ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens
Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie
Introductie ITCOLE-project Wilfred Rubens? Innovative Technologies for COllaborative LEarning and knowledge building Europees project samenwerkend leren en ICT (IST programma van de Europese Commissie, als onderdeel van de "School van de Toekomst" thema actielijn)
ITCOLE: partners University of Art & Design University of Helsinki Forschungszentrum Informationstechnik GMBH Universidad de Murcia UVA & Universiteit Utrecht Universita degli Studi di Salerno University of Athene City of HelsinkiUniversita di Roma ‘La Sapienza’ Rol Nederlandse partners Scholen motiveren en begeleiden Evalueren Feedback geven ten aanzien van de ontwikkeling
Doel van ITCOLE project Ontwikkelen van: didactische modellen waarin elektronische leeromgevingen als hulpmiddel dienen een elektronische leeromgeving voor het basis en voortgezet onderwijs
Enkele opmerkingen bij ELO’s Er zijn veel ELO’s Elke ELO heeft een ingebakken visie op leren! Vaak impliciet Er zijn weinig ELO’s voor samenwerkend leren ELO’s zijn in het algemeen duur
ELO: Synergeia Didactisch uitgangspunt: – Samenwerkend leren – Probleemgestuurd leren Verschillende rollen, verschillende functionaliteiten Leerling “mag veel” Ontwikkelde software gratis voor Europees onderwijs
Synergeia als basis Extra functionaliteiten erbij ontwikkelen, zoals chat, een ‘shared whiteboard’ en denktypes. Denktypen (bevorderen metacognitieve vaardigheden: wat voor type bericht het is?)
Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie
Computer Supported Collaborated Learning (CSCL) CSCL is focused on how collaborative learning supported by technology can enhance peer interaction and work in groups, and how collaboration and technology facilitate sharing and distributing of knowledge and expertise among community members.
Model voor samenwerkend leren en ICT Progressive Inquiry Model, naar Hakkarainen e.a. Werkvormen: Discussiëren (helpt gedachten verwoorden) Debatteren Onderhandelen Brainstormen Discussiestukken plaatsen Peer feedback geven
Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie
Methoden van onderzoek Multi-case study School-information format User stories Database analyse Vragenlijst voor docenten Vragenlijst voor leerlingen Groepsinterviews met docenten
Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie
Huidige situatie Finland: 12 scholen, 30 docenten Griekenland: 10 scholen, 1 universiteit, 14 docenten Italië: 9 scholen, 1 universiteit, 27 docenten Nederland: 7 scholen, 12 docenten
Bevindingen ITCOLE (1) Diverse “vakken“ of domeinen (bijv. VOC, middeleeuwen, uitbreiding EU, elektrische circuits, lezen & schrijven, mythes…) Verschillende doelgroepen Projecten kunnen op verschillende manieren worden gestructureerd Verschillende didactische aanpakken (per land, per school, per docent)
Bevindingen ITCOLE (2) Gebruik Synergeia stimuleert reflectie op wijze van onderwijs geven Leerproces, ook voor de docent (bijvoorbeeld t.a.v adequate begeleiding)! Vertrouwen van docenten in samenwerkend leren neemt toe Leerlingen moesten erg wennen aan manier van leren Schoolcultuur en curriculum kunnen belemmerend werken
Agenda Introductie ITCOLE-project Samenwerkend leren en ICT Methoden van onderzoek Bevindingen ITCOLE-project Vragen en discussie
Meer informatie? wiewatwaar/rubens/elektronischehan/ 18971main.html