Harm van Son, 6 december 2011 De leraar als regisseur Opbrengstgericht werken met de referentieniveaus rekenen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Workshop Handelingsgericht werken
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
‘t Schrijverke Zoetermeer
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Rekenproblemen en Dyscalculie
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Kansrijke combinatiegroepen
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Titelpagina.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Informatie- avond groep 6
Rekenbeleid
Ervaringen Implementatie in Nederland
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Meten en meetkunde in groep 1 – 8 les 3.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Bijeenkomst September 2015
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopbaancompetenties
Coaching in regioleren
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Naar een typologie van scholen
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Harm van Son, 6 december 2011 De leraar als regisseur Opbrengstgericht werken met de referentieniveaus rekenen

Programma Welkom Inleiding: kennis en leren en de rol van de leraar de leerlijn meten en meetkunde opbrengstgericht werken Wat betekent dit voor de leraar (en de organisatie)? Verzamelen opbrengsten en bevindingen Good practice Afronden

Meten: wat moeten leerlingen/studenten kunnen om onderstaande opgave te kunnen maken?

Kennis en leren en de rol van de leraart Leerdoel Activiteit Tijd / traject Rol leerkracht Feiten studeren, navragen, redeneren, rijtjes memoriseren 7x herhalen uitlegger overdrager toezichthouder Routines (na)doen, inoefenen, toepassen intensief, in tijd gecon-centreerd trainer, meester, feedbackgever Inzichten Ontdekken/spelen,ervaren, reflecteren, analyseren tot ‘t kwartje gevallen is begeleider coach

Effecten op leerprestaties Hattie, 2009 Versnellen in curriculum .88 Feedback geven .73 Relatie Leraar-leerling .72 Metacognitieve vaardigheden aanleren .69 Strategieën aanleren .60 Directe instructie .59 Sociaal economische status kind .57 Doelstellingen expliciteren .56 Hoge verwachtingen leraar .43 Samenwerkend leren .41 Schoolleider .36 Huiswerk .29 Klassengrootte .21

Conclusies Hattie - Aanleren van strategieën Leraar belangrijkste beïnvloedende factor Actieve rol van leraar gevraagd - Aanleren van strategieën - Doelstellingen expliciteren - Leerlingen motiveren - Veel feedback geven - Zorgen voor betekenisvolle leerervaringen - Leerdoelen en succescriteria helder formuleren

De invloed van de leraar is groot! Wat werkt? Doelgericht werken: waar werk je met leerlingen naartoe? Doelgericht waarnemen: analyse van de toetsresultaten Doelgericht onderwijsbehoeften van de leerlingen begrijpen Doelgericht onderwijs plannen: een periode- en groepsplan met (convergente en/of divergente) differentiatie Doelgericht rekenlessen geven: bijv. het directe instructiemodel Leerlingen actief betrekken bij de doelen in de periode Aansluiten bij het handelings- en denkniveau van de leerlingen – veel oefenen geeft geen garantie! Evalueren en reflecteren (nameting) Bron: De leraar als regisseur (Willems & Verbeeck, 2011)

De leerlijn meten en meetkunde Meten = greep krijgen op de werkelijkheid Lengte Omtrek & Oppervlakte Inhoud Gewicht, tijd, temperatuur, snelheid, enz. Meetkunde = greep krijgen op de ruimte Oriëntatie in de ruimte (lokaliseren, standpunt innemen, navigeren) Vlakke en ruimtelijke figuren (relaties, operaties, transformaties, constructies) Visualiseren en representeren (soorten visualisaties, projecties, schaalgetrouwheid)

Meten en meetkunde Een domein dat veelal fragmentarisch in de methode voorkomt Vaak wordt overgeslagen door leerkrachten:”zo bewerkelijk” Landelijk gezien PPON matige resultaten Terwijl: meten een rijke context is om te rekenen en begrip te verkrijgen van getalstructuur en kommagetallen

Meetkunde: wat moeten leerlingen/studenten kunnen om onderstaande opgave te kunnen maken?

