Informatievaardigheden Blok 2 2006-2007 Huub Prüst Eleonore ten Thij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Eindwerk zesde jaar.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Presenteren met PowerPoint
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
Taalportfolio Voorstelrondje.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Onderzoeksvaardigheden
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media & Creativiteit Pia Terstroet
De eerste presentatie voor Nederlands
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1 van 10 POWERPOINT Nieuw in de Wegwijsserie: Wegwijs in PowerPoint 2007 Presentatie Ambassadeursdagen Seniorweb Door: Louise Prompers.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar Presentatie Beoordeling.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Aandachtspunten bij spreken voor publiek
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Informatievaardigheden
OFC28 mediawijsheid les 4.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
motiverende gespreksvoering
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Vwo 6 – week
H1 Media en communicatie
AGRESSIE Les 3.
Training communicatie
Het tweede LOS-gesprek
Introductie V6 2018/2019.
Communicatie 5e les.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Informatievaardigheden Blok Huub Prüst Eleonore ten Thij

Cursusintroductie Informatievaardigheden Doel van deze module: trainen van schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden

Communicatie jij de ander common ground? (appèl) identiteit doelen relatie/rolexpressie

Inleiding Jansen e.a. zCommunicatiemodel (Schulz von Thun) zCommunicatieve rollen zDoelen van zender en/of ontvanger zCriteria voor effectieve communicatie zAlternatieve perspectieven op communicatie

z Twee spreekopdrachten z Twee schrijfopdrachten z Feedback op spreek- en schrijfopdrachten zReflectie in logboek Opdrachten

Schrijven z argumentatie z structuur z stijl : y toonzetting y benoemen en formuleren z presentatie en spelling

Spreken z motivatie en contact z doel z inhoud en structuur z non-verbale aspecten z visualisatie z overige middelen

Feedback

zWat breng je mee? zWat kom je halen? Uitgangspunt

Onderwijsvorm & Literatuur z Seminar y presenteren en feedback y deeloefeningen, deelproducten bespreken z Literatuur y Jansen, C. & Steehouder, M. & Gijsen, M. (2004) Professioneel communiceren; Taal- en communicatiegids y Oefenmateriaal uitgereikt tijdens cursus, bronnen op de website xzelfstandig lezen xnaslagwerk (‘voorslagwerk’) xaangeven waar je wat gebruikt hebt

Spreekopdrachten zEen initiële presentatie van 10 minuten zEen presentatie van 20 minuten over een groter onderwerp met meerdere bronnen

Feedback zluisteren naar anderen en het geven van feedback over de presentaties. Hiervoor is aanwezigheid vereist. zvideo feedback zfeedback formulieren

Wat maakt een voordracht goed? zEigen ervaringen? Spreker Boodschap / Inhoud Structuur Stijl Middelen

10 minuten presentatie zVanaf week 3 zOnderwerpkeuze vrij zGebruik van powerpoint zTijdmarge: tussen 8 – 10 minuten

Schema van 10 minuten presentaties zWoensdag 29 november: yErlijn, Hinze, Jan zWoensdag 06 december: yLars, Eric, Dennie

20 minuten presentatie zInformatiekundig onderwerp (= onderwerp paper) zArgumentatief (persuasief) zPersoonlijke aandachtspunten zGebruik van powerpoint zTijdmarge: tussen 18 – 20 minuten

Schema 20 minuten presentaties zWoensdag 13/12: y Erlijn, Hinze zWoensdag 20/12: yJan, Lars zWoensdag 10/01: yEric, Dennie zWoensdag 27/12 en 03/01: geen bijeenkomst! zWoensdag 17/01: slotbijeenkomst

Schrijfopdrachten zeen paper over het onderwerp van de 20- minuten voordracht zeen webtekst over hetzelfde onderwerp: y“gewone” webtekst, blog, wiki?

paper z informatiekundig onderwerp zthema z bronnenonderzoek z een argumentatieve tekst: y vanuit een informatiekundige visie wordt een vraagstelling / claim / probleem geponeerd y waarover een deugdelijke argumentatie wordt opgebouwd z 2000 – 2500 woorden

webtekst z gericht op bezoekers van de site van de studie Informatiekunde z webtekst die online gelezen kan worden waarbij gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden van hypertext (links, illustraties, animaties, geluid, video)

Feedback zMondelinge feedback: taakverdeling, formulieren inleveren zschriftelijke feedback op 1/2 paper(s) zschriftelijke feedback op 1/3 webteksten Hiervoor is strikt aanhouden van deadlines vereist!

Logboek en dossier z reflectie op hetgeen je in dit vak geleerd hebt y verwerking feedback y leerervaringen y toekomst y bevindingen cursus z BSCW en hardcopy docent y opzet, teksten, feedback(formulieren), presentaties, logboek

Beoordeling a.Presentatie (10 minuten): 10% b.Feedback geven/verwerken presentaties: 5% c.Paper: 35% d.Feedback geven/verwerken paper: 5% (ook te beoordelen door de feedback ontvanger) e.Presentatie (20 minuten): 25% f.Webtekst: 15% g.Logboek: 5%

contact zWebsite: wordt onderhouden gedurende de cursus y y Subject: “Informatievaardigheden: …” z Lopende cursuszaken 2e periode: