Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Waarom een sociale vaardigheidstraining? Voor wie is de training bestemd?
Waarom deze training? oefening en herhaling flexibiliteit individueel gericht gedragsalternatieven feedback (o.a. video) samenwerking ouders/ leerkrachten visuele ondersteuning ervaring
Doelstelling Kinderen bewuster maken van hun eigen specifieke wijze van reageren op situaties.
De samenstelling van de groep Leeftijd 8 tot en met 12 jaar Sociale incompetentie en/of sociale angst Enige mate van reflectievermogen en/of sociale vaardigheden kunnen aanleren de groep dient werkbaar te zijn: verdeling type gedrag leeftijdsopbouw geslacht cognitief ontwikkelings niveau emotioneel ontwikkelings niveau test
Werkwijze Het oefenen van sociale vaardigheden Het GGGG-model De drie petjes
Het oefenen van sociale vaardigheden Voorbeelden contact leggen reageren op kritiek nee zeggen Gedragsoefeningen rollenspellen thuisopdrachten ‘alledaagse’ opdrachten
Het GGGG model Gebeurtenis (wat gebeurt er?) Gedrag (wat doe je?) Gevoel (wat voel je?) Gedachte (wat denk je?)
De drie petjes
Leeuw Pauw Schildpad
Technieken Rollenspellen Lichaamsoefeningen Modeling Visuele ondersteuning Thuisopdrachten Positieve bekrachtiging Gedragsinstructies
Opzet en structuur Structuur in ruimte en tijd Vaste begeleiders Opbouw van de training Structuur van de zittingen Structuur in lees- en werkbladen
De opbouw van de training Startfase - 5 zittingen Middenfase - 7 zittingen Eindfase - 2 zittingen en toepassingsfase Follow-up - 2 zittingen
Structuur van de zittingen De terugblik (10 min.) Het bespreken van de gemaakte oefening (25 min.) De pauze (10 min.) Het oefenen met het nieuwe thema (30 min.) Het uitleggen van de nieuwe oefening (10 min.) Het geven van feedback (5 min.)
OUDERS & LEERKRACHTEN
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden