Hoe tevreden is jouw klant?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
De Profile Selector 2 april 2017.
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Customer Essentials Portfolio en Benefits Management 30 oktober 2013.
Klantenservice 2.0: het lerend vermogen van de klantenservice als vliegwiel voor een optimale klantervaring Capgemini Nederland BV Consulting Services.
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Aanzet tot strategisch denken
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Facility management en inkoop
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Business Marketing Management
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Medewerkersonderzoek
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Business Intelligence
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Verschillende rollen en stijlen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Grip & Controle op digitalisering
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Rapportage van voortgang of status
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Methoden om te werken aan continue verbetering
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hoe tevreden is jouw klant?

Ellen@Faxion.nl www.faxion.nl 06 – 3392 3776 Satisfaction@KPN Hoe kan ik met klantonderzoek de klantgerichtheid van mijn organisatie verbeteren? Ellen de Lange-Ros Ellen@Faxion.nl www.faxion.nl 06 – 3392 3776

Inhoud Boodschap van deze presentatie: Start en resultaten Hoe is KPN in staat geweest haar klantgerichtheid sterk te verbeteren? Hoe heeft klantonderzoek bijgedragen aan de verbetering in tevredenheid? Rol van onderzoeksbureau’s in het traject? Start en resultaten Werk in uitvoering Veranderingen in denken over metingen Het speelveld wijzigt Het meethuis (niet in deze presentatie) Eisen aan bureau’s Lessons learned

                                                                                    Focus op Vast

De start van het verhaal… 2000: KPN had grote financiële problemen (oa vanwege kosten UMTS-licenties) en stond op de rand van afgrond Nieuwe topman Ad Scheepbouwer werd vertrouwd door banken en kreeg kredieten Start van grote reorganisaties en kosten besparingen 2002: Kosten geen brandhaard meer. Kosten blijven belangrijk maar sturing op kosten is ingericht De volgende grote uitdaging voor KPN: de klant Meer klantgericht worden!

De start: vanuit top focus op klanttevredenheid Al jarenlange klantmetingen, maar geen echte focus vanuit management. Klanttevredenheid ligt te laag Vanuit Raad van Bestuur focus op tevredenheid klanten: “In alles wat KPN doet zijn de wensen en behoefte van onze klanten van belang. Alleen als de klanttevredenheid zich op het hoogste niveau bevindt kunnen we onze strategische doelen bereiken.” Pitbulls vanuit de Raad van Bestuur: Ad Scheepbouwer: zet KTV op agenda Eelco Blok: Houdt focus op KTV

Prestaties zijn zichtbaar verbeterd: De resultaten van KPN Prestaties zijn zichtbaar verbeterd: Klanten herkennen de verbetering in prestaties van KPN De tevredenheid is gestegen van 68% naar 78% in minder dan twee jaren. Tevredenheid anno 2006 nog hoger… Hoe heeft KPN dit gerealiseerd?

Werk in uitvoering: klanttevredenheid Start in 2003: Ondersteuning vanuit McKinsey bij opstarten nieuwe klantmetingen en uitvoeren verbeterprojecten Opstart projectorganisatie om grote knelpunten op te lossen (drie Commerciële BesturingsTeams) Opzetten nieuw meethuis voor alle klantmetingen. Nieuwe manier van denken in klantmetingen Metingen moeten focus op klant versterken Tevredenheid in bonus topmanagement Vervolg vanaf 2004: Aansturing klanttevredenheid wordt onderdeel van management reguliere organisatie Steeds verder verbeteren van klanttevredenheid en klantmetingen Tevredenheid in bonus management en medewerkers

Cons Board C. SF Corp SME Cons C. SF Board Corp C. SF SME C. SF

Veranderingen in denken over metingen: representatief voor veel management

1993 tot 2001 PROCESS METINGEN Meten van de belangrijkste interne processen, zoals levering vaste telefonie. Focus op belangrijkste operationele processen vanuit het perspectief van KPN (veel medewerkers, hoge kosten) Perspectief: ISO/kwaliteitsmanagement, procesdenken, operational excellence, procesbeheersing. Geen focus op aspecten buiten het operationele proces die van invloed zijn op tevredenheid. “Als het proces in orde is, zal de klant tevreden zijn”. Apart onderzoek naar imago en prijs.

2002 ALGEMENE TEVREDENHEID Meten van tevredenheid over alle aspecten van de organisatie Naast processen ook aandacht voor prijs, imago, aanbod in één meting. “Alleen processen zijn niet genoeg”. Aandacht voor tevredenheid over KPN versus belangrijkste concurrenten in één meting. Floating targets gebaseerd op concurrenten. Perspectief: totale presetaties van een business line. Aandacht voor prestaties van KPN door de ogen van de klant in het recente verleden.

