VUmc Basispresentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Mindfulness op de werkvloer
Bedrijfsverbetering met de Code
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Bewustwordingsworkshop
Masterintake procedure
Lotgenotencontact.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop Knallende ruzie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Masterintake procedure
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Mantelzorg, ook zelfzorg
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
18 november 2011.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
PAD Mindfulness en Yoga
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
Aan de slag met de BETERapp
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Presentatie voor basisvrijwilligers
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Psychosociale begeleiding bij kanker
Vanaf januari Blijf er niet mee zitten
Rolinda Claassen-Janssen fysiotherapeut Rivas / Rijndam
Omgaan met de gevolgen van trombose
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Doelen van deze presentatie:
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Winnock Gabi van Eijk :Bewegingsdeskundige
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Keuzes maken.
Klaar voor de Start?! Door: Linda Schouten
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Duurzame inzetbaarheid
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Duurzame inzetbaarheid
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Online workshop relatieverslaving en codependentie

Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

VUmc Basispresentatie Hoe leer ik ermee leven Psychosociale gevolgen van een chronische ziekte Jacqueline Boekhoff medisch maatschappelijk werker VUmc

Kracht Mijn lijf wil niet ≠ Thuis blijven Mijn lijf wil niet ≠ Single blijven Alle drie deze kanjers zijn vanuit negatieve ervaringen met hun lichaam en ziekte, aangenaam verrast als het goed gaat: in de liefde en sociale activiteiten. Laten we kijken naar wat goed gaat, wat jouw kracht is en kracht geeft.

Presentatie Chronisch ziek zijn. Psychosociale gevolgen. Wat kan een cursus in een groep voor jou betekenen. Vragen tussendoor mag

Chronisch ziek zijn Verandert jouw leven (praktisch & emotioneel) Lichamelijke klachten Kans op depressieve klachten en angstklachten Heeft invloed op jouw (directe) naasten Lichamelijke klachten: niet altijd voorspelbaar, pijn Verandert jouw leven: werk (deeltijd of stoppen) en financieel en relaties (partner, gezin, familie, vrienden) en fysiek (je bent snel moe of moet vaak naar het toilet) Kans op depressieve klachten en angstklachten t.g.v.: medicijnen of veranderde hormoonhuishouding of verwerking of belasting van het chronisch ziek zijn Heeft invloed op jouw (directe) naasten: partner/familie wordt verzorger; kinderen moeten meer zelf doen.

Psychosociale gevolgen (1) Onzekerheid Lichaamsbeleving Veranderend zelfbeeld Reacties uit de omgeving Onzekerheid: verloop van de ziekte; herstel of verbetering; hoe ziet mijn leven eruit nu en in de toekomst Lichaamsbeleving: mijn lichaam doet niet wat ik wil/in mijn hoofd heb; onveilig door wisselende fysieke situaties t.g.v. ziekte; walging t.g.v. ziekte of littekens na OK Veranderend zelfbeeld: wie ben ik; wat kan ik wel/niet; wat vinden anderen van mij Reacties uit de omgeving: schrik & angst; medelijden; zielig; niet reageren/negeren; onbegrip; overbezorgdheid; hulp; steun

Psychosociale gevolgen (2) Afhankelijkheid Isolement Chronische stress Leert jou om ………………… Afhankelijkheid: van zorg omgeving/naasten; artsen en therapeuten; zorgverzekeringen; instanties (WmO, UWV); medicijnen. Isolement: sociaal en maatschappelijk door verlies van werk of verlaging van het inkomen en/of ziekte-klachten en/of veranderd zelfbeeld; emotioneel t.g.v. onbegrip uit de omgeving en/of veranderd zelfbeeld. Chronische stress: door eerder genoemde psychosociale gevolgen en/of lichamelijke klachten t.g.v. de ziekte en/of dat alles verandert en je niet weet hoe daar mee om te gaan. Leert jou om: te zien wie je bent en te zien wat werkelijk belangrijk voor jou is en op nieuwe manieren van het leven te genieten.

