Welkom Dyslexie op Het Vlier
Programma Taken van de orthopedagoog Dyslexiebeleid op Het Vlier Faciliteiten Rol van mentor, teamleider en coördinator leerlingbegeleiding Begeleiding Communicatie met ouders Rol van ouders en de inzet van een leerling met dyslexie Gelegenheid voor vragen
Taken van de orthopedagoog Screening en onderzoek Voorleessoftware: Sprint, Kurzweil, Amis www.dedicon.nl Daisy speler Handige apps WRTS www.wrts.nl Regeling vergoeding aangepaste leermiddelen
Dyslexiebeleid op Het Vlier Uitgangspunt: Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs Handreikingen en tips voor mentoren en docenten Afspraken binnen vaksecties Evalueren van dyslexiebeleid
Faciliteiten Wettelijke afspraken www.examenblad.nl Schoolafspraken 20% extra tijd bij toetsen en examens Vergroot, duidelijk lettertype (Arial 12) Gebruik van computer Gebruik van hulpmiddelen Schoolafspraken Andere berekening spelfouten Niet hardop lezen voor de klas zonder voorbereiding Aantekeningen waar mogelijk op papier Luisterboeken
Rol van mentor, teamleider en coördinator leerlingbegeleiding Mentor Eerste aanspreekpunt leerling; signalering en melding Teamleider Klankbordgroep; inventarisatie van sterke punten en verbeterpunten; (helpen) oplossen van problemen Coördinator leerlingbegeleiding Controleren extra faciliteiten; contacten met ouders; probleemoplossing en advisering
Begeleiding Eerste kennismaking: k-uur (4e klas) Uitleggen van regels en faciliteiten Inventariseren van benodigdheden Advisering naar docenten Mentoren evalueren met de leerling Evaluatie door teamleider en coördinator Bijstellen en verder ontwikkelen van het dyslexiebeleid
Communicatie met ouders Via mentor en teamleider Via coördinator leerlingbegeleiding of de orthopedagoog Contact via telefoon of e-mail: p.knol@ettyhillesumlyceum.nl c.speelman@ettyhillesumlyceum.nl
Rol van ouders en de inzet van een leerling met dyslexie Hulp bieden met het maken van een planning - planwijzer examens - eMindmaps www.lereniseenmakkie.nl Zorg voor de juiste voorwaarden (genoeg beweging en frisse lucht e.d.) Stimuleer het lezen door het leuk te maken
Gelegenheid voor vragen Bedankt voor uw aandacht en komst!