Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Wat is feedback? = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd Tijdens/na uitvoering Intrinsiek: inherent Extrinsiek (augmented FB): Supplementair Te manipuleren Algemene definitie
Hoe werkt feedback? Motivatie: Bekrachtiging Informatie Aandacht: * vermoeidheid, monotonie * publiek/privaat Bekrachtiging Informatie Aandacht: Essentiële aspecten eerst Skisimulator Afhankelijkheid!!!
Nuttig? Nodig? Overbodig? Schadelijk? Indien intrinsiek onvoldoende Boogschieten Deafferentiatie Novice Nuttig: Versnelt leerproces (handout: basketbal shot) Overbodig: Indien referentie aanwezig: Externe referentie Observationeel leren Schadelijk: Tijdens uitvoering (novice!!) Na elke poging (Proteau) Foutieve FB
Soorten Feedback (1) Kwalitatieve en kwantitatieve FB KR en KP * afhankelijk van niveau * cfr. Gentile’s model (ballpark) KR en KP * Beide nuttig * KR wordt meer gebruikt * taak- en persoonsafhankelijk Positieve en negatieve FB * draaitafel-experiment * motivatie?? GMP en parameter FB Richting en precisie Prescriptieve en descriptieve FB Overbodige en verkeerde FB
Soorten Feedback (2) 4. GMP en parameter FB * beginners/experts 5. Richting en precisie 6. Prescriptieve en descriptieve FB 7. Overbodige en verkeerde FB (p.52)
Timing van feedback Geen tijd voor maximale FB Is maximale FB wel nodig? Hoe verminderen: Daling relatieve frequentie Faded FB Bandwidth FB Summary FB Average FB FB delay en post FB delay