Interventie bij een Politiekorps

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Evaluatie van mentorprojecten
Implementatie van de UNCO-MOB
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Begeleiders in Beeld.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
….. start van een beweging
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Flow als sturingsprincipe
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Stressoren & energiebronnen op de werkvloer
Psychische klachten en werk
Dossier Empowerment.
Netwerkbijeenkomst Job Crafting 27 November 2014 Hotel Vianen.
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Coaching week Rotterdam Academy.
Discussiegroepen - resultaten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Werkplezier; werkdruk de baas?!
Doelen van deze presentatie:
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Competent: bevoegd, bekwaam of bevlogen? Over bevlogenheid en (werk)prestaties Dr. Catelijne Joling.
Craft je eigen inkoop impact!
Welkom in “de Bovenkamer”
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Workshop Blik naar binnen
Het loopbaangesprek.
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Persoonlijk Leiderschap
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Werkenergieanalyse is gebaseerd op:
Werken met plezier en goed presteren
Welkom bij DAIly NURSE.
Basistekst : Talentontwikkeling
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Transcript van de presentatie:

Interventie bij een Politiekorps ‘Job Crafting’ Hoe maak je je werk leuk(er)? Interventie bij een Politiekorps Prof. dr. Eva Demerouti Drs. Machteld van den Heuvel & Dr. Maria Peeters 1

Structuur Achtergrond over job crafting Inhoud Interventie bij een Politiekorps Effectiviteit van interventie Job crafting per se is niet “goed” or “slecht” for an organization Taak crafting –bijvoorbeeld iemand die zijn ontwerp kwaliteiten in zet door ook de vormgeving van intranet te gaan doen Relationeel : collega’s om hulp vragen, contact leggen met andere afdelingen Cognitief: relativeren, zingeven, jezelf herinneren aan je persoonlijke doelen en hoe werk daarin past, zien hoe je werk bijdraagt aan een groter geheel

Het JD-R Model + - - + + Mentale Werk Stressoren Taakeisen Mentaal Werk Stressoren Taakeisen + (verminderde) Gezondheid Emotionele Emotioneel Fysiek Fysieke - Organisatie Uitkomsten Organisatie Uitkomsten Etc. Etc. - Coaching Support + Energie Bronnen Werk hulpbronnen Werkplezier + Autonomie Autonomie Laat deze slide zien en leg de paden op een simpele manier uit. Werkstressoren Energiebronnen Bevlogenheid/Burnout (WEB) Model Onderzoek laat zien dat ….. ..leiden Energiebronnen tot motivatie en werkplezier ..leiden Taakeisen tot vermoeidheid ..kunnen Energiebronnen een buffer vormen tegen Taakeisen ..zijn Energiebronnen vooral motiverend onder stressvolle omstandigheden Beiden leiden tot uitkomsten zoals verzuim, prestatie, verloop etc Geef voorbeelden die relevant zijn voor de beroepsgroep waar je mee werkt. Check hun begrip The JD-R proposes that in every type of work environment there are both job demands (…) and job resources (…). While job demands are the mentally, physically and emotionally demanding aspects of one’s job, the job resources have to do with these aspects that can help employees cope with job demands and eliminate their negative effects. But job resources are also important at their own right. While the job demands have been associated by research with experience of burnout, job resources have been associated with the experience of work engagement. The former is the health process of the model (kunnen) and the latter is the motivational process of the model (willen). Experience of burnout and work engagement can of course relate to further organizational outcomes (job performance, absenteeism, innovative behavior etc). Feedback Ontwikkel Mogelijkh. Etc. Etc. Bron: Bakker et al. (2003a, 2003b, 2004, 2005) Demerouti et al. (2001) 3

Taakeisen, en WerkHulpbronnen Etc. Etc. Feedback Fysieke taakeisen Mentale Taakeisen Coaching Emotionele Taakeisen Sociale Steun Aannames: Unieke Werkomgeving voor iedere beroepsgroep 2 categorieën: Taakeisen (stressoren) Werkhulpbronnen (energiebronnen) Werkdruk Autonomie 4

Werkomgeving Kwadrant BURNOUT BEVLOGENHEID HOOG TAAKEISEN APATHIE VERVELING Wat betekenen die taakeisen en hulpbronnen voor werkbeleving..? Laat zien zonder titels en vraag waar ze het liefste zouden zitten..? Rechts boven –genoeg uitdagingen en genoeg hulpbronnen Wat zou er links onder gebeuren..? Jij als persoon kan dus invloed uitoefenen op taakeisen en hulpbronnen Maar wat is bevlogenheid nou precies? Wat denkt de groep? Hoe merk je of iemand bevlogen is? (kan ook tekenen op flip) LAAG LAAG HOOG HULPBRONNEN 5

Maar… wat kan je zelf doen om in het bevlogen kwadrant te komen…? Werknemer niet passieve ontvanger …

Wat is Job Crafting? (Wrzesniewski & Dutton, 2001) De aanpassingen die werknemers zelf maken aan hun werk met als doel hun werkbeleving positief te beïnvloeden; Taak crafting (type of aantal taken) Relationele crafting (type of aantal sociale interacties) Cognitieve crafting (manier van kijken/ denken over je werk)

Job Crafting en het JD-R Job Demands-Resources model (Demerouti et al Job Crafting conceptualisatie volgens het JD-R model: Taakeisen verhogen of verlagen Werkhulpbronnen verhogen Persoonlijke hulpbronnen verhogen

NSvP Job Crafting Interventie Het ontwikkelen, implementeren en evalueren van een kortdurende interventie gericht op het stimuleren van Job Crafting.

Doel Job Crafting Interventie Leren om je werk op een nieuwe manier vorm te geven zodat je je werk als motivierend en zinvol ervaart. REFLECTIE ACTIE Reflectie en bewustwording: Wat zijn mijn werk activiteiten? Wat zijn kenmerken van mijn werkomgeving? Wat doe ik al aan ‘crafting’? Wat kan ik zelf veranderen aan mijn werkomgeving, zodat ik met meer plezier werk? . Actie Persoonlijk Crafting Plan maken (aan de hand van bewezen voorspellers van werkplezier) Iedere week crafting acties uitvoeren Vragenlijsten invullen over je werkbeleving Begin met de vraag: wat roept het woord crafting bij je op..? Associaties? Houdt relevante antwoorden bij op de flip… zelf sturing, zelf je werk ontwerpen, Waarom doen we dit bij politie Brabant Noord…? aansluiting op andere initiatieven - onderzoek + pers feedback rapport Leg uit pilot project – gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek etc 10

Opbouw Interventie Week 1-2 Week 3 Week 4 t/m 7 Week 8 Week 9 Vragenlijst Job Crafting training 1 dag Persoonlijk Crafting Plan 4 weken craften + wekelijkse vragenlijst Reflectie- bijeenkomst halve dag persoonlijk rapport (Pas data aan voor groep 2 en 3) Vragen over de opbouw… is het helder? Check begrip met mensen en stel ze gerust. In de handleiding staat alle informatie en ze kunnen altijd mailen of bellen. Overgang terug naar de training 11

Interventiegroepen 3 Interventiegroepen (N=57) Controlegroep bestaande uit collega’s van de deelnemers (N=47)

Inhoud Job Crafting Training Achtergrond en Doel De Werkomgeving (JD-R model) Oefening: activiteiten, taakeisen, hulpbronnen inzichtelijk maken Wat is Job Crafting? Oefening: Spelregels, Casus Persoonlijk Crafting Plan Specifiek Meetbaar Afgesproken Realistisch Tijdsgebonden (SMART) doelen stellen 2 JDR acties per week, 1 reflectieactie per week 13

Welzijn werknemer = Welzijn organisatie? Spelregels…? 14

Spelregels? …. Positiviteit Neem zelf verantwoordelijkheid (niet “vinger wijzen”!) Jij weet zelf het beste hoe en wat je kan veranderen op het werk Vertrouwelijkheid (ook de trainingsinhoud) Wat is belangrijk voor hoe we vandaag samenwerken? Vraag de groep en schrijf op de flip, vat samen en laat bovenstaande punten zien voeg toe: Wees je bewust van ‘Ja, maar’s..’ en vinger wijzen 15

Reacties tijdens training Weerstand: “het werk is leuk, maar de organisatie maakt het moeilijk” Moeilijk om zelf craftingsacties te verzinnen Belang van voorbeelden Van elkaar leren werkt Wat is belangrijk voor hoe we vandaag samenwerken? Vraag de groep en schrijf op de flip, vat samen en laat bovenstaande punten zien voeg toe: Wees je bewust van ‘Ja, maar’s..’ en vinger wijzen 16

Persoonlijk Crafting Plan Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Hulpbronnen verhogen Taakeisen verlagen Taakeisen verhogen Feedback zoeken Steun zoeken Taken versimpelen, verlichten Efficiënter werken Uitdagingen zoeken Verantwoordelijk-heden zoeken Autonomie & Participatie verhogen Leermogelijk-heden zoeken Persoonlijke hulpbronnen verhogen: Zelfreflectie Zelfvertrouwen Uitleg van de 4 weken, 17

Logboek Doelen stellen voor iedere week Vragenlijstjes en reflectievragen 18

Voorbeelden Crafting Hulpbronnen verhogen Taakeisen Verlagen Uitdagingen zoeken Feedback zoeken Steun zoeken; ‘het gesprek aangaan’ Autonomie gebruiken Participatie: OR, BOG etc. Leermogelijkheden zoeken / Zelfstudie Aankleding werkplek ‘Complimenten-mapje’ outlook Investeren in relaties Taken versimpelen, verlichten Efficiënter werken / plannen / time mgt. Delegeren Perfectionisme en Idealisme loslaten Heldere afspraken maken Rustige ruimte zoeken Gebruik maken van relaties Talenten / interesses inzetten, bijv: sport, talenkennis, coaching / mentoring, strategisch denken, landelijke projecten etc. To do lists – tijd inzichtelijk maken - 19

Reflectiebijeenkomst Inventariseren ervaringen Presenteren van obstakels, voorbeelden en tips Van elkaar leren 20

Resultaten (N=39) Variabele Mean t1 Mean t2 t p value Positieve emoties 3.5 3.7 -1.91 p<.063 Negatieve emoties 2.3 2.1 2.91 p<.006 Vertrouwen in eigen kunnen (Self-efficacy) 3.4 3.6 -2.39 p<.021 Ontwikkelings-mogelijkheden 3.3 -2.77 p<.009 Coaching 2.7 2.9 -2.26 p<.030 NB Controle groep vertoonde geen verschillen; Antwoordschaal loopt van 1-5

Proces Evaluatie (N=39) Alles bij elkaar genomen, in hoeverre heeft de job crafting traject een positief effect gehad op…: ..de mate waarin u uw eigen regie pakt op het werk? weinig tot niet 15%; redelijk tot in sterke mate 56%. .. de mate waarin u uw werk zelf, actief vormgeeft? weinig tot niet: 13%; redelijk tot in sterke mate 54%. manier waarop u naar uw werk kijkt en over uw werk nadenkt weinig tot niet: 8% - redelijk tot in sterke mate: 67% ..de mate waarin u het gesprek met collega’s /leiding aangaat over zaken die voor u belangrijk zijn: weinig tot niet: 10% --- redelijk tot sterke mate: 67% ..de mate waarin u op uzelf en uw werk reflecteert? Weinig tot niet: 10%; redelijk tot sterke mate: 62%

Conclusie De interventie heeft ‘beweging’/ bewustwording op gang gebracht Job Crafting versterkt vooral werkhulpbronnen (coaching en ontwikkelingsmogelijkheden) Kennelijk is het makkelijker hulpbronnen te creëren dan om taakeisen te verlagen Job Crafting vergroot welzijn op het werk (positieve emoties + negatieve emoties -) Job Crafting versterkt ook persoonlijke hulpbronnen; nl. vertrouwen in eigen kunnen 24

Discussie Geen effect op job crafting indicatoren en bevlogenheid Geen effect op steun van collega’s, autonomie en taakeisen Meer tijd benodigd? Follow-up meting, selectie effect? Bevlogenheid minder beïnvloedbaar (op korte termijn) dan we denken? Meten we wel de juiste zaken? 4 weken is kort en d emeffecten wordne wellciht ook pas late rziochtbaar

‘Take home message’ De Job Crafting interventie heeft ‘beweging’/ bewustwording op gang gebracht Via job crafting kunnen werknemers zelf zorgen voor meer coaching door hun leidinggevende Via job crafting vergroten werknemers zelf hun ontwikkelingsmogelijkheden Job crafting draagt bij aan zelfvertrouwen en welzijn 26

Discussievragen Is job crafting ‘goed’ voor organisaties? Past deze interventie bij alle typen organisaties? Past het bij alle ‘typen’ werknemers? Waar ligt de verantwoordelijkheid voor werkplezier? Zou het werken in uw organisatie? Wat doet uw al aan soortgelijke interventies? Wat zijn volgens u de risico’s? kansen?

Info: e.demerouti@tue.nl LOGO TUE invoegen 28