ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IVLOS Universiteit Utrecht E-learning: learning apart (or) together? Bijeenkomst NVvO E-learning werkgroep, 11 september 2002.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
techniek, communicatie en didactiek
Learning analytics: de docent
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Onderwijskundige implementatie van SharePoint Expeditie Corlaer Bart van Luik TeleTOP e-learning
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Hoofdlijn Communicatie
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
moderniseren van het curriculum.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Van data naar kennis. Customer Case – Robeco Forms naar Apex Migratie.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Innovate-IT Enkele toepassingen
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Verbeteren aansluiting vo – wo
The Future Teacher 3.0.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens

Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie

Introductie ITCOLE-project Wilfred Rubens? Innovative Technologies for COllaborative LEarning and knowledge building Europees project samenwerkend leren en ICT (IST programma van de Europese Commissie, als onderdeel van de "School van de Toekomst" thema actielijn)

ITCOLE: partners University of Art & Design University of Helsinki Forschungszentrum Informationstechnik GMBH Universidad de Murcia UVA & Universiteit Utrecht Universita degli Studi di Salerno University of Athene City of HelsinkiUniversita di Roma ‘La Sapienza’ Rol Nederlandse partners Scholen motiveren en begeleiden Evalueren Feedback geven ten aanzien van de ontwikkeling

Doel van ITCOLE project Ontwikkelen van: didactische modellen waarin elektronische leeromgevingen als hulpmiddel dienen een elektronische leeromgeving voor het basis en voortgezet onderwijs

Enkele opmerkingen bij ELO’s Er zijn veel ELO’s Elke ELO heeft een ingebakken visie op leren! Vaak impliciet Er zijn weinig ELO’s voor samenwerkend leren ELO’s zijn in het algemeen duur

ELO: Synergeia Didactisch uitgangspunt: – Samenwerkend leren – Probleemgestuurd leren Verschillende rollen, verschillende functionaliteiten Leerling “mag veel” Ontwikkelde software gratis voor Europees onderwijs

Synergeia als basis Extra functionaliteiten erbij ontwikkelen, zoals chat, een ‘shared whiteboard’ en denktypes. Denktypen (bevorderen metacognitieve vaardigheden: wat voor type bericht het is?)

Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie

Computer Supported Collaborated Learning (CSCL) CSCL is focused on how collaborative learning supported by technology can enhance peer interaction and work in groups, and how collaboration and technology facilitate sharing and distributing of knowledge and expertise among community members.

Model voor samenwerkend leren en ICT Progressive Inquiry Model, naar Hakkarainen e.a. Werkvormen: Discussiëren (helpt gedachten verwoorden) Debatteren Onderhandelen Brainstormen Discussiestukken plaatsen Peer feedback geven

Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie

Methoden van onderzoek Multi-case study School-information format User stories Database analyse Vragenlijst voor docenten Vragenlijst voor leerlingen Groepsinterviews met docenten

Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie

Huidige situatie Finland: 12 scholen, 30 docenten Griekenland: 10 scholen, 1 universiteit, 14 docenten Italië: 9 scholen, 1 universiteit, 27 docenten Nederland: 7 scholen, 12 docenten

Bevindingen ITCOLE (1) Diverse “vakken“ of domeinen (bijv. VOC, middeleeuwen, uitbreiding EU, elektrische circuits, lezen & schrijven, mythes…) Verschillende doelgroepen Projecten kunnen op verschillende manieren worden gestructureerd Verschillende didactische aanpakken (per land, per school, per docent)

Bevindingen ITCOLE (2) Gebruik Synergeia stimuleert reflectie op wijze van onderwijs geven Leerproces, ook voor de docent (bijvoorbeeld t.a.v adequate begeleiding)! Vertrouwen van docenten in samenwerkend leren neemt toe Leerlingen moesten erg wennen aan manier van leren Schoolcultuur en curriculum kunnen belemmerend werken

Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie

Meer informatie? wiewatwaar/rubens/elektronischehan/ 18971main.html