Triple P – Belgium www.triplep.be CKG ‘t Kinderkasteeltje www.kinderkasteeltje.be Gesubsidieerd door K&G 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Advertisements

Opvoedingswinkel Mechelen september 2012
Handelingsgericht werken en de IB
1 Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink 20 jaar Thuisbegeleiding.
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Welkom bij “Triple P in het basisonderwijs”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Profilering CKG ‘t Kinderkasteeltje
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Ervaringen Implementatie in Nederland
18 november 2011.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communicatie met ouders
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Groepsdynamiek 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Dienst Wonen - Stad Gent
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Handelingsgericht werken
Communicatie 7e les.
Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink
CKG de kleine parachute
Naam school Datum Logo van de school
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Welkom bij DAIly NURSE.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Triple P – Belgium www.triplep.be CKG ‘t Kinderkasteeltje www.kinderkasteeltje.be Gesubsidieerd door K&G 1

Wat is Triple P? Positief Parenting Program: je kind positief opvoeden Prof. M. Sanders - Wetenschappelijk onderbouwd Preventief en vroegtijdig interventieprogramma Oudertraining waarbij het kind betrokken wordt Eenvoudig stappenplan Positieve resultaten: Ouders sterker en zelfzekerder maken Positief gedrag van kinderen versterken Relatie tussen ouders en kind bevorderen 2

Wat is Triple P? Triple P reikt een ‘gereedschapskist’ met vaardigheden aan. Dit laat toe dat ouders zelf kiezen en uitproberen wat er werkt voor hen en waar ze zich goed bij voelen. 3

5 Basisprincipes Positief Opvoeden Een veilige, boeiende omgeving bieden Een positieve leeromgeving creëren Assertieve discipline toepassen Realistische verwachtingen hebben t.o.v. je kind en t.o.v. van jezelf Zorgen voor jezelf als ouder 4

Triple P strategieën Opbouwen van een positieve relatie: quality time, praten met kinderen, affectie geven Stimuleren van gewenst gedrag: beschrijvend prijzen, positieve aandacht, boeiende activiteiten Aanleren van nieuw gedrag en vaardigheden: goede voorbeeld, incidenteel leren, vraag-zeg-doe, gedragskaarten Omgaan met ongewenst gedrag: basisregels, direct aanspreken, gepland negeren, duidelijke rustige instructies, logische consequenties, quiet time, time-out 5

Triple P interventies Accreditatie via Triple P Belgium is noodzakelijk Universele Triple P Selectie Triple P: informatiegesprek of reeks lezingen: Opvoedingswinkel, K&G, … Eerstelijns Triple P: advies met korte vaardigheidstraining: Opvoedingswinkel, K&G, CLB, CAW, … Brede training: individueel of in groep: CKG , … Versterkt Triple P: bijkomende gezinsinterventie: CKG, CGG, … 6

Triple P niveau 3 advies met korte vaardigheidstraining kader = opvoedingswinkel Gent Plaats waar ouders/opvoedingsverantwoordelijken terecht kunnen met kleine en grote vragen over de opvoeding van kleine en grote kinderen Ondersteuning: info, pedagogisch spreekuur, doorverwijzen, sociale steun, onderzoek, promo en toeleiding.

Triple P niveau 3 advies met korte vaardigheidstraining PEDAGOGISCH SPREEKUUR: Gratis en anoniem Vraaggericht en samen zoeken Empowerend: ouders deskundig en verantwoordelijk Bevragen van verschillende aspecten: de zorg, context, draaglast/draagkracht Ouder geeft focus van gesprek aan: emotionele steun, positieve feedback of concrete opvoedingsaanpak Veranderingswens ouder = basis Gedrag kind past binnen normale ontwikkeling Ouder is in staat om het gedrag te beïnvloeden en gelooft er ook in

Triple P niveau 3 advies met korte vaardigheidstraining PEDAGOGISCH SPREEKUUR: verschillende methodieken Methodiek Blokland Pscyho pedagogisch counseling Triple P niveau 3 => Op maat, samen met ouders beslissen

Triple P niveau 3 advies met korte vaardigheidstraining Kenmerken Triple P niveau 3 Getrapt systeem van gezinsinterventie Preventief, vroegtijdig Specifieke gedragsmoeilijkheid aanpakken: vb woedeaanvallen, zeuren, ruzie maken, ongehoorzaamheid Individueel: consulent - ouder(s) Ouder(s) gaan zelf aan de slag Doelgroep: ouders van kinderen van 0 tot 12 jaar die een specifieke bekommernis hebben over het gedrag of de ontwikkleing van hun kind, die nood hebben aan individuele advisering en/of een actieve vaardigheidstraining

