De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer."— Transcript van de presentatie:

1 Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer

2 Informatievaardigheden Programma vanochtend  Introductie (toets, korte samenvatting, inleiding op het literatuuronderzoek voor het project)  Start literatuuronderzoek/zoekopdracht voor het project  Verder doorwerken modules

3 Informatievaardigheden Opdrachten in de FORUM-bibliotheek  Je hebt de FORUM-bibliotheek bezocht en de opdrachten uitgevoerd  Je weet hoe boeken, tijdschriften enz. geplaatst zijn in de bibliotheek  Je weet hoe je boeken kunt lenen (en verlengen)  Het verslag van de opdrachten in de FORUM-bibliotheek moet uiterlijk 5 oktober 2012 ingeleverd zijn

4 Informatievaardigheden Toets  Toets op vrijdag 5 oktober van 10.30 - 11.30 uur (van 8.30-10.15 uur is er die ochtend nog tijd om modules door te werken en om vragen te stellen over het literatuuronderzoek)  Indeling groepen voor de toets staat op het rooster (in BlackBoard en op EduWeb)  Legitimatie meebrengen (bv WUR card)  Gesloten vragen, digitale toets  Tijdens de toets kan internet (en Blackboard) niet gebruikt worden

5 Informatievaardigheden Wat weet je aan het eind van de cursus?  Je weet welke documenttypen er zijn, en wanneer je welk type gebruikt  Je weet welke bibliografische bestanden beschikbaar zijn om naar informatie te zoeken  Je weet wanneer je in welk bestand moet zoeken  Je weet hoe je in de verschillende bestanden moet zoeken  Je weet hoe je een goede zoekvraag moet opstellen

6 Informatievaardigheden Wat weet je aan het eind van de cursus?  Je kent een aantal criteria om de gevonden informatie te beoordelen  Je weet wat plagiaat is, en dat dat strafbaar is in de wetenschappelijke wereld  Je kent de weg in de Digitale Bibliotheek en je weet welke informatie waar te vinden isDigitale Bibliotheek

7 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project  Onderzoek uitvoeren in twee- of drietallen  Omschrijving onderwerp, vaststellen concepten, bedenken trefwoorden/zoektermen  Kiezen geschikte bibliografie  Opstellen van een goede zoekvraag  Zoeken (vinden) en beoordelen publicaties  Opstellen literatuurlijst volgens de “regels”  Opdracht uitwerken analoog aan het document “Zoekopdracht Ecologie II” (zie bij Assignments in BB)

8 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Geef een duidelijke omschrijving van je onderwerp DUS NIET: Ik zoek informatie over zure regen MAAR: De kwaliteit van de loofbossen in Gelderland is de afgelopen 50 jaar sterk achteruitgegaan. Zijn o.a. de toegenomen luchtvervuiling en zure regen hier oorzaken van?

9 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Deel je vraag op in een aantal “concepten”, bijvoorbeeld: - loofbossen - achteruitgang - luchtvervuiling, zure regen - Gelderland Bedenk per concept een aantal zoektermen

10 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Concepten  loofbossen  achteruitgang  luchtvervuiling, zure regen  Gelderland Zoektermen  loofbossen, loofbomen, loofhout, broadleaves  achteruitgang, decline, forest decline, bosschade  luchtvervuiling, air pollution, zure regen, acid rain, acid deposition  Gelderland, Veluwe

11 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Besluit in welke wetenschappelijke bibliografie je gaat zoeken, maak daarbij gebruik van de portals, bv de portal Nature Conservation of de portal Nature Management Voor dit onderwerp zijn b.v. Scopus, “Biological Abstracts”, CAB-Abstracts geschikte wetenschappelijke bibliografiën Als extra bibliografie kan Groen Kennisnet gebruikt worden (www.groenkennisnet.nl)www.groenkennisnet.nl

12 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Stel je zoekvraag op, maak daarbij gebruik van Booleaanse operatoren (AND, OR, NOT) Voorbeeld: (loofbossen OR loofbomen OR loofhout OR broadleaves) AND (decline OR achteruitgang OR bosschade OR forest damage) AND (air pollution OR acid rain OR luchtvervuiling OR zure regen) AND (Gelderland OR Veluwe) Tip: formuleer je zoekvraag in Notepad, daar is deze gemakkelijker aan te passen

13 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Voer een zoekactie uit in de Catalogus en in een Bibliografie. Per bestand moet de zoekvraag mogelijk wat worden aangepast, wel of niet met NL en/of EN termen zoeken, gebruik van jokers/wildcards kan per bestand verschillen Als je veel informatie vindt kun je de vraag inperken (bv. op publicatiejaar), als je weinig info vindt moet de vraag wat algemener maken

14 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Voorbeeld van zoekvraag in de Catalogus (loofbos* OR loofbomen OR loofhout OR broadlea*) AND (decline OR achteruitgang OR bosschade OR “forest damage”) AND (“air pollution” OR “acid rain” OR luchtvervuiling OR “zure regen”) AND (Gelderland OR Veluwe) Tip: kijk of je via de gevonden informatie op ideeën voor andere zoektermen komt

15 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Deze vraag levert in de Catalogus geen resultaten op en je zal de vraag dus moeten aanpassen, daarvoor heb je 2 opties: - binnen een concept met meer termen zoeken, bv eerste concept uitbreiden met een aantal specifieke boomsoorten, bv OR Quercus OR Betula OR Fagus, en/of laatste concept vervangen door Nederland OR Netherlands - een concept weglaten, bv het concept over achteruitgang

16 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Je zoekvraag in de Catalogus kan dan worden: (loofbos* OR loofbomen OR loofhout OR broadlea* OR Quercus OR Fagus OR Betula) AND ("air pollution" OR "acid rain" OR luchtvervuiling OR "zure regen") AND (Nederland OR netherlands) Deze vraag levert 13 resultaten op, waarvan een aantal voldoet aan de vraag13 resultaten

17 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Zoekvraag voor Biological Abstracts (via OvidSP) (broadlea*) AND (decline OR forest damage) AND (air pollution OR acid rain OR acid precipitation) AND (Netherlands) Deze vraag levert geen resultaten op, je moet je vraag aanpassen, bv: (broadlea* OR deciduous) AND (decline OR forest damage) AND (air pollution OR acid rain OR acid precipitation)

18 Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project  De gevonden informatie moet je beoordelen op bruikbaarheid voor je verslag  Correcte literatuurlijst maken  Verslag van het literatuuronderzoek (analoog aan het document “Zoekopdracht Ecologie II”) mailen naar msu.library@wur.nl (onderwerp mail: NCP-20503, in de filenaam de namen van de studenten vermelden), moet uiterlijk 12 oktober zijn ingeleverd msu.library@wur.nl  Zo nodig docenten Informatievaardigheden om hulp vragen (via mail)

19 Vragen?


Download ppt "Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer."

Verwante presentaties


Ads door Google