20032004 LOYALITEIT EN KLANTWAARDE Niet alleen meten van tevredenheid in het recente verleden, maar ook de intentie om in de toekomst klant te willen blijven. “Een tevreden klant van gisteren kan ons morgen verlaten”. Eén meting met tevredenheid over processen, prijs, imago, aanbod én loyaliteit. Hoe loyaal zijn klanten? Wat bepaalt hun loyaliteit? Aandacht voor loyaliteit aan KPN versus concurrentie.

Vanaf 2005 CULTUUR: CUSTOMER FOCUS Strategische orientatie: nieuwe markten, lagere prijzen en marges. Beter zicht op combinatie-events Minder/kortere interviews met corporate klanten. Lean Sigma projecten Focus op klant in plaats van interne manager. Klant is belangrijker dan interne processen en politiek. Wordt eigenaar van de klant. Van volleybal naar rugby: het probleem van de klant niet snel doorpassen naar een collega, maar het probleem van de klant onder je arm nemen en niet meer loslaten!

Commitment van top: het spel wijzigt! Onderzoeksbureau Opdrachtgever-afdeling Extern: RvC Pers Investeerders Raad van Bestuur Marketeers Operat. mngrs

Targets klanttevredenheid integraal van belang Scheepbouwer: “target = target”, dus: realiseren van targets van groot belang Klanttevredenheid zit in targets … dus realiseren van klanttevredenheid van groot belang. Gevolg: Targets worden onderdeel van HR en beloningsprocessen. Nieuwe overlegrondes met nieuwe partijen. Meedraaien in jaarcyclus over targetsetting, meedraaien in jaarcyclus van afrekening beloningen topmanagement. Controleren targets van topmanagement, etc. Onderhandelingen met topmanagers over targets: welke targetitems, welke targethoogte, etc. Toelichting geven aan bedrijfsonderdelen over systematiek targets en mogelijkheden voor verbetering klanttevredenheid.

Klanttevredenheid centraal in rapportages lijn Klanttevredenheid is naast financien van belang voor beoordeling prestaties van managers en bedrijfsonderdelen Dus klanttevredenheid wordt opgenomen in reviewrondes, maandrapportages, etc van lijnmanagement. Vlak voor management letters rapporteren van meest recente scores. Klanttevredenheid wordt een gewoon onderdeel van de bedrijfsvoering. Organisatie gaat zelf metingen analyseren en leren: decentrale lerende organisatie ontstaat.

De rapportage-fabriek Veel meer partijen geïnteresseerd in resultaten: Rapportages voor verschillende doelgroepen, van RvB en RvC tot operationele managers en medewerkers. Rapportages moeten voor iedereen in de organisatie beschikbaar zijn op het niveau dat voor hen van belang is (zeer diverse belangen, niveau’s en interesses). Verzendlijsten voor vertrouwelijke rapportages. Beheer verzendlijsten. Uitgebreid dashboard klanttevredenheid op intranet Heldere communicatie op intranet of via mail over wijzigingen/vertragingen, etc. Eisen aan maken rapportages: Rapportages moeten precies op tijd zijn. Onderzoeksbureau mag geen dag te laat leveren Rapportages moeten zeer snel beschikbaar zijn (korte doorlooptijd) Onderzoeksbureau moet foutloze rapportages leveren, “direct te printen voor de Raad van Bestuur”  geautomatiseerd aanleveren en opmaken

Dashboard klanttevredenheid Dashboard op intranet voor iedereen in te zien. Update als nieuwe versie beschikbaar is. Summary van dashboard op telefoon. Elke maand databestand van NIPO met alle scores en uitsplitsingen. Geautomatiseerd inlezen van alle data in dashboard. Iedereen kan uitsplitsingen maken op eigen niveau: regio, kanaal, periode, produkt, proces, etc. Zowel getallen als grafieken te zien. Data/grafieken eenvoudig te kopieren naar Excel/Word/Powerpoint en zelf verder te bewerken door gebruikers. Af en toe (1-2x per jaar) nieuwe release ivm wijzigingen metingen Lev PSTN 87 86 83 ------------- Ser PSTN

Combi-events inzichtelijk maken In het verleden meten vanuit perspectief KPN... … maar voor de klant zijn verschillende processen één event … dus meer overgaan op combi-metingen vanuit het perspectief van de klant (bijvoorbeeld verhuizen: niet langer elke dienst apart verhuizen). Vereist: Verschillende BU’s moeten samen één meting opzetten Oude metingen (met trendinformatie) stopzetten Hoe combi’s toewijzen aan afzonderlijke BU’s? Hoe omgaan met combi’s versus ‘kale’ leveringen in targets