Maatberekeningen maken Afgeleide grootheden Maatberekeningen maken Relatie doorzien tussen maten lengte, inhoud, gewicht en kommagetallen Maten hanteren in model (getallenlijn) waardoor onderlinge verhouding zichtbaar wordt Meten met meetinstrumenten, leren standaardmaten en ‘meetweetjes’ op basis van meetervaringen Afpassend meten met natuurlijk maateenheid Vergelijken en ordenen van voorwerpen Begrippen ervaren en toepassen (breed, lang, hoog, laag, zwaar, licht, lengte, breedte, gewicht, inhoud, afstand, omtrek, oppervlakte en hoogte) Onder getalbegrip valt inzicht in de opbouw van het getalsysteem: natuurlijk en gebroken getallen. Je ziet in de ijsberg wat binnen de leerlijn getalbegrip op een verschillend niveau een cruciale moment (doelen) is. De deelnemers hebben verschillende materialen geordend die passen bij deze verschillende doelen. Probeer de cruciale momenten

Schatten en berekenen (hoeken, straal) Twee- en driedimensionale weergaven maken en interpreteren van de werkelijkheid (bouwtekening, kaartlezen) Relaties en eigenschappen van vlakke en ruimtelijke figuren Oriënteren in de ruimte buiten de school: reflectie, verklaren, (mentaal) voorstellen en voorspellen (kijklijn, richting, draaiing, plattegrond, schaal) Vormen en figuren construeren (spiegelen) Leren van ruimtelijke begrippen en vlakke en ruimtelijke figuren Oriënteren, verkennen, waarnemen en beleven van de omgeving: lokaliseren en innemen van een positie Onder getalbegrip valt inzicht in de opbouw van het getalsysteem: natuurlijk en gebroken getallen. Je ziet in de ijsberg wat binnen de leerlijn getalbegrip op een verschillend niveau een cruciale moment (doelen) is. De deelnemers hebben verschillende materialen geordend die passen bij deze verschillende doelen. Probeer de cruciale momenten

Opbrengstgericht werken: de klas

Een voorbeeld-rekenles Automatiseringsoefening 5 min. - Groepsinstructie met benoemen leerdoel (allen) 1 à 2 min. - Instructie voor de te maken sommen (wie nodig) Zelfstandig werken 10 min. Verlengde instructie en begeleiding / feedback Servicerondje leerkracht Observeren / pre-teaching volgende les Evaluatie, feedback en afsluiting 1 à 2 min.

Opbrengstgericht op schoolniveau Visie op rekenonderwijs Leerlingen adequaat volgen Leerlijnen met tussendoelen Curriculum horizontaal en verticaal uitwerken Uniformiteit in instructie van cruciale leermomenten (Extra) zorg en begeleiding Alle leraren weten waar ze naar toe werken met hun groep: kennen de doelen en de cruciale leermomenten

Aan het werk met de informatie (1) Zoek collega’s op van andere scholen en ga met elkaar in gesprek over één van de zojuist genoemde aandachtsgebieden Noteer eerst: voor uzelf wat dit vraagt van de leraar in drie concrete punten dan: wat de gevolgen zijn voor uw situatie, die van uw collega’s en voor de school en bedenk tenslotte: wat haalbaar is, als eerste stap Zie werkbladen.

Aan het werk met de informatie (2) Aandachtsgebieden Kennis en leren en de rol van de leraar De leerlijn meten en meetkunde Opbrengstgericht werken in de klas en de school

Verzamelen opbrengsten en bevindingen Wat zijn de opvallende opbrengsten en bevindingen Ingeleverde werkbladen worden gedigitaliseerd en aan u toegestuurd, mits u uw e-mailadres op de lijst schrijft! Wie durft: ik ga deze week concreet aan de slag met …?

Good practices LOC@ Zwijndrechtse Waard - Da Vinci College Vier scholingsbijeenkomsten met ca. 20 docenten. De docenten nemen kennis van: 1 de leerinhouden van de vier rekenwiskundedomeinen van de referentieniveaus; 2 rekendidactische vaardigheden om leerlingen te begeleiden naar 1F en 2F in v(mb)o en mbo; 3 rekendidactische materialen en werkvormen. In de scholingsbijeenkomsten wisselen de docenten praktische tips uit op welke wijze zij de opgedane kennis kunnen inzetten in hun lessen. Voor de implementatie van de opgedane kennis dragen zij men zelf de verantwoordelijkheid.

Hartelijk dank voor uw aandacht! Voor vragen of verder contact… Harm van Son h.vanson@kpcgroep.nl t. 073 – 6247 213 of 06 1080 3562