Cursus: wat? Informatie krijgen. Inzicht krijgen in wat je door je ziekte wel/niet doet en waarom. Bepalen wat je anders wilt of moet doen. Oefenen met wat je anders wilt doen. Kortom: (nieuwe) Inzichten ►► Gedrag aanpassen

Cursus: waar? Samenwerking: VUmc medische maatschappelijk werk en preventiemedewerkers van Prezens (GGZ InGeest) 2 cursusleiders VU medisch centrum 2x per jaar

Cursus in een groep Lotgenoten ontmoeten Leren van jezelf Leren van elkaar Lotgenoten ontmoeten: Het is een gemengde groep w.b. leeftijd, sexe en ziektes. Leren van jezelf: het is geen therapie, wel een ontdekkingsreis, en een plek om vaardigheden te leren en de regie terug te krijgen over je leven. Leren van elkaar: jezelf in de ander herkennen en samen op zoek gaan naar welke keuzes je kan maken/maakt en wat fysiek de “prijs is die je moet betalen”

Cursusdoelen (1) Inzicht in klachten t.g.v. ziekte. Bepalen wat je wilt oefenen in de cursus. Inzicht in hoe je je voelt en waarom. Wisselwerking tussen gebeurtenissen – gedachten - gevoelens – gedrag. Inzicht in stressfactoren t.g.v. ziekte. Ontspanningstechnieken leren.

Cursusdoelen (2) Inzicht in plezierige activiteiten in jouw leven. Knelpunten om plezierige activiteiten te doen. Onderkennen van het nut van plezierige activiteiten. Omgaan met de energie die je hebt: prioriteiten stellen. Oefen om negatieve denkpatronen te doorbreken. Technieken leren om meer positieve gedachten te krijgen.

Cursusdoelen (3) Leren (assertief) omgaan met het onbegrip en andere reacties van de omgeving. Oefenen met het informeren van jouw omgeving over de ziekte. Bewustwording van jouw manier van omgaan met afhankelijkheid van naasten. Bewustwording van jouw manier van omgaan met hulpverleners. Hoe houd je vast wat je geleerd hebt.

Cursus: ja! Aanmelden via Internet www.prezens.nl invullen vragenlijst “PrezensQuest” Aanmelden via telefoon Amsterdam: (020) 788 4570 Amstelveen, Hoofddorp, Haarlem e.o.: 023 - 518 7640 Na aanmelding: vrijblijvend adviesgesprek met preventiemedewerker van Prezens Adviesgesprek is face-to-face of telefonisch, afhankelijk van wat je wilt en kan. Er is een eigen bijdrage voor de cursus van €50,00. Als dat een probleem is, graag melden in het adviesgesprek, want financiën moeten geen reden zijn om niet mee te kunnen doen.

Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen                                                                            Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen   Jon Kabat-Zinn

Voluit leven - zelfhulpcursus Zelfhulpcursus in mindfulness of de kunst van het aanvaarden Veel mensen ervaren hun leven als onbevredigend, omdat zij last hebben van psychisch leed zoals angst, een gevoel van leegte of vermoeidheid. 'Pas als deze klachten zijn overwonnen, kan ik met mijn leven beginnen', zo is de overtuiging. Op de volgende sheet vindt u praktische informatie.

Vervolg aanmelding voor zelfhulpcursus Praktische informatie U kunt op elk gewenst moment starten met deze zelfhulpcursus. Duur 9 weken Kosten Voor het cursusmateriaal betaalt u € 23,50. Tijdsbesteding Gemiddeld een half uur tot een uur per dag, gedurende 9 weken Aanmelding Via de online vragenlijst PrezensQuest Of neem contact op met het secretariaat. In Amsterdam belt u T (020) 788 4570. In Amstelveen, Hoofddorp, Haarlem e.o. belt u T (023) 518 7640. Deze cursus is ook als groepscursus   

www.prezens.nl jc.boekhoff@vumc.nl