Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen
Vergrijzing Bevolkingspiramide Almere en Laren
Jongeren en techniek?
Ode aan techniek
De wereld van techniek Kind/jongere – hoe is het kind zelf? Omgeving – hoe kijkt omgeving aan tegen techniek, wat ziet het kind van techniek in de omgeving? School – hoe gaat school om met techniek? Media –welk beeld wordt er in de media geschetst van techniek Bedrijven – wat voor beeld schetsen de bedrijven, welk imago hebben ze zelf Overheid – wat wil de overheid bereiken en hoe?
Het kind/jongere Voorkeur “techniek” zit er al heel jong in: Nieuwsgierigheid naar hoe dingen werken Ontdekken, uit elkaar halen, lego, bouwen Doeners
De omgeving Ouders: Stimuleren of juist niet Is denken beter dan doen of vice versa? Ouders werken in de techniek
School Hoe is school ingericht? Welk gewicht hangt de school aan techniekonderwijs Denken belangrijker dan doen?
Waarom kiezen jongeren geen techniek? Imago techniek: hard en vies werk Laboratorium, witte jassen, geen mensen maar dingen Werken met je hoofd is beter Onbekendheid techniek: Techniek is ook mobiele telefoon, niet alleen brommer Omgeving doet niets technisch Geen idee wat beroepen inhouden
Waarom kiezen jongeren geen techniek? Werkelijkheid matcht niet met studie: Leuk knutselen op basisschool is niet hetzelfde als een technische studie Op lagere opleiding is het ook hard, vies en zwaar werk School is niet leuk: Slechte opleidingen, slechte sfeer, onaardige leraren
Wanneer dan wel? Enthousiasme van de docent Omgang met het vak techniek: zelfvertrouwen geven prestaties eisen niet alleen voor techneutjes in de dop Met je handen werken mag Goed ingerichte praktijklokalen Focus op kennisoverdracht in de techniek
Wanneer dan wel? Ouders & omgeving: Type kind: nieuwsgierig, willen weten hoe het zit, willen problemen oplossen - is al jong ontwikkeld Basisschool ingericht op techniek – zoveel en zo jong mogelijk kennismaken met techniek