Feedback de sleutel tot teamontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
toolbox deco-procedure
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
TRAINING PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Leiderschap en zelfbedrog:
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
de eerste groepsbijeenkomst
Project Management Fails
Motiveren van vrijwilligers
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Welkom bij deze mini-beurstraining.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het coachende functioneringsgesprek
VERSTERK WAT WERKT.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom op onze ouderochtend
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Verbonden voelen met de natuur
Persoonlijk Leiderschap
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Feedback de sleutel tot teamontwikkeling Marjan Hoogendijk www.kwaliteit.com

Marjan Hoogendijk Fascinatie voor ‘kwaliteit van werkend leven’ ‘Waarom kennisintensieve organisaties vaak niet werken (en wat je er aan kunt doen om dat te verbeteren)’ Oplossingen - de rol van de leider het ontwerpen van de organisatie het coachen op de kwaliteit van de interactie praktische wijsheid voor professionals

Rollen Docent VO Management bij Pro-education Gecertificeerd (team)coach en lid van het kernteam School voor coaching Hoofdredacteur van Sigma Eigenaar Kwaliteit.com

Kwaliteit.com Ik help leidinggevenden van kennisintensieve organisaties (zorg- en welzijn, scholen, adviesbureaus) succesvol te zijn in hun rol, en waardevolle diensten te ontwikkelen die een positieve impact hebben op het leven van hun klanten Thema’s Ontbureaucratisering Ontwikkelen van sociaal ondernemerschap Verandermanagement Bezieling en enthousiasme in het werk

Ontwikkeldoelen Kwaliteit.com 2009 Coachingsclub Retreats Ledensite Coachingsprogramma Resultaatcoaching

Peiling Training gevolgd? Regels geleerd? Toegepast? Resultaat? Gevoel?

Ontdekking van de ‘werking’ van feedback Vaak gehoord, regels leren, trainen, maar....... Vooral ervaren in ‘rollenspellen’ in leertraject teamcoaching De aversie, het gevoel van onveiligheid, verlies van autonomie Hoe het samenwerking tegenhoudt Hoe vervelend het voelt als de samenwerking stagneert; weerstand, boosheid, traineren, wantrouwen Dat het niet zo ‘formeel’ hoeft om effectief te zijn Hoe veel leuker, interessanter, boeiender het is om op een open, eerlijke, creatieve manier met elkaar om te gaan

Wie bent u? En wat is op dit moment een belangrijk doel in uw werk (burning desire)? In hoeverre is het bereiken van dit doel afhankelijk van samenwerking met anderen? In hoeverre heeft u het gevoel dat het vaardiger worden in feed-back u gaat helpen bij het bereiken van uw doel?

Wat is feedback? Een elegante manier om een ander te vertellen wat het effect is van zijn gedrag op jou Complimenten en kritiek

Wanneer is feedback nodig? Samen doelen bereiken Samen iets creeeren Corrigeren van ongewenst gedrag Openheid, verbinding, contact, relaties

Waarom is feedback eenvoudig maar niet gemakkelijk Belemmerende overtuigingen, zoals..... ‘Wie ben ik om dit tegen mijn baas te zeggen, ik moet gewoon doen wat hij zegt’ ‘Feedback geven is hetzelfde als iemand de grond in boren, en dat vind ik niet netjes, dat doe ik niet’ Het is niet mijn taak om mijn collega aan te spreken, dat moet mijn baas maar doen’ Als ik haar kritiek geef dan gaat ze misschien huilen en weet ik niet wat ik moet doen’ Misschien is het schadelijk voor mijn positie als ik laat weten dat ik dit niet prettig vindt,...

Wat staat op het spel? (emotionele) veiligheid en autonomie. Maar werkt het ook?...

Oefening Maak drietallen Bedenk een casus Drie rollen; Feedback gever Feedback ontvanger (speelt rol) Observator Na ieder rollenspel geeft de observator aan wat hij of zij waargenomen heeft en vraagt de rollenspelers naar hun leerervaringen Wissel allemaal van rol Na afloop inventariseer je Leerpunten Verrassingen Punten waar je (on)tevreden over bent

Nabespreking Wat heb je waargenomen; leerpunten, verrassingen, iets waar je (ont)tevreden over bent Welke belemmerende overtuigingen heb je waargenomen bij jezelf? Wat helpt je om het (ondanks dat) toch uit te spreken? Hoe help je een ander om (ondanks zijn of haar belemmerende overtuigingen) toch feedback te geven? Wat leverde het op? Hoe veranderde het gesprek, de sfeer?

Een aantal tips Maak er een gewoonte van om feedback te vragen (hoe?....) Maak er een gewoonte van regelmatig iets te zeggen over het effect van iemands gedrag op jou (bijvoorbeeld?...) Lever individuele feedback snel, to the point, en vergeet niet het bij jezelf te houden en het effect aan te geven Moedig teamleden aan feedback te geven op elkaar (hoe?.......) Verander je overtuiging (hoe?.....)

Tot slot Creeer een ‘sense of urgency’ Onderzoek hoe het bereiken van je doelen samenhangt met het vaardiger worden in een feedback cultuur Weerstand wegnemen Verandervermogen vergroten Creativiteit bevorderen Persoonlijke groei en ontwikkeling Beter contact, meer verbinding, plezier in werk Beter in staat je missie te realiseren