Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Ontwerpprojecten In de praktijk
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2

Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Drieslag functioneel rekenen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Didactiek procesgerichte aanpak
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Stand van zaken Project WAK
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Taalbeleid.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Najaar 2009 door Leonore Pop Projectenbureau.
moderniseren van het curriculum.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Evaluatie Leerlijnen.
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Lezen: doe het goed voor
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Referentiekader rekenen. Uit: /
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Virtual Reality in de les
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Masterclass voor lerarenopleiders
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakgroep Nederlands OK?
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland Voorjaarsconferentie Netwerk Didactiek Nederlands Antwerpen, 8 mei 2009 Carl Brüsewitz Lerarenopleiding Windesheim, Zwolle cf.brusewitz@windesheim.nl

Leerplan lerarenopleiding Nederlands K3-project Wat doen we al? Wat doen we (nog) niet?

Uitgangspunten leerlijn taalbeheersing Volledigheid Boven de stof Didactiek Feedback Van eenvoudig naar moeilijk

Vakdidactiek Kerndoelen en schoolmethodes Voorbereiding stage Lessen produceren en Uitvoeren met feedback Thema’s: toetsen en evalueren, activerende didactiek, leeromgevingen, samenwerkend leren, actieonderzoek

Taalgericht vakonderwijs Studenten maken kennis met taalgericht vakonderwijs en leren dit toepassen in meertalige klassen; Inhoud van M. Hajer en Th. Meestringa,Taalgericht Vakonderwijs, Bussum 2004, ISBN 9062834205.

Het K3-project Project op initiatief van directeuren hbo-lerarenopleidingen Kennisbasis De verplichte kennis van het vak Kennistoetsen Toetsen om vast te stellen of studenten die kennis beheersen Kennisbank Activiteiten die leiden tot ‘goed’ gebruik van kennis en toetsen in curriculum en opleidingspraktijk

K3 Stand van zaken Cursusjaar 2008 – 2009 Redactieteam uit verschillende lerarenopleidingen Kennisbasis: concept Negenveldenmodel / Academische discipline Invoegen kerndoelen Leoned (Landelijk Expertisecentrum Opleidingen Nederlands en Diversiteit) voltooid 15 mei 2009 Legitimering met velddeskundigen

Ter discussie Het K3-project voorziet in een helder, toegankelijk en bruikbaar doelenkader Er is in het curriculum aandacht voor: - praktijkvoorbeelden van goed functioneel leesonderwijs; - werken met nieuwe leervormen; - woordenschatontwikkeling.

Ter discussie (vervolg) Beginnende leraren zijn vertrouwd met criteria voor kwaliteit en toegankelijkheid van teksten; Beginnende leraren zijn geschoold in het onderkennen en diagnosticeren van leesproblemen; Beginnende leraren kennen de relatie tussen taal/leesproblemen en een gebrekkige motivatie; Beginnende leraren kunnen leesstrategieën functioneel inzetten; Beginnende leraren slagen er meestal in om interessant en toegankelijk lesmateriaal te kiezen.