Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel WWW.EMERGENTLITERACY.NL Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Delf examen B1.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Kleuterschool De Zevensprong
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
ICT zonder beperkingen Hoofdstuk 3: educatieve mogelijkheden
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
DYSLEXIE VOORLICHTING
bij juf Ineke en juf Caroline
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Vergoedingsregeling dyslexie
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
startopdracht Schrijf met Structograaf een PSD waarmee
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
Effectief spellingonderwijs
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Aanlevering Monitoring Wijzigingen Controletool Rapportagetool.
Leerlijnen in relatie met de methode
Een levensboek voor ouderen
Wat is Leesbalans? • Hét programma voor kinderen met leesproblemen en dyslexie. • Programma voor kinderen in groep 2 t/m 8. ‘Het kan voor een kind.
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
Bouw!.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Spellied 2.
voor familie en vrienden van
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
Juf Miranda Molengraaf
Ouderavond klas 1, 26 aug 2015.
Informatieve bijeenkomst
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Volgende paginastartschermVolgende paginastartscherm Welkom bij de demo van de oefensoftware van Lekker Lezen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Docentvaardigheden ICT
Spelling woorden met lange klank
Lezen in groep 3 Okt 2017.
De ontwikkeling van het kind !
Stappenplan werkwoordspelling
Transcript van de presentatie:

Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009

Workshop Letters in Beweging (LIB) 1. Introductie 2. Schrijfontwikkeling kleuters 3. Beoordelen van schrijfproducten 4. Computerprogramma LIB 5. Onderzoek LIB 6. Werken met LIB

1. Introductie Web-based computer interventies voor jonge risico- kinderen ter voorkoming van leesproblemen Risicogroepen: –lage scores op ontluikende leesvaardigheden (bijv. letterkennis en schrijven) –kinderen met moeilijk leergedrag –kinderen uit lage sociaal economische milieus

2. Schrijfontwikkeling kleuters Letters en klanken herkennen NaamFoneembewustzijn Kijk!!! De M van Mark MMMMark MMMama MMMac

3. Beoordeling schrijfproducten Stap 1: is het krassen/ tekenen; schrijfachtig of gebruikt het kind het echte letters? Stap 2: wanneer het letters zijn: komen ze ook echt voor in het geschreven woord (fonetisch)? Stap 3: bij fonetische letters: in hoeverre is het woord leesbaar? Uitgangspunt is de eigen naam van het kind!

3. Beoordeling schrijfproducten (2) 0Krassen of tekenen 1Gebruik van kleine goede vormen, maar nog geen letters 2Gebruik van echte letters maar geen fonetisch correcte 3Gebruik van 1 fonetisch correcte letter (plaats maakt niet uit) 4Gebruik van minimaal 2 fonetisch correcte letters (plaats maakt niet uit) 5Niet correct geschreven, wel duidelijk leesbaar 6Correct geschreven (of in spiegelbeeld)

4. Computerprogramma LIB 40 Spellen − 22 spellen om de naam te oefenen (vorm) − 6 spellen om de eerste letter van de naam te isoleren en te oefenen (vorm & klank) − 12 spellen om te oefenen hoe de eerste letter van de naam in andere woorden klinkt (klank)

4. Computerprogramma LIB (2) Feedback bij goed antwoord Bevestiging (vooral: aandacht op relatie tussen letter en klank; “ Goed zo, in dat woord hoor je de /k/ van koen”) Feedback bij fout antwoord Herhalen van de opdracht Hint (“Hoe schrijft de juf jouw naam?”) Voordoen (“Luister goed, in dat woord hoor je de /k/ van koen”)

5. Onderzoek LIB 135 kinderen in twee groepen 15 weken computerprogramma Testen (voor en na): –Foneembewustzijn –Schrijftaak –Woordherkenning –Leren decoderen

5. Resultaten LIB (1) Beter in identificeren van eerste of laatste klank in woorden ffffiets bbbbbankroosssss

5. Resultaten LIB (2) Beter in schrijven Zonder LIBMet LIB naam (6) mama (2) vlag (2) mama (6) boot (4) naam (6)

5. Resultaten LIB (3) Beter in woordherkenning bordvaasvatvees

5. Resultaten LIB (4) Gevoeliger voor leesinstructie Decodeertaak –im ak ep on –vop mas reg sif

6. Werken met LIB Voor wie is LIB geschikt? Hoe vaak en hoe lang moeten kinderen met LIB werken? Wat te doen als kinderen de eerste sets spellen saai vinden? Wat te doen als kinderen veel fouten maken? Andere vragen? Waar verkrijgbaar?

Contact Verna van der Kooy - Hofland Carienke Kegel