Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Advertisements

Etappes in leren: inleiding
Van voedselweigering naar kauwen Daniel Seys Diana Kroes
Algemeen gedeelte Trainer B en Instructeur B
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
Vrijwilligers & motivatie
Feedback en … de metafoor van het fietspad!
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
HGW en gesprekken met leerlingen
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Drieslag functioneel rekenen
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Tekst 3: Ecologische visie op het leren van een vaardigheid
Wat is motorisch leren? (1)
Modellen van motorisch leren
Sturen en bijsturen van handelingen
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
RSV op school Jan Van Parijs.
Hoofdstuk 8: Coördinatie en techniektraining
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
4 Wetmatigheden van training: functionele kracht en coördinatie
Les 6 M&O Motivatie (5. 5) Besturing (8
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Focus op motivatie en communicatie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Trainingspresentatie
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Niet differentiëren maar socialiseren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
PEMSY1http:// 1  Herhaling: combineren van assembler en C  Herhaling: subroutine  Oefening: melodie Klas EV2B: week.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Het motiveren van leerlingen in het VO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
ARBO.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Feedback geven en krijgen
Trainingspresentatie
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Trainingspresentatie
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
‘Motiveren kan je leren’
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid

Wat is feedback? = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd Tijdens/na uitvoering Intrinsiek: inherent Extrinsiek (augmented FB): Supplementair Te manipuleren Algemene definitie

Hoe werkt feedback? Motivatie: Bekrachtiging Informatie Aandacht: * vermoeidheid, monotonie * publiek/privaat Bekrachtiging Informatie Aandacht: Essentiële aspecten eerst Skisimulator Afhankelijkheid!!!

Nuttig? Nodig? Overbodig? Schadelijk? Indien intrinsiek onvoldoende Boogschieten Deafferentiatie Novice Nuttig: Versnelt leerproces (handout: basketbal shot) Overbodig: Indien referentie aanwezig: Externe referentie Observationeel leren Schadelijk: Tijdens uitvoering (novice!!) Na elke poging (Proteau) Foutieve FB

Soorten Feedback (1) Kwalitatieve en kwantitatieve FB KR en KP * afhankelijk van niveau * cfr. Gentile’s model (ballpark) KR en KP * Beide nuttig * KR wordt meer gebruikt * taak- en persoonsafhankelijk Positieve en negatieve FB * draaitafel-experiment * motivatie?? GMP en parameter FB Richting en precisie Prescriptieve en descriptieve FB Overbodige en verkeerde FB

Soorten Feedback (2) 4. GMP en parameter FB * beginners/experts 5. Richting en precisie 6. Prescriptieve en descriptieve FB 7. Overbodige en verkeerde FB (p.52)

Timing van feedback Geen tijd voor maximale FB Is maximale FB wel nodig? Hoe verminderen: Daling relatieve frequentie Faded FB Bandwidth FB Summary FB Average FB FB delay en post FB delay