map dient als een plek om een back-up te bewaren van het ingeleverde materiaal Docenten begeleiden NIET in deze mappen Werkruimte bevat verder aanvullende informatie De werkruimte

Werkruimte

Meerdere fases mogelijk: Concept – en eindfase Clusters van ca. 5 studenten geven feedback op elkaars werk Feedback wordt gegeven via de notities op documenten Lengte gegeven feedback is onbeperkt Studenten krijgen training in het geven van feedback binnen (technisch en inhoudelijk) Fasering

Fase 1: Concept product

Studenten leveren, na het aanpassen o.b.v. de ontvangen feedback, het eindproduct in deze fase in Medestudenten beoordelen de ingeleverde producten aan de hand van vooraf ingestelde criteria (Cijfer: 1 t/m/ 10)  Vorm en opbouw  Inleiding  Het eigen verhaal  Belevingsgericht zorgconcept  CCM in de praktijk  Schrijfwijzer gehanteerd Docenten evalueren het ingeleverde product en geven een oordeel (bijv. ‘geschikt voor publicatie’) Fase 2: Eindproduct

Plaats waar docenten o.a. aansturen en stimuleren Studenten plaatsen hier hun leervragen Zichtbaar, middels kleurcode, welke rol de gebruiker heeft binnen het forum (docent of student) Nadrukkelijk niet bedoeld voor informele interactie Het forum

Meer gericht op de informele interactie Kan het vormen van groepen versterken Het logboek

Feedback 1

Feedback 2: Fout

Leerstijlentest TS Feedback

Een volledig in geïntegreerde tool om zelf feedbackformulieren op te stellen 0 tot 360 graden feedback (afhankelijk van aantal betrokkenen) Rapportages toegankelijk te maken voor betrokkenen en begeleiders Eenvoudig op te nemen in het portfolio van de feedbackontvanger Bruikbaar om bijv. de leerstijlentest van Kolb in uit te werken Wat is TS Feedback

Vragenlijst

Rapportage

© 2012 Three Ships enterprises bv Niets uit deze presentatie mag worden verveelvuldigd, verspreid en / of openbaar gemaakt door middel van druk, foto- kopie, microfilm, of op enige andere wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Three Ships enterprises. Dank voor uw aandacht! Meer informatie: