© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en wat er van de studenten en docenten verwacht mag worden. Dit gebeurt op het eerste college én schriftelijk in Blackboard. De colleges in dit caput gaan overigens ook inhoudelijk in op het onderwerp Biodiversiteit. 3. Groepen en groups De studenten vormen groepen volgens een rooster. Elke groep vertegenwoordigt een partij in het aanstaande debat. In Blackboard is voor elke groep een 'group' ingericht, een besloten ruimte waarin alleen de groepsleden kunnen kijken en werken. Indien nodig kan de docent ook in groups kijken en interveniëren. 4. Materiaal In Blackboard vinden de studenten stellingen, bronnenmateriaal, en hyperlinks naar websites elders. In het laatste deel van het caput (het debat over Lomborg) ontbreken deze: de studenten gaan dan zelf op zoek naar materiaal. 5. Debat voorbereiden De studenten bereiden in twee weken tijds het debat voor. Ze gebruiken daarvoor de faciliteiten van Blackboard: soms voor al hun werk, soms vooral om af te spreken waar en wanneer ze elkaar 'in real life' zullen treffen. 6. Voorkom improvisatie De docent eist dat elke groep op de dag vóór het feitelijke debat hun eigen stellingen en argumenten naar hem mailen. Op deze wijze wordt voorkomen dat er op het debat al te vrijblijvend geïmproviseerd wordt. 7. Het debat Het debat vindt plaats in een zaaltje. De vorm is die van het 'Lagerhuisdebat', die de studenten kennen van televisie. Per groep is er een woordvoerder en een verslaglegger. Naderhand worden de verslagen in Blackboard geplaatst. 8. Wisselen van partij Voor het volgende debat krijgen de groepen andere partijen toegewezen. Op deze manier krijgt elke groep met elk van de vier partijen te maken. Voor het slotdebat worden de groepen opnieuw ingedeeld. Einde van deze dia. Op de volgende dia vindt u aanklikbare hyperlinks. in BB face-to-face doelen, regels college Caput Biodiversiteit gang van zaken in debat 3 stellingen mailen naar docent groepen debat debatverslagen bronnen stellingen voorbereiding 1. Hybride leeromgeving De 'omgeving' waarin de student leert, is deels reeel, deels virtueel - ook al maken studenten dat onderscheid niet meer zo. In het reële deel treffen mensen elkaar echt: colleges, werkgroepen, ontmoetingen. We noemen dit 'face-to-face contact'. In het virtuele deel treffen mensen elkaar ook: via e- mail, sms, telefoon, chat, en discussieforums. De RU gebruikt hiertoe vooral Blackboard. 0. Over deze dia U ziet een dia uit een presentatie, die naderhand van deze 'geeltjes' is voor- zien, die het gesproken commentaar vervangen. Blader met PgUp en PgDn. Deze dia betreft een praktijkvoorbeeld van het gebruik van een hybride leeromgeving door Jan van Groenendael, FNWI, RU Nijmegen, Beschreven door Willibrord Huisman, IOWO. Zie ICTO- element 53ICTO- element 53
© IOWO 2006ICTO-element 53 Voor meer informatie over de inhoud en vormgeving van deze dia, of voor advies of training rond dit onderwerp, kunt u gerust contact opnemen met Willibrord Huisman Deze presentatie staat niet op zichzelf. Dit praktijkvoorbeeld is beschreven op Het forumgebruik, inclusief de volledige inhoud van één zo'n forum, en een deel van het cursusmateriaal, vindt u in IOWO-ICTO element 53IOWO-ICTO element 53
© IOWO 2006ICTO-element 53 Dit is het einde van deze pps (Powerpoint Show). Indien u nu klikt, wordt deze afgesloten. Met PgUp kunt u terugbladeren.