Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

situationeel leiderschap
Succesfactoren van teamcoaching
Martin Euwema leren van conflict
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
….een korte presentatie
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Haptonomie.
met inzichten uit de sport
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Workshop teamvorming en leiderschap
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Ketensamenwerking vanuit het perspectief van de individuele organisatie Anneleen Winters Een analyse als discussie start Center for e-Government Studies.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Workshop Projectmanagement Parade 2009
Een theoretische verkenning
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Succesfactoren voor Top Teams
Werkoverleg en Medezeggenschap
Ethiek.
De kracht van mensen en teams
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Doel en taak van de hulpverlening
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Samenwerken.
Weerstand kan je opvatten als feedback
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Groepsdynamiek 1.
Niets is wat het lijkt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
Beter samenwerken in teams
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Master Practitioner Coach
Communicatie 4e les.
LOB Waar ben je trots op?.
Burgerschap Samenwerkend leren
Persoonlijk Leiderschap
Werkgevers wendbaar aan de slag
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Ontwikkeling, wij als EBS
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen Ikke en de rest kan … De leidinggevende is verantwoordelijk voor de sfeer en de resultaten. Die wordt er voor betaald! Als zaken niet goed aangeleverd worden, kan ik er ook niets aan doen als het misgaat Ik word betaald om mijn werk te doen, niet meer Wat zie je gebeuren in het team ? Solistisch gedrag Beleefde communicatie Passieve, afwachtende houding Team doel : Verschillende beelden, geen intentie tot afstemming Team legt verantwoordelijkheid bij manager Hetzelfde t-shirt maakt nog geen team Directieve Leiderschapsstijl Sleutel tot succes voor de manager Typisch gedrag van de manager Leren naar elkaar te luisteren en elkaar feedback te geven Afstemming krijgen over inhoud van teamtaak én procedures Bewust maken van interactie Aandragen van inhoudsgerichte oplossingen Inhoud, is beoordelingsgericht stuurt op goed / niet goed Postbode tussen mensen Politie agent bij conflicten Omgang met werk gerelateerde problemen: Stuurt op: Rol in het team: Rol bij conflicten:

Storming Conflictfase Onderliggende denkpatronen Ik versus Jij Wat zie je gebeuren in het team ? Eigen positie versterken door gebruikmaking van de groep. Schijnonafhankelijkheid Wantrouwen in management (Verzet en rebellie als voornaamste drijfveren van gedrag) Subgroepjes die elkaar uitsluiten en beconcurreren Wijzen naar elkaar en leidinggevende Geen collectief hart Overaccentueren van onafhankelijkheid Proberen afstemming te krijgen over teamtaak Elkaar feedback leren geven Team doel : Verschillende beelden, voorzichtige afstemming Team legt verantwoordelijkheid bij manager Overtuigende Leiderschapsstijl Sleutel tot succes voor de manager Typisch gedrag van de manager Omgang met werk gerelateerde problemen:  Brandjes blussen ad hoc Bewust maken van interactie Normen en impliciete omgangsregels expliciet maken Focus op inhoud, procedure en proces Stuurt op:  Inhoud Rol in het team: Leert de groep communicatieve vaardigheden Rol bij conflicten Mede probleemdrager …..

Een goed team lijkt meer op een gemengde salade dan op groentesap Norming Onderliggende denkpatronen Samenwerkingsfase Wij versus Zij Wij zijn beter dan de andere afdelingen! Wij horen bij elkaar! Jammer voor de anderen, wat een geluk voor ons Nieuwelingen moeten zich aanpassen aan ons We hebben geen behoefte aan ideeën die niet aansluiten aan de onze Wat zie je gebeuren in het team ? Buiten het team is de vijand Trots op het team Leren van elkaar Denken en handelen proactief Team doel : Helderheid over het doel en de procedures Team draagt gezamenlijk de verantwoordelijkheid Participerende Leiderschapsstijl Sleutel tot succes voor de manager Typisch gedrag van de manager Omgang met werk gerelateerde problemen:  Focus op randvoorwaarden Een goed team lijkt meer op een gemengde salade dan op groentesap Stuurt op:  Proces, interactie, resultaat afspraken Focus op de interactie ook met partijen buiten het team en nieuwe teamleden Rol in het team: Spreekt aan en vertrouwt er verder op dat het goed komt Rol bij conflicten Welke conflicten?

Performing Prestatiefase Onderliggende denkpatronen Wij én Zij Wat zie je gebeuren in het team ? Je hebt elkaar nodig en dan pas kan het beter worden Wij zijn verantwoordelijk Afspraak is vanzelfsprekend afspraak Gaan een relatie aan met de omgeving Staan open voor ideeën van nieuwkomers Zijn goed in staat helikopterview te hanteren Werken teamoverstijgend Waarden en noodzaak voor zingeving Team doel : Helderheid over doel en procedures en proces Team draagt gezamenlijk de verantwoordelijkheid Sleutel tot succes voor de manager Delegerende Leiderschapsstijl Samen sterk! Ook met andere afdelingen Typisch gedrag van de manager Zorgdragen dat blik naar buiten blijft Continue leren mogelijk maken door reflectie, bezinning en visieontwikkeling Optimaal gebruik maken van elkaars kwaliteiten Stuurt op: Teamdoelstellingen en gemaakte afspraken Rol in het team: Zorgt voor wisseling van rollen Rol bij conflicten  Onpartijdig. Zoekt logica op.