Triple P niveau 3 advies met korte vaardigheidstraining Methode: Kort programma van 5 sessies van 1 uur, gespreid over enkele maanden Advies, gecombineerd met praktische oefeningen en zelfevaluatie SESSIE 1: gegevens verzamelen over de vraag: hoe, wie wat waar wanneer (+ eerste vraagverkenning en ruimere context zoals in elke gesprekmethodiek OW) erkenning moeilijkheid, afbakening gedrag, oefening opvolging. SESSIE 2: ontwikkelen opvoedingsaanpak: feedback verzamelde gegevens, benoemen mogelijke oorzaken gedragsmoeilijkheden, doelen van verandering, selectie opvoedingsaanpak, actieve oefening (hoe wie wat waar hoe lang wanneer) randvoorwaarden ouders SESSIE 3: opvolgen vooruitgang, bijsturen en verfijnen aanpak, opsporen en overwinnen van hindernissen, andere moeilijkheden SESSIE 4: opvolging sessie 3 SESSIE 5: opvolgen vooruitgang, evaluatie, andere vragen

Triple P niveau 3 advies met korte vaardigheidstraining Materiaal: Flipover Informatiebladen Dvd Algemene wegwijzer Oorzaken vragenlijst Opvoedingsbeleving vragenlijst Hupmiddelen gesprek

Triple P niveau 3 advies met korte vaardigheidstraining PRAKTISCH Permanentie woensdag 10u-19u vrijdag 10u- 16u op afspraak 9u – 19u

Triple P niveau 4 Voor ouders met kinderen van 0-12 jaar: die zich zorgen maken over het gedrag en/of de ontwikkeling van hun kind die nood hebben aan advies en training die terug plezier willen hebben in het opvoeden van hun kind Groepsgericht of individueel Training is gratis 7

Groepsgericht Triple P Groep van maximaal 12 ouders Aanleren en inoefenen van vaardigheden Programma van 10 sessies: 6 groepsbijeenkomsten van 2,5 uur 3 telefonische sessies 1 afsluitende sessie van 2,5 uur Sociale steun via het uitwisselen van opvoedingservaringen 8

Inhoud sessies groep: Sessie Inhoud 1: Positief opvoeden Afnemen vragenlijsten Werken als groep – intentieverklaring Wat is positief opvoeden? Oorzaken van gedragsproblemen Doelen voor verandering Het gedrag van kinderen opvolgen 2 en 3: Ontwikkeling bevorderen Aanleren van vaardigheden en strategieën om: positieve relaties te ontwikkelen gewenst gedrag aan te moedigen nieuwe vaardigheden of nieuw gedrag aan te leren 4 en 5: Ongewenst gedrag aanpakken ongewenst gedrag aan te pakken routines te ontwikkelen gedragskaarten te gebruiken 6: Vooruitkijken Overlevingstips voor gezinnen Risicovolle situaties Routine voor geplande activiteiten Voorbereiden telefonische sessies 9

Inhoud sessies groep: Sessie Inhoud 7 t.e.m. 9: Routines implementeren De sessie voorbereiden Bespreken van de vorderingen Andere problemen 10: Afsluiten van het programma Het programma afbouwen Evaluatie van de vooruitgang Veranderingen handhaven Toekomstige problemen oplossen Doelstellingen voor de toekomst Vragenlijsten afnemen Eindbeoordeling 10

Standaard Triple P Individuele oudertraining in opvoedingsvaardigheden Aanleren en inoefenen van vaardigheden Programma van 10 sessies d.m.v. huisbezoeken 11

Inhoud sessies standaard: 1: Intake Afnemen van vragenlijsten Aard en geschiedenis van het probleem Gerelateerde problemen Ontwikkelings-, sociale en relevante gezinsgeschiedenis Manier waarop ouders het probleem ervaren Opvolging van het gedrag 2: Observatie en feedback over de verzamelde gegevens Afsluiting van het intakegesprek Observatie van de ouder-kindinteractie Bespreking van de verzamelde gegevens Oorzaken van gedragsproblemen Doelen voor verandering 3: Ontwikkeling bevorderen Principes van positief opvoeden Aanleren van vaardigheden en strategieën om: positieve relaties te ontwikkelen gewenst gedrag aan te moedigen nieuwe vaardigheden of nieuw gedrag aan te leren 12

Inhoud sessies standaard: 4: Ongewenst gedrag aanpakken Ongewenst gedrag aanpakken Routines ontwikkelen Gedragskaarten 5 t.e.m. 7: Oefensessies Oefentaak Zelfevaluatie en feedback Bepalen van doelen Andere problemen Doelen voor het oefenen tussen de sessies 8: Training van geplande activiteiten Opvolgen van vooruitgang Risicovolle situaties Routines voor geplande activiteiten 9: Geplande activiteiten invoeren Kinderen stimuleren om alleen te spelen Verdere planning Boeiende activiteiten 13

Inhoud sessies standaard: 10: Afsluiten van het programma Overlevingstips Het programma afbouwen Evaluatie van de vooruitgang Behouden van verandering Problemen in de toekomst oplossen Afnemen vragenlijsten Eindbeoordeling 14

Triple P ‘t Kinderkasteeltje Voor informatie en/of aanmeldingen: CKG ‘t Kinderkasteeltje 09/385.40.15 kinderkasteeltje@kinderkasteeltje.be www.kinderkasteeltje.be 15