Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland Voorjaarsconferentie Netwerk Didactiek Nederlands Antwerpen, 8 mei 2009 Carl Brüsewitz Lerarenopleiding Windesheim, Zwolle cf.brusewitz@windesheim.nl
Leerplan lerarenopleiding Nederlands K3-project Wat doen we al? Wat doen we (nog) niet?
Uitgangspunten leerlijn taalbeheersing Volledigheid Boven de stof Didactiek Feedback Van eenvoudig naar moeilijk
Vakdidactiek Kerndoelen en schoolmethodes Voorbereiding stage Lessen produceren en Uitvoeren met feedback Thema’s: toetsen en evalueren, activerende didactiek, leeromgevingen, samenwerkend leren, actieonderzoek
Taalgericht vakonderwijs Studenten maken kennis met taalgericht vakonderwijs en leren dit toepassen in meertalige klassen; Inhoud van M. Hajer en Th. Meestringa,Taalgericht Vakonderwijs, Bussum 2004, ISBN 9062834205.
Het K3-project Project op initiatief van directeuren hbo-lerarenopleidingen Kennisbasis De verplichte kennis van het vak Kennistoetsen Toetsen om vast te stellen of studenten die kennis beheersen Kennisbank Activiteiten die leiden tot ‘goed’ gebruik van kennis en toetsen in curriculum en opleidingspraktijk
K3 Stand van zaken Cursusjaar 2008 – 2009 Redactieteam uit verschillende lerarenopleidingen Kennisbasis: concept Negenveldenmodel / Academische discipline Invoegen kerndoelen Leoned (Landelijk Expertisecentrum Opleidingen Nederlands en Diversiteit) voltooid 15 mei 2009 Legitimering met velddeskundigen
Ter discussie Het K3-project voorziet in een helder, toegankelijk en bruikbaar doelenkader Er is in het curriculum aandacht voor: - praktijkvoorbeelden van goed functioneel leesonderwijs; - werken met nieuwe leervormen; - woordenschatontwikkeling.
Ter discussie (vervolg) Beginnende leraren zijn vertrouwd met criteria voor kwaliteit en toegankelijkheid van teksten; Beginnende leraren zijn geschoold in het onderkennen en diagnosticeren van leesproblemen; Beginnende leraren kennen de relatie tussen taal/leesproblemen en een gebrekkige motivatie; Beginnende leraren kunnen leesstrategieën functioneel inzetten; Beginnende leraren slagen er meestal in om interessant en toegankelijk lesmateriaal te kiezen.