Ontwikkelen interne KPI’s Interne KPI’s laten ander beeld zien dan klantmeting of zijn voor klant niet relevant. Interne KPI’s scoren veelal zeer hoog (>95%), terwijl klanttevredenheid uit metingen fors lager ligt. Blijkbaar zijn interne KPI’s slechte voorspeller van tevredenheid. Noodzaak om nieuwe klantgerichte KPI’s te ontwikkelen: ‘Call completion rate’ (niet doorverbindgen) ipv ‘80% opnemen binnen 20 seconden’ ‘% clean orders’ is interne KPI en voor klant niet relevant

Ontdubbelaar Medio 2003 veel nieuwe metingen. Voorkomen dat klanten dubbel worden benaderd voor een onderzoek  ONTDUBBELAAR Ontdubbelaar: Database met daarin alle klanten die de afgelopen 3 maanden voor klantonderzoek zijn benaderd en klanten die nooit meer willen worden benaderd. Klantbestanden worden ‘door de ontdubbelaar’ gehaald en alle klanten die de afgelopen drie maanden al zijn benaderd worden er uit gefilterd. Geschoonde bestand wordt geautomatiseerd doorgestuurd naar het juiste onderzoeksbureau. Bij elk ontdubbeld bestand worden diverse rapportages opgeleverd.

Audits op klantmetingen Resultaten van klantmetingen gebruikt in bonus managers en medewerkers  resultaten moeten objectief en betrouwbaar zijn  meetproces wordt grondig gecontroleerd  audit op klantmetingen: KPN Audit PriceWaterhouseCoopers Audit op klantmetingen was voor alle partijen nieuw: Opzetten proces van audits Ontwikkelen van gedetailleerde up-to-date procesbeschrijvingen met alle partijen die klantbestanden aanleveren voor metingen Ontwikkelen van verklaringen bij de audits en rapportage met bevindingen Opvolging geven op bevindingen nav audits

Begrijpen managers klantmetingen wel??? Managers begrijpen resultaten van metingen heel goed… … maar ze houden niet van statistiek … en leggen onderzoek graag in hun eigen voordeel uit! (marges, ontevredenheid, schaalkeuze) Vereist: ondubbelzinnige rapportages (lijsten met open antwoorden!) heldere conclusies en aanbevelingen topmanagement dat geen excuses toelaat.

Eisen aan bureau’s Niet teveel de diepte in mbt ingewikkelde tools… … maar begrijpen van onze business-uitdagingen Niet meer opleveren van een onderzoeksrapportage maar van een managementrapportage: Alle rapportages 100% op tijd Alle rapportages 100% correct (te printen voor de RvB) Snel kunnen schakelen mbt onze wisselende eisen Zowel operationele onderzoeken als strategische Onderzoeken vanuit verschillende perspectieven kunnen samenvatten en overzien (Marketing, Kwaliteit, Communicatie)

De sleutel voor een goede management rapportage? Niet doen: Starten met verantwoording van onderzoek Uitgebreid ingaan op opzet vragenlijst en steekproefgrootte Lange complete rapportage Onderzoek los van strategie en jaarplannen presenteren Losse onderzoeken naast elkaar uitvoeren Wel doen: Starten met conclusies en aanbevelingen Opzet vragenlijst en steekproefgrootte op aanvraag nasturen, maar niet meesturen (stuk wordt te lang!) Korte summary met to do’s. Lange verhaal op aanvraag nasturen Conclusies aansluiten op jaarplannen. Daarbij concrete ‘to do’s’ formuleren  vaak onmogelijk voor bureau! Facts uit verschillende onderzoeken met elkaar combineren  management één totaalbeeld geven.

Lessons learned Lang leve de pitbulls in de Raad van Bestuur! Het is super als je topmanagement klanttevredenheid als speerpunt heeft… … maar het is ook ‘a hell of a job!’ Focus op klantmetingen was één van de aanjagers om de organisatie in actie te krijgen… … en om de voortgang van acties te meten Onderzoek uitvoeren verandert naar aansturen van de meetfabriek en de managers in je eigen organisatie, daar moet je lol in hebben. Je moet je meethuis op orde hebben en steeds verbeteren De klant merkt het!

De resultaten: Facts in Action! …think about recommending your product. According to my market research, ten percent of your customers… What about the other 90%? They are recommen-ding you already! www.faxion.nl