Informatievaardigheden Blok Huub Prüst Eleonore ten Thij
Cursusintroductie Informatievaardigheden Doel van deze module: trainen van schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden
Communicatie jij de ander common ground? (appèl) identiteit doelen relatie/rolexpressie
Inleiding Jansen e.a. zCommunicatiemodel (Schulz von Thun) zCommunicatieve rollen zDoelen van zender en/of ontvanger zCriteria voor effectieve communicatie zAlternatieve perspectieven op communicatie
z Twee spreekopdrachten z Twee schrijfopdrachten z Feedback op spreek- en schrijfopdrachten zReflectie in logboek Opdrachten
Schrijven z argumentatie z structuur z stijl : y toonzetting y benoemen en formuleren z presentatie en spelling
Spreken z motivatie en contact z doel z inhoud en structuur z non-verbale aspecten z visualisatie z overige middelen
Feedback
zWat breng je mee? zWat kom je halen? Uitgangspunt
Onderwijsvorm & Literatuur z Seminar y presenteren en feedback y deeloefeningen, deelproducten bespreken z Literatuur y Jansen, C. & Steehouder, M. & Gijsen, M. (2004) Professioneel communiceren; Taal- en communicatiegids y Oefenmateriaal uitgereikt tijdens cursus, bronnen op de website xzelfstandig lezen xnaslagwerk (‘voorslagwerk’) xaangeven waar je wat gebruikt hebt
Spreekopdrachten zEen initiële presentatie van 10 minuten zEen presentatie van 20 minuten over een groter onderwerp met meerdere bronnen
Feedback zluisteren naar anderen en het geven van feedback over de presentaties. Hiervoor is aanwezigheid vereist. zvideo feedback zfeedback formulieren
Wat maakt een voordracht goed? zEigen ervaringen? Spreker Boodschap / Inhoud Structuur Stijl Middelen
10 minuten presentatie zVanaf week 3 zOnderwerpkeuze vrij zGebruik van powerpoint zTijdmarge: tussen 8 – 10 minuten
Schema van 10 minuten presentaties zWoensdag 29 november: yErlijn, Hinze, Jan zWoensdag 06 december: yLars, Eric, Dennie
20 minuten presentatie zInformatiekundig onderwerp (= onderwerp paper) zArgumentatief (persuasief) zPersoonlijke aandachtspunten zGebruik van powerpoint zTijdmarge: tussen 18 – 20 minuten
Schema 20 minuten presentaties zWoensdag 13/12: y Erlijn, Hinze zWoensdag 20/12: yJan, Lars zWoensdag 10/01: yEric, Dennie zWoensdag 27/12 en 03/01: geen bijeenkomst! zWoensdag 17/01: slotbijeenkomst
Schrijfopdrachten zeen paper over het onderwerp van de 20- minuten voordracht zeen webtekst over hetzelfde onderwerp: y“gewone” webtekst, blog, wiki?
paper z informatiekundig onderwerp zthema z bronnenonderzoek z een argumentatieve tekst: y vanuit een informatiekundige visie wordt een vraagstelling / claim / probleem geponeerd y waarover een deugdelijke argumentatie wordt opgebouwd z 2000 – 2500 woorden
webtekst z gericht op bezoekers van de site van de studie Informatiekunde z webtekst die online gelezen kan worden waarbij gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden van hypertext (links, illustraties, animaties, geluid, video)
Feedback zMondelinge feedback: taakverdeling, formulieren inleveren zschriftelijke feedback op 1/2 paper(s) zschriftelijke feedback op 1/3 webteksten Hiervoor is strikt aanhouden van deadlines vereist!
Logboek en dossier z reflectie op hetgeen je in dit vak geleerd hebt y verwerking feedback y leerervaringen y toekomst y bevindingen cursus z BSCW en hardcopy docent y opzet, teksten, feedback(formulieren), presentaties, logboek
Beoordeling a.Presentatie (10 minuten): 10% b.Feedback geven/verwerken presentaties: 5% c.Paper: 35% d.Feedback geven/verwerken paper: 5% (ook te beoordelen door de feedback ontvanger) e.Presentatie (20 minuten): 25% f.Webtekst: 15% g.Logboek: 5%
contact zWebsite: wordt onderhouden gedurende de cursus y y Subject: “Informatievaardigheden: …” z Lopende cursuszaken 2e periode: