UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
feedback als leidend principe
De ontwikkeling van de 7 competenties
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Testdata Management Ketentest
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Learning analytics: de docent
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Michel Visser Founder EesySoft
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Testen upgrade Blackboard
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
Jeroen Donkers, Universiteit Maastricht, O&O Profanalytics.blogspot.nl.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Deel anders, mijn organisatie
Inrichten van een dienst Weblectures
WEON 2009 Gegevens Delen Juridische aspecten. WEON 2009 Opzet ‘eigendom’ van gegevens als zodanig IE op gegevens Wie bepaalt wie wat mag  Opdrachtgever.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Ouderavond 15 sept
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Information Ethics DE TREND IN TESTEN IS NIET IN TESTEN.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Verschillende rollen en stijlen
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Bijeenkomst September 2015
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Datagedreven werken: anticiperen op een generieke data infrastructuur – het IPP Joris Jan de Vries 1 1.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
December 25, 2018.
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy en Leerplicht/RMC
KBO en omgaan met privacy
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra Nynke Kruiderink Alan Berg

Startvraag Dank aan SURFvoor de subsidie en begeleiding Inzicht in het moment van downloaden van onderwijsmaterialen uit Blackboard Beantwoording mbv Piwik

Werkpakketten Techniek koppelen Piwik aan Blackboard Opzetten prototype dashboard Onderwijs enquête onder docenten terugkoppelen resultaten pilot

Werkpakketten QA Juridisch Privacy Wetgeving Bescherming persoonsgegevens Disseminatie

Resultaten onderwijs Learning analytics is een complex onderwerp Wat zijn de juiste indicatoren voor gedrag Formulering van feedback Apart dashboard werkt waarschijnlijk niet Blackboard Statistics niet bruikbaar (data op map niveau ipv bestandsniveau). Onderwijs nog terughoudend ten opzichte van learning analytics

Resultaten enquete Tegens: Big Brother Online activiteiten zijn ondergeschikt aan fysiek onderwijs Controlerende tools verschoolsen het onderwijs alleen maar verder Docent weet zelf prima wie aangespoord moet worden Student moet alle ruimte gegeven worden op eigen tempo onderwijs te volgen

Resultaten enquete Voors Waargenomen correlatie tussen studenten die vaak inloggen op Blackboard en behaalde score op een vak Sporen aanwezig in de online omgeving zijn vergelijkbaar met sporen in een fysieke omgeving Docenten zitten met vragen die met la te beantwoorden zijn LA kan een stimulerende werking hebben als resultaten vergeleken worden met medestudenten

Technische resultaten Piwik geschikt om data uit Blackboard te halen Piwik te open tool om data voor grading te gebruiken Handige studenten kunnen data manipuleren Geschikt voor terugkoppeling van data aan student Ongeschikt voor terugkoppeling van data aan docenten Aanname is dat Blackboard gebruikersdata correct opslaat

Piwik bruikbaar Voor het in kaart brengen van gedrag van studenten op de online leeromgeving Welke materialen worden gedownload Hoeveel en welke pagina’s bekeken worden Hoeveel tijd een student actief is op de leeromgeving Issue: geen course bezocht geen registratie in Piwik

Eenvoudig om gedrag af te zetten tegen gemiddeld gedrag andere studenten in een cursus en een terugkoppeling te geven. Piwik geschikt voor het geven van instant (real time) feedback 'Deep diving' in big data sets is niet mogelijk in een kleine pilot

Dashboard

Juridisch Workshop Instituut voor InformatieRecht (IvIR) Wetgeving met betrekking tot privacy en het gebruik van persoonsgegevens Verwerking Persoons Gegevens WBP (wet bescherming persoonsgegevens) Voorwaarden gebruik persoonsgegevens volgens de WBP Bescherming persoonsgegevens Het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie :

Juridisch Wetgeving op het gebied van privacy Europees verdrag voor de rechten van de mens Handvest van de grondrechten van de Europese Unie Grondwet E-Privacy Directive (2002/58/EG) Citizens’ Rights Directive (2009/136/EG) Hoofdzakelijk omgezet in Telecommunicatiewet

Resulaten Juridisch Geen uitputtende set richtlijnen Aandachtspunten verwerken van data bij gebruik van persoonsgegevens

Aanbevelingen Stel de gebruiker centraal Wees transparant over de data die je verzamelt wie data verzamelt met welk doel je ze verzamelt waar info te vinden is over security en privacy in relatie tot learning analytics

Geleerde lessen Learning Analytics is en complex onderwerp Deze LA pilot roept veel vragen op Benader het onderwerp multidisciplinair Vastellen of de verzamelde data de juiste indicatoren of voorspellers zijn LA is meer dan het terugkoppelen van data (selectie, analyse, interpretatie, vastellen van feedback) Het onderwijs lijkt niet klaar voor learning analytics,

LA kent voor- en tegenstanders Bespreek en vorm met het onderwijs enige vorm van beleid en didactische inzet. Stel vast hoe docenten deze tools en functionaliteiten willen/kunnen gaan gebruiken, of niet. Inzet van LA zal niet via het onderwijsmanagement plaatsvinden, eerder via individuele docenten

Deze pilot heeft een bruikbare Proof of Concept opgeleverd Continuering Voor 2013 Projectvoorstel voor de UvA Programmavoorstel Learning Analytics