Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 2
Welkom bij Leefstijl.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leren leren door spel en beweging Laurens Gantois.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding door de SPV
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Workshop Open Leercentrum
Kinderen en hun sociale talenten
Informatie- avond groep 6
Autismespectrumstoornis
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Kanjertraining..
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Bijeenkomst September 2015
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Ouderraad 7 december.
Coach Academy Opbouw 2. Doel Leren hoe je op een trainingsplan komt met de punten van jeugdplan hoe maak je een individuele trainingsplan? Ervarigen met.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Ouderinformatie avond
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Suïcidepreventie Amsterdam
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Assertiviteit 2 SESSIE 16.
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Social media Wat deel je wel en niet?.
SHOWTIME EARTH ROCKS.
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden

Waarom een sociale vaardigheidstraining? Voor wie is de training bestemd?

Waarom deze training? oefening en herhaling flexibiliteit individueel gericht gedragsalternatieven feedback (o.a. video) samenwerking ouders/ leerkrachten visuele ondersteuning ervaring

Doelstelling Kinderen bewuster maken van hun eigen specifieke wijze van reageren op situaties.

De samenstelling van de groep Leeftijd 8 tot en met 12 jaar Sociale incompetentie en/of sociale angst Enige mate van reflectievermogen en/of sociale vaardigheden kunnen aanleren de groep dient werkbaar te zijn:  verdeling type gedrag  leeftijdsopbouw  geslacht  cognitief ontwikkelings niveau  emotioneel ontwikkelings niveau test

Werkwijze Het oefenen van sociale vaardigheden Het GGGG-model De drie petjes

Het oefenen van sociale vaardigheden Voorbeelden contact leggen reageren op kritiek nee zeggen Gedragsoefeningen rollenspellen thuisopdrachten ‘alledaagse’ opdrachten

Het GGGG model Gebeurtenis (wat gebeurt er?) Gedrag (wat doe je?) Gevoel (wat voel je?) Gedachte (wat denk je?)

De drie petjes

Leeuw Pauw Schildpad

Technieken Rollenspellen Lichaamsoefeningen Modeling Visuele ondersteuning Thuisopdrachten Positieve bekrachtiging Gedragsinstructies

Opzet en structuur Structuur in ruimte en tijd Vaste begeleiders Opbouw van de training Structuur van de zittingen Structuur in lees- en werkbladen

De opbouw van de training Startfase - 5 zittingen Middenfase - 7 zittingen Eindfase - 2 zittingen en toepassingsfase Follow-up - 2 zittingen

Structuur van de zittingen De terugblik (10 min.) Het bespreken van de gemaakte oefening (25 min.) De pauze (10 min.) Het oefenen met het nieuwe thema (30 min.) Het uitleggen van de nieuwe oefening (10 min.) Het geven van feedback (5 min.)

OUDERS & LEERKRACHTEN

Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden